موشک‌های زمین به زمین بیوک

کوشان غلامی

در روز ۱۷ سپتامبر ۱۸۵۴ دیوید دانبار بیوک در اسکاتلند متولد شد و در سن دو سالگی به همراه پدر و مادرش به دیترویت میشیگان مهاجرت کرد. او در سال ۱۸۶۹ مدرسه را به قصد کار در یک شرکت لوله‌سازی ترک کرد. پس از ایجاد مشکلاتی در شرکت، دیوید شروع به تولید اختراعاتی از جمله یک آبپاش چمن و روشی برای پوشش دهی چدن با یک لعاب شیشه‌ای کرد که به خوبی توانست شرکت را از ورشکستگی نجات دهد. در دهه ۱۸۹۰ بیوک روی موتورهای احتراق مختلفی کار کرد و همین باعث شد که وقت کمتری برای شرکت لوله‌سازی داشته باشد؛ بنابراین به همراه شریکش تصمیم به فروش آن گرفتند.

پس از آن دیوید وقت بیشتری داشت و در سال ۱۸۹۹ «شرکت نیرو محرکه بیوک» را برای تولید موتورهای احتراق داخلی آماده به کار کرد. نام این کمپانی بعدها در سال۱۹۰۳ به شرکت بیوک موتورز تغییر یافت، اما این شرکت تا سال ۱۹۰۴ تولیدات مناسبی نداشت. شرکت بیوک از نظر مالی ضعیف بود و طرح‌های کمی برای آینده داشت تا زمانی که در سال ۱۹۰۴ توسط ویلیام دورانت خریداری شد. دورانت کارخانه را برای تولید بیشتر سازماندهی کرد و کارخانه جدیدی برای شرکت خرید. در آن سال، اولین محصول این شرکت یعنی مدل B موفقیت زیادی کسب کرد و در سال ۱۹۰۷ بیوک پس از فورد مقام دوم فروش را به‌دست آورد. در سال ۱۹۰۸ دورانت، شرکت جنرال موتورز را تاسیس کرد. موفقیت بیوک مشکلات مالی GM را در سال ۱۹۱۰ کاهش داد و در آن سال توانست از همه تولید‌کنندگان خودرو پیشی بگیرد. پس از آن بیوک همواره در بین بهترین تولید‌کنندگان و فروشندگان اتومبیل جای داشته‌است. در سال ۱۹۱۴ بیوک اولین اتومبیل‌های ۶ سیلندر خود را در کنار مدل‌های ۴ سیلندر قبلی به نمایش گذاشت که این مدل‌ها تا دهه ۲۰ جزو اتومبیل‌های پرفروش بود. در دهه ۱۹۳۰ موتورهای ۸ سیلندری عرضه شد که آن را برای تمام مدل‌ها به کار گرفتند، اما در سال ۱۹۳۱ سیر تکامل بیوک از طرف GM شکل کاملا جدیدی به خود گرفت و محصولات خود را تماما طبق درخواست GM تولید می‌کرد. مدل‌های برتر بیوک در آن سال‌ها مدل رودمستر و لیمیتد بودند و مدل سنچوری از سال ۱۹۳۵ به دلیل موتور قوی‌تر و اتاق جادارتر و نرمی خاصش پس از استاندارد شدن گیربکس آن به تولید انبوه رسید.

بیوک در سال ۱۹۳۹ به عنوان اولین شرکت خودروسازی، چراغ‌های راهنما را ابداع و روی اتومبیل‌های خود نصب کرد. بعد از جنگ جهانی دوم، دوباره ساخت موتور هشت سیلندر از سر گرفته شد. در سال ۱۹۴۸ اولین گیربکس دو دنده تولید شد و با تولید مدل جدیدی به نام ریویرا تحول جدیدی در بیوک آغاز گردید. مدل رودمستر نیز دارای موتور ۸ سیلندر و ۱۸۸ اسب بخار شد و سپس در سال ۱۹۵۴ این موتور به شکل استاندارد درآمد. در سال ۱۹۵۷ مدل پر فروش بیوک، مدل سنچوری بود که قدرت آن از چند مدل V۸ گرفته می‌شد. بیوک در سال ۱۹۵۸ با افت مالی مواجه و دچار مشکلاتی برای ادامه کار شد.

با آمدن موتور جدیدی که تماما آلومینیومی و حجم آن ۲۱۵ اینچ مربع بوده و توان ۱۵۵ اسب بخار را داشت، مدل‌های سال ۱۹۶۱ کوچک‌تر شدند. تقاضا برای اتومبیل‌های پر قدرت باعث شد که موتورهای بزرگ V۸ در مدل‌هایی مثل ریویرا به کار رفته و با استراتژی‌های GM خصوصیات منحصر به فرد این خودرو از دست برود و بسیاری از قطعات خودروها به صورت اشتراکی در آمد.

پس از آغاز بحران نفت، دیگر کسی به قدرت خودروها توجه نمی‌کرد و بیوک به فکر ساخت و تولید خودرو‌های کم مصرف افتاد. به دلیل آن که مهم‌ترین محرک خرید، مصرف‌کم بنزین بود، در سال ۱۹۷۵ کاتالیزور به‌صورت استاندارد درآمد و موتورها کوچک شدند و یک مدل V۶ مجددا تولید شد؛ در حالی که موتور‌های چهار سیلندر هنوز روی مدل‌های ارزان (اسکایلارک) عرضه می‌شدند، اولین موتور دیزلی بیوک در سال ۱۹۸۰ تولید شد. همانگونه که اتومبیل‌ها کوچک‌تر شدند، فروش بیوک نیز کاهش یافت. مدیران بیوک به این نتیجه رسیدند که باید راه سنتی خود را دنبال کنند و تمرکز خود را روی قدرت اتومبیل معطوف کنند.

وقتی که قرار شد نام‌های سنتی از میان برود، نام‌های جدید برای مدل‌های جدید انتخاب شدند. لوسر آخرین مدل بیوک که کم‌صدا‌ترین خودرو دنیا لقب گرفته، توانست رکورد بی‌صدایی را از تویوتا بگیرد.

در سال ۲۰۰۹ بیوک مدل لاکروس (LaCrosse) یا همان موشک زمین به زمین خود را معرفی کرد که تاکنون توجه اکثر علاقه‌مندان خودرو، خبرنگاران و منتقدان را به خود جلب کرده و در مقایسه با لکسوس ES تقریبا از همه جهات برتری داشته است. اکنون کمپانی GM به دنبال افزایش ظرفیت برای تولید بیشتر این خودرو می‌باشد.