نیکون، قدرت و توانایی بی‌پایان تصورات انسان

کوشان غلامی

نیکون یک شرکت چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در توکیو پایتخت ژاپن قرار دارد. نیکون در زمینه تولید دوربین عکاسی و عدسی‌های اپتیک فعالیت داشته و واحد تحقیقات این شرکت همواره پیشتاز جدیدترین تکنولوژی‌ها در طراحی و تولید ملزومات عکاسی بوده است. از جمله آنها می‌توان به موتورهای اولتراسونیک، نورسنجی سه بعدی، مدارهای پرسرعت و پردازنده‌های قدرتمند موتور اتوفوکوس و آخرین تکنولوژی در زمینه اضافه کردن ویدئوپروژکتور در آخرین تولیدات دوربین دیجیتال اشاره کرد.

شرکت Nippon Kogaku K.K در سال ۱۹۱۷ رسما فعالیت خود را در زمینة طراحی و تولید محصولات نوری ـ بصری آغاز نمود. فعالیت این شرکت در ابتدا منحصر به ساخت و طراحی عدسی، دوربین‌های دوچشمی ‌و میکروسکوپ بود. بعدها یعنی در دهه ۱۹۴۰ تولید ابزارهای ارزیابی، اندازه‌گیری و لنزهای نوری را هم آغاز کرد.

این شرکت در اکتبر سال ۱۹۴۵ تولید لنزهای عکاسی، دوربین‌های دوچشمی ‌و عینک را به‌عهده داشت. تولید دوربین از برنامه‌های بعدی شرکت بود. انگیزه اصلی که این شرکت را به تولید دوربین ترغیب می‌نمود، جلب بازارهای جهانی، پاسخگویی به تقاضای بازار و ارائه قیمت‌های مناسب بود. جهت تحقق این اهداف متخصصان گرد هم آمدند و اطلاعات لازم را در این زمینه از سال ۱۹۴۵ جمع‌آوری کردند. در همان سال دو کمیسیون ویژه دوربین و پرتوافکن به یک کمیسیون واحد تبدیل شدند که وظیفه آن انجام بررسی‌ها و طراحی‌های لازم جهت تولید دوربین بود.این کمیسیون در آوریل ۱۹۴۶ به این نتیجه رسید که باید دو دوربین تولید کرد. این دوربین‌ها طرح‌هایی پیشرفته از دو مدل LEICA و CONTEX بودند و در ۲۵ ژوئیه در جشن سالگرد تاسیس شرکت به نمایش گذاشته شدند. اولین دوربین (TLR) به دلیل مشکل لنز که با استانداردهای موجود مطابقت نداشت از دور تولید خارج شد، اما دوربین ۳۵ میلی‌متری با تولید انبوه به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۴۶ تقاضاهای بیشماری در بازارهای جهانی برای دوربین‌های ژاپنی وجود داشت. این شرکت‌ها باید ۱۷۰۰۰ دوربین صادر می‌کردند ولی امکان تولید این تعداد را نداشتند. در پاسخ به این نیاز، شرکت تصمیم گرفت محصول جدید خود را هرچه سریع‌تر به بازار عرضه کند.

اسم دوربین جدید شرکت در ابتدا NILORTTE بود که پس از مشورت به NIKON تغییر یافت. نمونه این دوربین تا دسامبر همان سال یعنی ۱۹۴۶ تکمیل شد و در مارس ۱۹۴۸ به مرحله تولید انبوه رسید و با قیمت ۵۷۶۹۰ ین ژاپن عرضه شد. شرکت ۲۰۰ عدد از این دوربین را که به NIKON معروف شد به هنگ‌کنگ و ۱۱۰ عدد دیگر را به آمریکا، اروپا و سنگاپور صادر کرد.همچنین در سال ۱۹۴۶ شرکت موفق به ساخت لنزهای F/۱/۵ گردید و در ژوئیه ۱۹۴۸ دوربین NILON M را تولید کرد. در طی این سال‌ها طراحان و مهندسین نیکون، با کار و فعالیت شبانه‌روزی خود، هر روز موفق‌تر از دیروز عمل کرده و تولیدات بیشماری را با کیفیت‌ برتر به بازار عرضه کردند.

در ژانویه ۱۹۵۰ عدسی سخت باریم BA FLO و در بهار همان سال دوربین NILON S را طراحی کرد. در سال ۱۹۵۵ شرکت بر آن شد تا برای جمع کردن اتوماتیک فیلم از یک میکروموتور استفاده کند و دو سال بعد دوربین‌های ۲۵ میلیمتری سری F را تولید و به قیمت ۲۰۰ هزار ین به فروش رساند. دوربین NIKON S۳ نیز در سال ۱۹۵۸ تولید شد که شکل اولیه دوربین‌های SLR امروزی بود.

در مدل F که در سال ۱۹۵۹ ساخته شد، تمام نوارها از ترکیب ابریشم و فیبر ساخته شدند. پرده‌های شاتر همه از جنس تیتانیوم بودند. شاتر به‌صورت افقی قرار گرفته و جا برای یک آینه باز شده بود.مدل NIKON F۲ که نوع اصلاح شده و پیشرفته‌تر مدل F بود، در سال ۱۹۷۱ ساخته شد. حرکت شاتر در F۲ بسیار سریعتر بود و به ۱۰ میلی ثانیه می‌رسید. اجزای شاتر سبکتر شده بودند و این دوربین مجهز به یک ضربه‌گیر پلاستیکی ـ سلیکونی بود.

NIKON F۳ نیز در سال ۱۹۸۰ ساخته شد. شاتر این دوربین مجهز به یک کنترل الکترونیکی بود. همچنین دارای یک تایمر بود که افراد را از عملکرد صحیح مدار تایمر مطمئن می‌ساخت. اجزای کوچکتری که در این دوربین استفاده شده بود، به شکل موثری باعث کاهش اندازه دوربین شده بود. سرعت شاتر بسیار بالا بوده و همین امر سرعت همزمانی را به چهار صدم ثانیه می‌رساند.هدف اساسی شرکت نیکون کمک به مردم در دستیابی به رویاهایشان است. برای تحقق این امر شرکت باید بی‌وقفه به خلق شیوه‌های تکنیکی خود ادامه دهد و مثل همیشه پرشور و با انرژی باقی بماند. در آوریل سال ۲۰۰۳ شرکت نیکون مارک تجاری جدید خود را ارائه کرد.

اکنون نیز این دوربین‌های دیجیتال SLR نیکون هستند که بخش عمده‌ای از بازار را به خود اختصاص داده‌اند و تمام کاربران اعم از حرفه‌ای‌ها و آماتورها قادرند از آنها استفاده کنند. از دیگر تولیدات این شرکت می‌توان از فیلدسکوپ، پرینتر، انکسارسنج، عینک‌های آفتابی، دیسک‌های نوری ـ مغناطیسی، پروژکتور و استپر نام برد.این شرکت گام‌های بسیار برجسته‌ای در جهت ارتقای خلاقیت در صنعت عکاسی برداشته است و با حدود ۲۴ هزار کارمند در سراسر جهان، سالانه درآمدی بالغ بر ۷۳۰ میلیارد ین ژاپن، معادل ۷/۸ میلیارد دلار دارد.