میلیاردری که اولین فروشگاه اینترنتی را به ژاپن آورد

الهام جوادی

هیروشی میکیتانی موسس و مدیرعامل شرکت راکوتن،‌ بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در ژاپن با بیش از ۵۰ میلیون کاربر مشترک، با ثروت ۸/۴ میلیارد دلار در جایگاه صد و شصت و هفتم ثروتمندان دنیا در سال ۲۰۰۷ قرار دارد. هیروشی میکیتانی در ۱۱ مارس سال ۱۹۶۵ در شهر کوب در ژاپن متولد شد. او دو سال را به همراه خانواده‌اش در ایالات متحده گذراند و سپس به ژاپن بازگشت و دوره ابتدایی را در آنجا طی کرد. هیروشی در سال ۱۹۷۷ به دبیرستانی شبانه روزی و دور از خانه رفت و در سال ۱۹۸۳ تحصیلاتش تمام شد. وی در سال ۱۹۸۸ از دانشگاه هیتوتسوباشی فارغ‌التحصیل شد. هیروشی میکیتانی پس از فارغ‌التحصیلی به بانک صنعتی ژاپن پیوست.

وی سپس تحصیلات خود را در مدرسه تجارت دانشگاه هاروارد و در رشته MBA ادامه داد و در سال ۱۹۹۳ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. میکیتانی طی تحصیل در دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۹۱ ازدواج کرد. میکیتانی در‌هاروارد با فرهنگی آزادتر آشنا شد و امکانات و فرصت‌های بالقوه موجود در اینترنت را آموخت.

وی پس از فارغ‌التحصیلی به کشور خود بازگشت و در دپارتمان توسعه بین‌المللی در ژاپن مسوول مدیریت مالی در زمینه خرید و ادغام شرکت‌ها شد.

میکیتانی شرکت راکوتن را در سال ۱۹۹۷ به عنوان یک بازار تجارت الکترونیک و با نام MDM تاسیس کرد که بعدها تبدیل به مشهورترین سایت تجارت الکترونیک ژاپن شد. MDM در سال ۱۹۹۹ به راکوتن تغییر نام پیدا کرد. سهام این شرکت در سال ۲۰۰۰ برای اولین بار به شکل عمومی‌در بازار سهام جاسداک به فروش رسید. راکوتن در همین سال شرکت اینوسیک ژاپن، یک موتور جست‌وجوی معروف را که در سال ۱۹۹۴ توسط استیو کریچ تاسیس شد، خرید تا بتواند خدمات پورتال ارائه کند. در سال ۲۰۰۲ این شرکت یک سیستم پرداخت جدید قراردادهای تجاری را معرفی کرد. در همین سال هم یک برنامه عضویت برای افزایش وفاداری مشتریان پیاده‌سازی شد.

راکوتن با خرید سایت مای تریپ در سال ۲۰۰۳ کسب و کار مسافرتی را به شرکت خود اضافه کرد. البته بعدها در سال ۲۰۰۴ مای تریپ با شرکت مسافرتی راکوتن ادغام شد. راکوتن در سال ۲۰۰۳ همچنین سهام شرکت اوراق بهادار DLJdirect را خرید. این شرکت بعدها به شرکت اوراق بهادار راکوتن تغییرنام یافت.

راکوتن همچنین در سال ۲۰۰۴ سهام شرکت آزورا کارت، شرکت کارت‌های اعتباری را خرید. این شرکت نیز بعدها به راکوتن کردیت تبدیل شد. راکوتن در همین سال با تاسیس شرکت راکوتن بیسبال به شکل حرفه‌ای به کسب و کار ورزشی روی آورد.

هیروشی میکیتانی در سال ۲۰۰۵ شرکت کوکونای شینپان ، در زمینه بانکداری و کارت‌های اعتباری را به عنوان یک شرکت زیر مجموعه برای راکوتن خرید. راکوتن در همین سال کل سهام شرکت لینک شیر، یک شرکت پیشتاز در بازاریابی تجارت الکترونیک‌ را از طریق شعبه آمریکایی راکوتن خرید تا بازار جهانی اینترنتی خود را گسترش دهد.

بخش حراج راکوتن نیز در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد. در سال ۲۰۰۶ نیز بخش مسافرتی آنلاین راکوتن راه‌اندازی شد. راکوتن در سال ۲۰۰۸ شراکتی را با فروشگاه‌های زنجیره‌ای پرزیدنت انجام داد تا یک کسب‌وکار برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تایوان با نام راکوتن ایچیبا تایوان راه‌اندازی کنند. راکوتن همچنین در همین سال بخش خدمات و اطلاعات مربوط به جشن‌های عروسی را به سایت خود اضافه کرد و همچنین توافقاتی با شرکت ای-بانک برای هم پیمانی و شراکت انجام داد. ای-بانک در نهایت در سال ۲۰۰۹ تبدیل به یکی از زیرمجموعه‌های راکوتن شد.

راکوتن در حال حاضر محصولات بیش از ۶۰۰ شرکت بزرگ ژاپن شامل هواپیمایی ژاپن،‌ سئیکو‌ و یاماها را از طریق سایت خود به فروش می‌رساند.

هیروشی میکیتانی ازدواج کرده و یک فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن شهر توکیو است.