یوبی، استودیوی بازی سازی شاهزاده ایرانی

کوشان غلامی

در سال ۱۹۸۶ پنج برادر خانواده گیلمو (Guillemot) شرکت بازی‌های کامپیوتری «یوبی سافت» (UbiSoft) را در فرانسه تاسیس کردند. این شرکت در اولین سال شروع، یک برنامه آموزشی تفریحی درست کرده و برای کنسول‌های PC، آمیگا، آتاری و Amstrad شروع به ساخت بازی کرد. در همین زمان قراردادهایی با شرکت‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی از جمله الکترونیک آرتس، سیرا آنلاین و میکروپروز، برای توزیع بازی‌های آنها در فرانسه منعقد کردند.

در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ این شرکت مشغول گسترش دامنه فروش خود در دنیا بود. در پایان آن دهه، یوبی سافت وارد بازارهای جدیدی مانند آمریکا، انگلیس و آلمان شد. در اوایل دهه ۱۹۹۰ شروع به گسترش خانگی برنامه‌ها و بازی‌های خود نمود، تا اینکه در سال ۱۹۹۴ استودیوی خود را در موترویل فرانسه افتتاح کرد. نتیجه آن تولید بازی محبوب Rayman بود که در سال ۱۹۹۵ تولید شد. این شرکت در سال ۱۹۹۶ با کمپانی‌های بزرگ کارتون؛ یعنی Warner Bros و Disney شریک شد.

در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ این شرکت دو استودیوی بازی‌سازی در چین و کانادا و دو زیر مجموعه در مراکش و ایالات‌متحده تاسیس کرد. سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ از سال‌های مهمی برای یوبی سافت به شمار می‌آیند که در آن چندین شرکت، زیرمجموعه یوبی سافت شدند.

در سال ۲۰۰۰ یوبی سافت استودیوی بازی سازی آمریکایی Red Storm Entertainmennt را از آن خود کرد. این استودیو توسط تام کلنسی ساخته شده بود. او یک نویسنده بود که به دلیل ساخته شدن بازی‌های مختلف از روی کتاب‌هایش معروف شد. یوبی در سال ۲۰۰۱ کمپانی آلمانیBlue Byte Software را خرید.

سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ برای یوبی سافت سال‌های گسترش و تبلیغات بود. در این سال‌ها بازی‌هایی از جمله «شاهزاده ایرانی» ساخته شدند که از محبوبیت بالایی برخوردار گشتند. بازی‌های آنلاین نیز با بازی Shadowbane به یوبی سافت اضافه شد.در سال ۲۰۰۳ این شرکت در ۲۲ کشور مختلف فعالیت می‌کرد و در ۹ کشور دفاتر ساخت یا طراحی داشت. در سال ۲۰۰۴ پس از فروخته شدن یک میلیون واحد بازی، شرکت آرم خود را تغییر داد. این سال یکی از بهترین سال‌های یوبی سافت بود که در آن، یوبی بازی‌های مشهور زیادی را عرضه کرد که برنده جوایز متعددی گردیدند. دو استودیوی Tiwak و Wolfpack نیز در این سال به جمع استودیوهای یوبی اضافه شدند.

در سال ۲۰۰۳ درآمد یوبی سافت، ۴۵۳ میلیون یورو بود که در سال ۲۰۰۴ به ۵۰۸ میلیون یورو افزایش یافت. در حالی که کمپانی‌های بزرگ بازی‌سازی مثل EA و ATARI ضررهای زیادی را متحمل شدند، این شرکت از معدود شرکت‌هایی بود که سود سالانه‌اش بیشتر شده بود. در سال ۲۰۰۴ یوبی سافت ۲۳۵۰ کارمند داشت که بیش از ۱۷۰۰ نفر از آنها فقط در کار تولید مشغول بودند.با شروع قرن بیستم یوبی با بازی‌های آنلاین نظیر Uru و Matrix Online و بعد از آن عرضه اروپایی و چینی EverQuest شروع به قدرت‌نمایی کرد. اما در فوریه ۲۰۰۴ از ادامه کار روی بازی آنلاین Uru انصراف داد و The Matrix Online را نیز کنسل کرد؛ ولی برای جبران این کار، تنها یک هفته بعد، مالکیت Wolfpack Studios را از آن خود کرد و در ژوئیه ۲۰۰۴ نسخه Xbox و PS۲ بازی Tom Clancy's Splinter Cell را با ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنلاین عرضه کرد.در روز ۲۰ دسامبر سال ۲۰۰۴ شرکتElectronic Arts، ا۲۰درصد سهام شرکت را خرید. یوبی سافت قبل از فروش این سهام فکر می‌کرد این فروش به ضرر آنها تمام خواهد شد؛ بنابراین در مقابل آن مقاومت می‌کرد، اما بعدها از نیت EAمطلع شد و به این فروش رضایت داد.

یوبی سافت همچنین امتیاز تولید بازی Driver را در جولای ۲۰۰۶ با مبلغی بالغ بر ۱۹ میلیون یورو (۲۴ میلیون دلار آمریکا) از شرکت آتاری خرید. با این خرید، امتیاز بازی، پوشش حقوقی تکنولوژی‌های به کار رفته و سرمایه‌های این بازی به یوبی منتقل شد. حتی کارمندان توسعه و گسترش این برنامه نیز به یوبی پیوستند.یوبی سافت زمانی از قفل ضد کپی Starforce استفاده می‌کرد که با نصب درایورهایی روی سیستم، به صدمه زدن به سخت افزارهای دستگاه و ایجاد مشکلاتی برای بعضی سیستم‌های عامل متهم شده‌بود. پس از شکایات متعدد، در ۱۴ آوریل سال ۲۰۰۶ یوبی سافت قبول کرد که دیگر از Starforce در بازی‌هایش استفاده نکند.در روز ۱۰ نوامبر سال ۲۰۰۸ یوبی امتیاز Massive Entertainment را از شرکت «اکتیویژن» خریداری کرد.

در حال حاضر یوبی سافت در ۱۷ کشور مختلف استودیوی بازی‌سازی دارد که بیشتر در موضوعات: اکشن، نقش آفرینی آنلاین و شبیه سازی ماجراجویی فعالیت دارند. همچنین در ۲۸ کشور نمایندگی‌های معتبر تاسیس کرده است. این شرکت تاکنون بیش از ۱۰۰۰ بازی تولید کرده که به جرات می‌توان گفت که همه آنها از فروش خوبی برخوردار بودند. درآمد این شرکت در سال گذشته بیش از یک میلیارد یورو بوده و حدود ۶۴۰۰ نفر در مراکز مختلف این شرکت کار می‌کنند.