سرنگ‌های تزریق چگونه به شکل امروزی درآمدند؟

هاله گیوری

شرکت بکتون دیکینسون (BD) یک شرکت تجهیزات پزشکی آمریکایی است که در سال ۱۸۹۷ توسط دو فروشنده، ماکسول و. بکتون و فیرق س. دیکینسون تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در‌ایالت نیوجرسی است.‌این شرکت در نزدیک به ۵۰ کشور فعالیت می‌نماید و ۲۹۱۱۶ نفر کارمند در سراسر جهان دارد. مشتریان‌این شرکت شامل انستیتوهای مراقبت سلامت، محققان علوم زندگی، لابراتوار بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، صنایع و عموم مردم می‌باشند. BD اولین شرکتی بود که سرنگ‌های شیشه‌ای تولید آمریکا را به فروش رساند. امروزه BD به سه بخش عمده تقسیم شده است: دارویی، تشخیصی، تحقیقاتی.

این شرکت در ابتدا برای فروش دماسنج‌های درمانی و سرنگ‌ برای تزریق دارو راه اندازی شد و سپس به ساخت آنها اقدام نمود. توسعه محصولات‌این شرکت از طریق تصاحب شرکت‌های دیگر ‌انجام شد. در سال ۱۹۰۴‌این شرکت دو شرکت فیلادلفیا و ویگمور را به تصاحب درآورد که هر دوی آنها از شرکت‌های تولید‌کننده لوازم جراحی، دندان پزشکی و دامپزشکی بودند. تولید بسته‌های درمانی سال بعد با تصاحب شرکت «کامستوک بگ» که‌این محصول را تولید می‌نمود به مجموعه اضافه شد. یک سال بعد‌این شرکت در نیوجرسی اقدام به افتتاح کارخانه‌ای برای تولید محصولات پزشکی از قبیل سرنگ، سوزن‌های تزریق و دماسنج نمود.

در ۵۰ سال اول دوره عمر خود‌این شرکت به طور خانوادگی اداره می‌شد. در سال‌های بعد از جنگ جهانی اول شرکت فروش ثابتی داشت و توانست زمینه را برای توسعه ناگهانی خود به وجود آورد. شرکت به‌ این نتیجه رسید که رویکرد سنتی موجود برای آینده مناسب نیست.

در سال ۱۹۴۸ هدایت شرکت به پسران موسسان به نام‌های جونیور دیکینسون و هری بکتون منتقل شد. دوره مدیریت ۲۴ ساله ‌این دو نفر رشد سریع را برای شرکت در پی داشت.

شرکت در آمریکا و همین‌طور در سراسر جهان شروع به رشد نمود. در سال ۱۹۴۹ اولین کارخانه تولیدی در خارج از نیوجرسی و در‌ایالت نبراسکا راه‌اندازی شد. BD به سرعت در کانادا(۱۹۵۱)، مکزیک (۱۹۵۲)، فرانسه (۱۹۵۵) و برزیل(۱۹۵۶) گسترش یافت. البته در‌این زمان نوآوری‌های زیادی هم در شرکت به وجود آمد.

در سال ۱۹۵۰ اولین محصولات یکبار مصرف استریل، ست مخصوص آزمایش خون تولید شد و به صلیب سرخ آمریکا فروخته شد. در سال ۱۹۵۵ شرکت با تصاحب لابراتوار بیولوژیکی بالتیمور در زمینه میکروبیولوژی آغاز به کار نمود.

در سال ۱۹۷۳ یک مرکز تحقیقاتی واقع در پارکی در کارولینای شمالی از طرف شرکت راه‌اندازی شد.‌این مرکز برای نزدیک شدن به نیازهای مرکز حمایت از محیط زیست آمریکا راه‌اندازی شد و در اثر آن تحقیقات، ساخت و متدهای عملیاتی توسعه یافتند و راهی برای بوجود آوردن تکنولوژی‌های آینده فراهم شد. در سال ۱۹۸۰ شرکت اولین مرکز اتوماتیک تست‌های باکتریایی را راه اندازی نمود. سال بعد درآمد زیادی را از آن خود نمود و با استفاده از آن توانست مرکزی را در انگلستان برای ارائه کالا به بازار اروپا افتتاح نماید.

در سال ۱۹۸۶، شرکت صنایع فابرسانیتاس که شرکتی اسپانیایی و تولیدکننده سرنگ بود به تصاحب‌این شرکت درآمد. فروش شرکت از رقم ۷۱/۱ میلیارد دلار در سال ۱۹۸۸ به ۴۷/۲ میلیارد دلار رسید و BD به بازارهای جهانی وارد شد. شرکت مرکز پخشی در بلژیک (۱۹۹۲) افتتاح کرد و وارد بازارهای هندوستان و چین(۱۹۹۵) شد.

در اوایل دهه ۱۹۹۰ BD محصولات ویژه‌ای را برای نگهداری از خون تولید نمود که با ‌این کار باعث شد از فعالیت زیاد در آزمایش‌های مربوط به‌ایدز و هپاتیت کاسته شود.

در سال ۱۹۹۹ هویت جدید شرکت معرفی شد و برندهای زیاد با نام‌های گوناگون همگی تحت یک نام BD گردآمدند و علامت تجاری شرکت که امروزه استفاده می‌شود به وجود آمد. در همین سال ادوارد لودوینگ به عنوان رییس شرکت معرفی شد. همچنین او در سال ۲۰۰۰ به سمت مدیرعاملی رسید و در ۲۰۰۲ ریاست هیات مدیره را پذیرفت.

در پایان سال مالی ۲۰۰۹ درآمد شرکت ۷ میلیارد دلار و سود خالص آن۱میلیارد دلار بوده است.