خانواده مصری مالک بزرگ‌ترین شرکت خصوصی در مصر

الهام جوادی

ناصف ساویریس جوان‌ترین پسر موسس شرکت اوراسکام، اونسی ساویریس است. این میلیاردر مصری با ثروت ۹/۵ میلیارد دلار صد و بیست و هفتمین میلیاردر دنیا است. ناصف انسی ساویریس در نوزدهم ژانویه سال ۱۹۶۱ در مصر متولد شد. او دو برادر دیگر به نام‌های نجیب (متولد ۱۵ ژوئن سال ۱۹۵۴) و سامح (متولد سال ۱۹۵۷) دارد.

ناصف ساویریس تحصیلات متوسطه را در یک مدرسه بین‌المللی آلمانی زبان در قاهره به پایان رساند. او سپس تحصیلات خود را در دانشگاه شیکاگو ادامه داد و در سال ۱۹۸۲ از این دانشگاه با مدرک کارشناسی اقتصاد فارغ‌التحصیل شد.

ناصف از سال ۱۹۹۲ اداره فعالیت‌های ساخت‌و‌ساز شرکت اوراسکام را برعهده گرفت و از زمانی که شرکت صنایع ساخت‌و‌ساز اوراسکام، شرکت OCI، در سال ۱۹۹۸ شکل گرفت، مدیر عامل این شرکت شد.

این شرکت در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰۰ کارمند دارد و بلندترین ساختمان جهان، برج خلیفه،‌ در دبی را ساخته است. ناصف ساویریس همچنین مدیر مبادلات مالی بین‌المللی دبی، شرکت بسیکس (بزرگ‌ترین گروه ساخت‌و‌ساز بلژیک) و مجموعه شرکت NNS در لوکزامبورگ و نماینده شرکت E.C.C (شرکت سیمان مصری) و مدیر شرکت فرانسوی لافارج (شرکت تامین‌کننده مصالح ساختمانی چون سیمان) است. ناصف ساویریس همچنین از اعضای دبیرخانه کسب‌وکار حزب ملی دموکرات مصر، اتاق بازرگانی آمریکا و‌ تالار صنعت تجارت آلمان-عرب است. شرکت ناصف سال گذشته اعلام کرد که با ادغام و مشارکت با بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی قصد دارد در زیرساخت‌ها در خاورمیانه و آفریقا سرمایه‌گذاری کند. ناصف ساویریس مالک سه ویلا در جیزه مصر، آپارتمان‌هایی در پاریس، نیویورک و لندن است.

پدر ناصف، انسی ساویریس (متولد سال ۱۹۳۰) موسس و رییس بزرگ‌ترین شرکت مصر، گروه اوراسکام، است. ثروت کل خانواده او از سوی مجله فوربز در حدود ۱/۹ میلیارد دلار برآورد شده است. او پسر یک وکیل در شمال مصر بود. انسی طی دوران تحصیلش در رشته مهندسی کشاورزی در سال ۱۹۵۰ به همراه دوستانش یک شرکت ساخت‌و‌ساز تاسیس کرد که ثروت اولیه خود را از این شرکت به‌دست آورد. پس از کودتای نظامی در سال ۱۹۵۲ و ایجاد سوسیالیسم عربی در سال ۱۹۶۱، با ملی شدن شرکت ساخت‌و‌ساز ساویریس‌،‌ از او سلب مالکیت شد. او مصر را ترک کرده و به لیبی رفت و یک شرکت ساخت‌و‌ساز جدید در آن جا تاسیس کرد که بعدا توسط معمر القذافی خریده شد. انسی ساویریس در سال ۱۹۷۲ به مصر بازگشت و شرکت اوراسکام را تنها با ۵ کارمند راه‌اندازی کرد.

انسی در اوایل دهه ۱۹۹۰ و زمانی که اوراسکام به بزرگ‌ترین شرکت خصوصی در مصر تبدیل شده بود، از فعالیت‌های عملیاتی شرکت کناره‌گیری کرد و امپراتوری خود را به سه پسرش سپرد. انسی ساویریس در حال حاضر با ثروت ۷/۱میلیارد دلار سیصد و هفتمین میلیاردر جهان است. این گروه طی ۵۰ سال از یک شرکت کوچک خانوادگی ساخت‌و‌ساز تبدیل به شرکتی بزرگ در زمینه‌های مختلفی چون ساخت‌و‌ساز،‌ مخابرات، توریسم، دانش و تکنولوژی و صنایع مختلف دیگر شده است و پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی در سرتاسر اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا انجام داده یا در دست انجام دارد.

گروه اوراسکان بیش از ۸۶۰۰۰ کارمند دارد. شرکت‌های اصلی زیرمجموعه این گروه شامل شرکت تله‌کام اوراسکام (مدیرعامل: نجیب ساویریس)، صنایع ساخت‌و‌ساز اوراسکام (مدیرعامل: ناصف ساویریس)، شرکت هتلداری و توسعه اوراسکام (مدیرعامل: سامح) و شرکت راه‌حل‌های تکنولوژی اوراسکام (مدیرعامل نجیب ساویریس) می‌شود. گروه اوراسکام همچنین از طریق بنیاد ساویریس در امور خیریه‌ و توسعه‌های اجتماعی و اقتصادی مشارکت دارد.

نجیب در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه ETH زوریخ تحصیل کرده و به عنوان جاه طلب‌ترین و ریسک پذیر‌ترین پسر سامح شناخته می‌شود. او اداره اوراسکام تله‌کام، بخش مخابراتی گروه خانوادگی را بر عهده گرفته است.

سامح در دانشگاه فنی برلین تحصیل کرد و بخش توسعه هتلداری و توریسم گروه اوراسکام را به دست خود گرفت.

در حال حاضر سامح با ثروت ۵/۱ میلیارد دلار ششصد و پنجاه و پنجمین میلیاردر دنیا و نجیب با ثروت ۵/۲ میلیارد دلار سیصد و هفتاد و چهارمین میلیاردر دنیا در سال ۲۰۱۰ هستند.