خط سیر
شرکتی که از ایده کارمند اپل به وجود آمد
شرکت الکترونیک آرت EA شرکتی بینالمللی است که در زمینه توسعه، ساخت و توزیع بازیهای ویدئویی فعالیت دارد. این شرکت در سال ۱۹۸۲ توسط تریپهاوکینز بنیان نهاده شد و یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه بازیهای کامپیوتری خانگی میباشد.
هاله گیوری
شرکت الکترونیک آرت EA شرکتی بینالمللی است که در زمینه توسعه، ساخت و توزیع بازیهای ویدئویی فعالیت دارد. این شرکت در سال ۱۹۸۲ توسط تریپهاوکینز بنیان نهاده شد و یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه بازیهای کامپیوتری خانگی میباشد. در این سال، تریپهاوکینز جلسهای را با دان والنتاین و سیکویا کپیتال برای تامین مالیایده جدید خود Amazin Software ترتیب داد. والنتاین، هاوکینز را ترغیب به ترک شرکت اپل کرد که در آن سمت مدیر بازاریابی را عهدهدار بود و به او اجازه داد تا از یکی از دفاتر سیکویا کپیتال برای راهاندازی شرکت جدید استفاده نماید. در ۲۸ مه ۱۹۲۸ هاوکینز شرکت را با سرمایهگذاری شخصی حدود ۲۰۰هزار دلار راهاندازی کرد و هفت ماه بعد توانست مبلغ ۲میلیون دلار را از چند شرکت، تامین مالی نماید. برای مدت بیش از هفت ماه هاوکینز مشغول اصلاح طرح تجاری خود بود و در نهایت با کمک اولین کارمند استخدامیخود، ریچ ملمون توانست طرح را به اتمام رساند. در طول این مدت، هاوکینز دو نفر از همکاران سابق خود در اپل به نامهای دیو اوانز و پت ماریوت را استخدام کرد و همینطور یکی از همکلاسیها سابق خود را نیز که در شرکت آتاری مشغول به کار بود وارد شرکت کرد. اغلب کارمندان جدید که وارد شرکت میشدند از نام آن ناراضی بودند و بهاین ترتیب بر اساس رایگیری و از آنجا که طراحان بازیها، را game artist نام نهاده بودند قرار شد که نام شرکت به soft art تغییر داده شود و در نهایت هاوکینز با ارتباط دادن نام الکترونیک به نام اصلی توانست برند Electronic Arts را برگزیند. در اواخر دهه ۱۹۸۰ شرکت شروع به تولید دستگاههای بازی خانگی کرد و در اوایل دهه ۱۹۹۰ میزهای مخصوصاین بازیها را روانه بازار کرد. EA بعدها توانست از طریق تصاحب شرکتهای موفق دراین زمینه خود را گسترش دهد.
دفتر مرکزی شرکت هم اینک در کالیفرنیا واقع است. در میان سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۷ هاوکینز از شرکت خارج شد و پس از او «لری پروبست» به سمت مدیرعامل برگزیده شد و شرکت را به اندازه و موقعیت کنونی خود رساند. در سال ۲۰۰۷ پروبست پس از کسب کرسی در هیات مدیره از سمت مدیرعاملی کناره گیری کرد و جان ریچیتلو که سالها در EA کار کرده بود برایاین شغل برگزیده شد. او قبلا در شرکتهای الویشن پارتنرز، سارا لی و پپسی کار کرده بود و پس از انتصاب اعلام کرد که سازمان با تغییر ساختار روبهرو است و به ۴بخش تقسیم خواهد شد و هر بخش خود مسوول توسعه محصولات و انتشار آنها خواهد بود. هدف از این کار، ایجاد انگیزه برای کارمندان هر بخش و پرورش نوآوری و بالابردن کیفیت کار در هر بخش بود تا بازیها سریع تر به بازار وارد شوند. در سال ۲۰۰۸ شرکت پیشنهاد خریدی برای شرکت رقیب خود take two interactive اعلام کرد و بعد از عرضه اولیه به قیمت ۲۵ دلار برای هر سهم، همه نقل و انتقالات نقدی از طرفاین شرکت رد شد و در روز بعد EA پیشنهاد قیمت را ۲۶دلار بر هر سهم اعلام کرد که باعث میشد ۶۴ درصد سود بیشتر در مقایسه با قیمت روز قبل نصیب شرکت شود. در سال ۲۰۰۸ اعلام شد که شرکت یکی از بخشهای خود را با بخش سیمز ادغام مینماید و همینطور «کتی ورابک» که از ماه مه ۲۰۰۷ مدیریت شرکت را برعهده داشت از کار کناره گرفت.
پس از بحران ۲۰۰۸ ، شرکت با وضع بدی روبهرو شد و در سال ۲۰۰۹ مجبور به تعدیل ۱۱۰۰ نفر از کارمندانش که حدودا ۱۱ درصد از کل کارکنان را شامل میشد، گردید. در ۹ نوامبر ۲۰۰۹ شرکت EA اعلام کرد که با مبلغ ۲۷۵ میلیون دلار شرکت casual social game را که تولیدکننده Playfish بود، تصاحب کرده است و در همان روز شرکت تعداد ۱۵۰۰ نفر تعدیل نیرو را اعلام کرد و این مساله باعث شد یکی از استودیوها به طور کلی تعطیل شود. در اکتبر ۲۰۱۰ شرکت اعلام کرد که تولیدکنندگان بازیهای iPhone و iPad به نام چیلینگو را به مبلغ ۲۰میلیون دلار با پرداخت نقد تصاحب کرده است.
در پایان سال مالی ۲۰۱۰این شرکت گردش مالی ۳/۵ میلیارد دلار و درآمد خالص ۷۱۹ میلیون دلار را داشته است. بیشترین موفقیت EA در زمینه بازیهای ورزشی تحت نام EA sport، بازیهایی تحت لیسانس فیلمهای سینمایی معروف مانند هریپاتر و یا بازیهای طولانی مدت مانند need for speed و خانواده سیمز بوده است.
ارسال نظر