غول صنعت فلزات و معادن هندوستان

الهام جوادی

آنیل آگاروال غول صنعت فلزات و معادن هندی صد و سیزدهمین میلیاردر دنیا است. مجله فوربز در سال ۲۰۱۰ ثروت او را حدود ۴/۶ میلیارد دلار تخمین زده است. او بیش از ۳۱ سال تجربه کاری در زمینه صنعت دارد. آگاروال موسس و رییس شرکت ودانتا ریسورسز (منابع ودانتا) است که در بریتانیا واقع شده است. این شرکت در زمینه فلزات و معدن فعالیت می‌کند و بزرگ‌ترین شرکت فلزات غیر‌آهنی و معدن در هندوستان بر اساس درآمد است. این شرکت در هند، زامیبا و استرالیا فعالیت می‌کند و در زمینه تولید مس، روی، آلومینیوم، سنگ‌آهن فعالیت دارد. شرکت اخیرا وارد کسب‌وکار تولید نیرو نیز شده است. منابع ودانتا اولین شرکت هندی است که در لیست مبادلات سهام لندن وارد شده است. شرکت ودانتا به زودی به تولید یک میلیون تن آلومینیوم، مس و روی در سال ۲۰۱۰ دست خواهد یافت. این شرکت در سال‌های اخیر از طریق خرید شرکت‌های مختلف و توسعه پروژه‌های خود در زمینه کسب‌وکار مس، روی و آلومینیوم رشد قابل‌توجهی داشته است. این شرکت همچنین شرکت سزا گوئا را در سال ۲۰۰۷ خرید که آن را قادر ساخت تا به کسب‌وکار تولید سنگ‌آهن نیز وارد شود.

شرکت‌های زیرمجموعه گروه منابع ودانتا شامل شرکت صنایع استرلیت، شرکت بالکو، HZL، سزا گوئا، مالکو، شرکت آلومینیوم ودانتا، استرلیت انرژی، شرکت معادن مس استرالیا و شرکت معادن مس کانکولا می‌شود. این شرکت با بیش از ۳۰۰۰۰ کارمند در سال ۲۰۱۰ درآمدی در حدود ۹/۷ میلیارد دلار و درآمد خالصی در حدود ۵/۱ میلیارد دلار داشته است. محصولات اصلی شرکت منابع ودانتا شامل مس، آلومینیوم، روی، سرب، طلا، سنگ‌آهن، شمش چدن و ذغال متالورژیکی می‌شود. دفتر مرکزی این گروه در لندن واقع شده است.

آنیل آگاروال در سال ۱۹۵۴ در پتنا مرکز ایالت بیهار در هندوستان متولد شد. پدر او یک کسب‌وکار کوچک داشت و در کار تولید رساناهای آلومینیومی بود. آنیل آگاروال در دبیرستان میلر در پتنا پذیرفته شد. لالو پراساد یاداو (از اعضای پارلمان هند و وزیر اسبق راه‌آهن و سیاستمدار معروف هندی از ایالت بیهار) یکی از همکلاسی‌های او در این دبیرستان بود. آگاروال هیچ وقت به کالج نرفت و تحصیلاتش را ادامه نداد.

آنیل آگاروال در سال ۱۹۷۹ از طریق کسب‌وکاری که از پدر به ارث برده بود شرکت شامشر استرلینگ را خرید و در سال ۱۹۸۶ نیز نام این شرکت به صنایع استرلایت (هند) تغییر یافت. آگاروال با گرد هم آوردن کسب‌وکارهای مختلف خانوادگی شرکت، منابع ودانتا را تاسیس کرد. آگاروال در سال ۱۹۸۶ یک شرکت جدید در زمینه کابل‌های مخابراتی و فیبرهای نوری به نام استرلیت اپتیکال تکنولوژیز را تاسیس کرد. او از سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۰۴ مدیرعامل و مدیر و شرکت صنایع استرلیت بود. آنیل آگاروال در سال ۱۹۹۳ کارخانه‌ای برای تولید ورق و فویل آلومینیوم تاسیس کرد. شرکت مالکو در سال ۲۰۰۰ بیش از ۳۸ درصد از سهام شرکت فویل هند را خرید. آگاروال همچنین در سال ۲۰۰۱ در حدود ۵۱ درصد از سهام شرکت بالکو را از دولت هند خرید. او یک سال بعد نیز توانست ۲۶ درصد از سهام شرکت HZL (شرکت روی هندوستان) را از دولت هند و ۲۰ درصد دیگر از سهام آن را از طریق بازار بورس برای شرکت بخرد. آگاروال یک سال بعد نیز حدود ۱۹ درصد دیگر از سهام این شرکت را خریداری کرد. شرکت منابع ودانتا در همین سال توانست به بازار بورس لندن وارد شود. آنیل آگاروال از سال ۲۰۰۴ رییس این شرکت شده است و در همین سال شرکت او ۵۱ درصد از سهام شرکت معادن مس کانکولا در زامبیا را خرید. شرکت استرلیت در سال ۲۰۰۸ برای خرید بخشی از شرکت تولید مس آسارکو در آمریکا توافقاتی صورت داد.

آنیل آگاروال از نوامبر سال ۲۰۰۳ تا مارس سال ۲۰۰۵ مدیرعامل شرکت منابع ودانتا بود و از سال ۲۰۰۳ مدیر اجرایی و از سال ۲۰۰۵ رییس اجرایی این شرکت بوده است

آگاروال ازدواج کرده، دو فرزند دارد و در حال حاضر ساکن شهر لندن در انگلستان است. او در سال ۲۰۰۷ مبلغ یک میلیون دلار به دانشگاه ودانتا در اوریسا در شرق هند کمک مالی کرده است.