اولین شرکتی که  برای فروش کتاب در تلویزیون آگهی داد

هاله گیوری

شرکت بارنز و نوبل در سال ۱۸۷۳ زمانی که چارلز بارنز به افتتاح انتشارات کتاب در ایلینویز اقدام نمود افتتاح شد و اولین کتاب فروشی رسمی‌توسط پسر او ویلیام با مشارکت جی. کلیفورد نوبل در سال ۱۹۱۷ در نیویورک راه‌اندازی شد. این کسب و کار در همان سال توسط لئونارد ریگیو که رشد آینده آن را پیش‌بینی می‌کرد، خریداری شد. در آن سال بارنز و نوبل اولین کتاب‌فروشی بود که در تلویزیون آگهی داد و یک سال بعد اولین کتاب فروشی بود که روی خرید کتاب‌ها تخفیفاتی ارائه می‌کرد. در طول دهه‌های ۱۹۸۰-۱۹۷۰ مغازه‌های کوچکی به عنوان شعبه‌های بارنز و نوبل باز شد که تحت نظارت شعبه‌های بزرگ‌تر بود. آنها همچنین به انتشار کتاب‌های خودشان برای فروش به مشتریان به صورت پستی اقدام کردند.

این کتاب‌ها معمولا کتاب‌هایی بودند که چاپ آنها تمام شده بود و این شرکت آنها را مجددا به چاپ رساند و برای آنها از طریق بروشورهای پستی بازاریابی نمود و مشتریان جدیدی را در سراسر کشور پیدا کرد. بارنز و نوبل در طول دهه ۸۰ به رشد خود ادامه داد و در سال ۱۹۸۷ اولین فروشگاه کتاب در مراکز فروش را با نام دالتون خریداری کرد.

تصاحب ۷۹۷ کتاب‌فروشی باعث شد که این شرکت به یک شرکت سراسری تبدیل شود و در پایان سال مالی ۱۹۹۹ دومین شرکت بزرگ فروش آنلاین کتاب در آمریکا بود. پیش از طراحی وب سایت، این شرکت کتاب‌ها را از طریق بروشورهای پستی به‌طور مستقیم به مشتریان می‌فروخت. اولین فروش آنلاین کتاب از اواخر دهه ۱۹۸۰ شروع شد، اما وب سایت شرکت تا سال ۱۹۹۷ راه‌اندازی نشد. طبق اطلاعات سایت اکنون این کتاب فروشی دارای بیش از یک میلیون عنوان کتاب می‌باشد. در سال ۲۰۰۲ برادر لئونارد به نام استفان ریگیو مدیرعامل شرکت شد.

بارنز و نوبل برای آگاهی از نیازهای جامعه و تغییرات سلیقه مشتریان افرادی را به عنوان مدیر روابط عمومی‌استخدام می‌کند. وظایف این مدیران شامل برنامه‌ریزی برای رویدادهای داخل مغازه‌ها مانند حضور نویسندگان و زمان‌های داستان برای کودکان می‌باشد. مدیران روابط عمومی ‌دائما با مدارس و گروه‌های محلی در ارتباط هستند و یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آنها حمایت از برنامه مطالعات تابستانی کودکان می‌باشد. با این کار آنها ادبیات را توسعه می‌بخشند و سالانه حدود ۲میلیون کتاب را به دست کودکان می‌رسانند.

بارنز و نوبل میزبان نمایشگاه کتاب نیز می‌باشد و برای مدارس و کتابخانه‌ها کمک‌های مردمی‌جمع‌آوری می‌نماید. همچنین هر ساله نمایشگاهی توسط این شرکت برگزار می‌شود که برای کودکانی که در مناطق بی‌بضاعت زندگی می‌کنند، کتاب جمع‌آوری کند. در سال ۲۰۰۷ تعداد ۱۶/۱میلیون کتاب جمع‌آوری و توزیع شد. همچنین این شرکت برای اینکه انگیزه مطالعه را در کودکان افزایش دهد مقرر کرده است که به هر کودکی که در تابستان ۸ کتاب بخواند و خلاصه آن را بنویسد یک کتاب رایگان هدیه می‌دهد.

«نوک» که یک دستگاه برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی است از محصولات مهم شرکت است. این وسیله در

۳۰ نوامبر ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد و با قیمت ۲۵۹ دلار به فروش می‌رسید. نوک با ابزارهای مشابه خود در شرکت‌های دیگر نظیر آمازون کیندل، سونی ریدر، آی بوک اپل که روی دستگاه‌های آی فون و آی پد نصب است، رقابت می‌کند و اکنون دارای Wi-Fi و AT&T ۳G با صفحه‌ای ۶ اینچی است که قابلیت استفاده از جوهر الکترونیکی را که توانایی نوشتن در صفحه الکترونیکی را ایجاد می‌کند، دارد.

همین‌طور این دستگاه دارای صفحه جست‌وجوی اینترنت، دیکشنری، شطرنج و همین‌طور یک صفحه لمسی کوچک که به عنوان ورودی استفاده می‌شود نیز می‌باشد.

شرکت بارنز و نوبل بزرگ‌ترین خرده فروش کتاب در ایالت متحده است که عمده فعالیت‌هایش از طریق شبکه کتاب‌فروشی‌های بارنز و نوبل که دفتر مرکزی آن در نیویورک واقع است، انجام می‌شود. این شرکت به دلیل داشتن فروشگاه‌های بیش از اندازه بزرگ که اکثرا دارای کافه‌های استارباکس هستند و همچنین قیمت‌های رقابتی بسیار پایین‌شان از معروفیت خاصی برخوردار است.

اولین مغازه‌ای که قهوه‌های استارباکس را ارائه داد شعبه نیوجرسی در سال ۱۹۹۳ بود و از آن به بعد تمامی ‌شعبه‌ها طوری طراحی شدند که شامل کافه باشند. البته بعدها علاوه بر استارباکس برندهای دیگری نظیر هنری و پسران، تازو، فی جی هم وارد شدند و همین‌طور در این کافه‌ها کیک‌های خاصی از کارخانه‌های چیزکیک و شکلات‌هایی از گودیوا نیز عرضه می‌شود. البته تمامی‌این مغازه‌ها در مالکیت بارنز و نوبل هستند و کارکنان آنها با استانداردهای استارباکس کار می‌کنند.

در سال ۲۰۰۴ بارنز و نوبل تصمیم به ارائه اینترنت Wi-Fi در برخی کافه‌های منتخب کرد که اکنون تمامی ‌شعبه‌ها دارای این امکان ‌برای مشتریان می‌باشند. اکثر فروشگاه‌ها مجلات، روزنامه‌ها، دی وی دی، کتاب‌های گرافیک، هدیه، بازی و موسیقی هم می‌فروشند. بازی‌های ویدئویی و وسائل مربوط به آن تا سال ۲۰۰۴ در گیم استاپ فروخته می‌شد تا اینکه این شرکت اعلام کرد که مستقلا به کار خواهد پرداخت.

محصولات معروف این شرکت شامل: نوک (که کتاب‌های الکترونیکی هستند) و عروسک خاصی مشابه «تدی بیر» به نام «بارنسی» هستند. شرکت تا پایان اکتبر ۲۰۱۰ دارای ۷۱۷ شعبه در ۵۰ ایالت آمریکا و ناحیه کلمبیا بوده است به‌علاوه ۶۳۷ شعبه نیز در کالج‌ها وجود دارند که حدودا به ۴میلیون دانش‌آموز و ۲۵۰۰۰۰ استاد در سراسر کشور خدمات ارائه می‌کنند.