وارث امپراتوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای کانادا

الهام جوادی

گالن وستون، رییس و مدیر امپراتوری تولیدکننده مواد غذایی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای جورج وستو که توسط پدربزرگ او جورج در سال ۱۸۸۲ تاسیس شده بود، است. وی به همراه خانواده‌اش با ثروت ۲/۷ میلیارد دلار در جایگاه صدم ثروتمندان جهان در سال ۲۰۱۰ قرار دارد. گالن وستون یک میلیاردر و فرد خیر کانادایی است که ریاست فروشگاه‌های زنجیره‌ای ‌هالت رنفرو در کانادا، سلفریجز در بریتانیا و براون توماس در دوبلین،‌ ایرلند را نیز بر عهده دارد. ویلارد گوردون گالن وستون در ۲۹ اکتبر سال ۱۹۴۰ در مارلو، باکینگهام در نزدیکی لندن در انگلستان متولد شد. او کوچک‌ترین فرزند در میان ۹ فرزند گارفیلد وستون و رتا وستون بود. گارفیلد وستون نیز یک کانادایی اهل کسب و کار بود که پدرش، جورج وستون موسس شرکت جورج وستون بود. گارفیلد توانسته بود کسب و کار پدر را به خوبی ادامه داده و در دهه ۱۹۳۰ با خرید و مدرن کردن کارخانه‌های تولید نان و بیسکویت در سرتاسر بریتانیا‌ این شرکت را گسترش داده بود. وستون و خانواده‌اش در سال ۱۹۴۵ به کانادا باز گشتند. البته ‌این خانواده به واسطه‌این که گارفیلد به دنبال گسترش کسب و کار و تاسیس سوپرمارکت‌هایی در آمریکای شمالی و اروپا بود، بارها به کشورهای مختلف نقل مکان کردند. زمانی که گالن رشد کرد در فروشگاه‌های مختلفی که برای پدرش بود، مشغول به کار شد. او در سال ۱۹۶۱ و پس از اتمام تحصیل در رشته MBA در دانشگاه وسترن اونتاریو، به دوبلین نقل مکان کرد تا یک فروشگاه خوار بار با پول خودش تاسیس کند. کمی بعد او توانست دومین فروشگاه را باز کند.‌ این فروشگاه‌ها بعدا تکامل یافت و تبدیل به سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای پاورز شد و وستون به‌این طریق باعث ‌ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی در جمهوری ‌ایرلند شد. کسب‌وکار وستون تا سال ۱۹۶۵ به شش فروشگاه خواربار افزایش یافت و چهار سال بعد او کسب و کار خود را با خرید مجموعه‌های فروشگاهی ورشکسته گسترش داد. او نام تمامی‌ این فروشگاه‌ها را به پنیز تغییر داد. وستون ظرف یک سال ۴ فروشگاه کالاهای تخفیف دار از ‌این دست باز کرد. دو سال بعد نخستین فروشگاه پنیز در خارج از دوبلین راه‌اندازی شد که پس از آن ۱۱ فروشگاه دیگر نیز در خارج از دوبلین باز شد.

وستون در‌این حین در سال ۱۹۶۶با هیلاری فراین از افراد مشهور در زمینه مد و لباس‌ایرلند ازدواج کرد. او در اوایل دهه ۱۹۷۰ فروشگاه خواربار رقیب، کویینزورث و سهام فروشگاه براون توماس در دوبلین را خرید. درنهایت نیز کل‌ این فروشگاه را از آن خود کرد. در سال ۱۹۷۱ گارفیلد وستون که در آن زمان رییس شرکت جورج وستون بود،‌ از پسرش خواست تا وضعیت شرکت لابلاوز، شرکت سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای در اونتاریو را که به نظر می‌رسید در حال ورشکستگی باشد، بررسی کند. گالن متوجه شد که ‌این شرکت به شدت مقروض بود. به ‌این شکل در سال ۱۹۷۲ گالن به عنوان مدیر عامل ‌این شرکت انتخاب شد.

گالن در سال ۱۹۷۴ به عنوان رییس و مدیر شرکت پدر منصوب شد. شرکت جورج وستون در بخش خرده فروشی در دهه ۱۹۷۰ گسترش زیادی داشت و تا سال ۱۹۸۴ تبدیل به بزرگترین و سودآورترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای کانادا شد.‌این شرکت در پایان‌این دهه بیش از ۳۰۰ فروشگاه داشت و ۱۲۰۰ فروشگاه نیز حق امتیاز آن را داشتند. درآمد ‌این شرکت که دفتر مرکزی آن در تورنتو، اونتاریو در کانادا، واقع شده و بیش از ۱۴۸ هزار کارمند دارد، در سال ۲۰۰۷ بیش از ۸/۳۲ میلیارد دلار کانادا برآورد شده بود. گالن وستون از بسیاری از فعالیت‌های خیرخواهانه چه به شکل شخصی و چه از طریق بنیاد گارفیلد وستون، حمایت کرده است. او در حال حاضر رییس ‌این بنیاد خصوصی و خانوادگی است.