توسعه ارتباطات بیسیم کوالکام

کوشان غلامی

در روز ۱۸ اکتبر سال ۱۹۳۳، اروین مارک جاکوبز در نیوبدفورد ماساچوست متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۹۵۶ در رشته مهندسی برق از دانشگاه کورنل و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته برق و علوم کامپیوتر از دانشگاه MIT دریافت کرد. او در سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۶ دانشیار مهندسی برق در MIT و پس از آن تا سال ۱۹۷۲ استاد مهندسی و علوم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا بود. او به همراه همکارانش یک کتاب مرجع در زمینه اصول مهندسی ارتباطات منتشر کردند که هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سال ۱۹۶۸ او به همراه «اندرو ویتربی» شرکت «لینکابیت» را برای گسترش ابزار رمزگذاری ماهواره ای تاسیس کردند. این شرکت بعدا‌ در سال ۱۹۸۰ با M/A-Com که پیشگام در زمینه تجهیزات رادیویی، مایکرو ویو و نیمه رساناها بود، ادغام شد.

جاکوبز در سال ۱۹۸۵ برای گسترش تکنولوژی سیستم‌های دسترسی چند جانبه کانال‌های مخابراتی (CDMA)، به همراه اندرو و همکاران دیگرش در دانشگاه MIT شرکت کوالکام (Qualcomm) را تاسیس کردند. اولین محصول آنها شامل سرویس پیغام دهی و مکان یابی با ماهواره اومنیتراکس (OmniTracs) بود که به وسیله شرکت‌های حمل و نقل راه دور استفاده می‌شد و نوع توسعه یافته محصولی به نام اومنینت (Omninet) متعلق به پرویز نظریان و نایل کادیشا بود.

کوالکام در سال ۱۹۹۰ طراحی اولین ایستگاه سلولی بر مبنای CDMA را با محاسباتی که از ماهواره اومنیتراکس نشات گرفته بود، شروع کرد. این کار با یک قرارداد آموزشی از ایرتاچ که در لس آنجلس کمبود ظرفیت سلولی داشت، شروع شد. دو سال بعد، کوالکام رسما‌ تولید تلفن‌های همراه CDMA، ایستگاه‌ها و تراشه‌های آن را آغاز کرد. اولین ایستگاه‌ها خیلی قابل اعتماد نبودند و تکنولوژی آنها کاملا‌ تحت لیسانس شرکت نورتل بود که وظیفه بهبود سیستم تعویض جریان را به عهده داشت. اولین استانداردها برای این سیستم توسط کوالکام راه را برای تولید محصولات مشابه دیگر باز کرد.

در سال ۱۹۹۷ کوالکام با پرداخت مبلغ ۱۸ میلیون دلار، نام استادیوم جک مورفی در سن دیه گو را برای مدت ۲۰ سال به استادیوم کوالکام تغییر داد.

کوالکام در سال ۱۹۹۹ ایستگاه اصلی خود را به شرکت اریکسون و کارخانه تولید تلفن‌های همراهش را به کیوسرا (Kyocera) فروخت و بر توسعه تکنولوژی‌های بیسیم و فروش تجهیزات آنها متمرکز شد. در سال بعد، کوالکام شرکت SnapTrack را که مخترع سیستم‌های GPS تلفن همراه بود، خریداری کرد. پژوهش‌های این شرکت نشان می‌داد که یک دستگاه تلفن همراه چگونه می‌تواند سیگنال‌های GPS را به وسیله اطلاعات زمانی که از ایستگاه فرستاده می‌شود، به سرعت دریافت کرده و زمان جست‌وجوی مکانی را از یک دقیقه به حدود یک ثانیه کاهش دهد.

در اکتبر سال ۲۰۰۴، کوالکام شرکت تریگنیکس (Trigenix) که یک شرکت گسترش نرم افزارهای رابط مشتریان تلفن همراه بود و در کمبریج انگلستان قرار داشت را خریداری کرد. پس از یکپارچه شدن این دو شرکت، کوالکام اقدام به نامگذاری دوباره زبان رابط و محیط توسعه جانبی آن کرد. البته این اقدام شانس چندانی نداشت و پس از شکست پروژه، در مارس سال ۲۰۰۹ کوالکام اکثر مهندسان این قسمت را از تعدیل اجباری مطلع ساخت و پس از مهلت مقرر، با تعدادی از آنها تسویه حساب کرده و به کارشان خاتمه داد. دلیل این امر تمرکز بیشتر روی توسعه رابط «فلش لایت» برای تلفن‌های همراه بود. کوالکام در سال‌های قبل از آن نیز شرکت فلاریون، مخترع ایستگاه بیسیم Flash-OFDM، روش‌های راهنمایی آن و نوآوری‌های دیگری را در این زمینه خریداری کرده بود.

ارتباطات رادیویی‌، مهم‌ترین قسمت بر مبنای حق امتیازات کوالکام بوده و امروزه نقش مهمی ‌در درآمد این شرکت دارد. کنترل کوالکام روی تکنولوژی ۳G و درآمدهای وابسته به آن عامل اصلی اکثر توسعه‌های صورت گرفته در زمینه تلفن‌های همراه می‌باشد.

کوالکام اکنون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تحقیق و توسعه ارتباطات بیسیم و بزرگ‌ترین عرضه‌کننده تراشه‌های نیمه رسانای پیش ساخته در جهان می‌باشد که دفتر مرکزی آن در سن دیه گو کالیفرنیا واقع شده است. این گونه شرکت‌ها، قطعات الکترونیکی پیش ساخته را از کشورهایی دیگر با نیروی کار ارزان‌تر خریداری کرده و تمرکز خود را روی تولید نهایی و فروش به مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

کوالکام در سراسر جهان بیش از ۱۵ هزار کارمند داشته و در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار را از آن خود کرده است. این شرکت یکی از رهبران تولید تجهیزات وایرلس است که با شعار «مردم خوب می‌توانند کارهایشان را به بهترین صورت انجام دهند» فعالیت می‌کند. این شرکت به خاطر ایجاد زمینه برای فعالیت‌های اجتماعی کارمندانش شهرت خوبی دارد تا جایی که تیم بیسبال کارمندان آن موفقیت‌های خوبی در این سال‌ها به دست آورده است.