رییس اتحاد چهار کشور، مالک روسی بزرگ‌ترین خانه آمریکا

الهام جوادی

دیمیتری ریبولوف، میلیاردر روسی است که ثروت خود را با خرید شرکت تولید کود پتاس اورالکالی از دولت روسیه طی خصوصی‌سازی دهه ۱۹۹۰ روسیه به‌دست آورده است. ثروت او در سال ۲۰۱۰ در حدود ۶/۸ میلیارد دلار برآورد شده که او را با ۱۱۷ پله صعود نسبت به سال ۲۰۰۹ در فهرست میلیاردرهای فوربز، در جایگاه هفتاد و نهمین میلیاردر جهان قرار داده است. دیمیتری ریبولوف تا سال ۲۰۰۸ در حدود ۶۶ درصد سهام شرکت را از آن خود کرده بود. او در حال حاضر رییس هیات‌مدیره شرکت اورالکالی است. اورالکالی بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده کود پتاس در کل روسیه است.

دیمیتری ریبولوف در ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۶ در شهر پرم در روسیه متولد شد. او در موسسه پزشکی پرم تحصیل کرده و در سال ۱۹۹۰ در رشته مراقبت‌های پزشکی از این موسسه فارغ‌التحصیل شد. او به همراه پدر دانشمند خود در سال ۱۹۹۰ و پس از فارغ‌التحصیلی کسب و کار خانوادگی را آغاز کرد.

ریبولوف در سال ۱۹۹۲ یک صندوق سرمایه‌گذاری تاسیس کرد و مثل بسیاری از کسانی که به راه ثروتمند شدن وارد شده‌اند، شروع به خرید سهام شرکت‌های صنعتی کرد. او از ماه مارس تا ژوئن سال ۱۹۹۲ مدیر سرمایه‌گذاری و خرید سهام اینکامبروک بود. ریبولوف از ژوئن ۱۹۹۲ رییس شرکت سرمایه‌گذاری «خانه مدیریت مالی» شد. ریبولوف توانست به تدریج سهام شرکت اورالکالی را آنقدر برای خود جمع کند تا اینکه کنترل آن شرکت را به‌دست خود بگیرد. ریبولوف از سال ۱۹۹۴ به عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره شرکت اورالکالی انتخاب شده و از سال ۱۹۹۶ نیز رییس شرکت شده است.

شرکت اورالکالی در دهه ۱۹۳۰ به عنوان یک شرکت دولتی تاسیس و در سال ۱۹۹۲ سهام آن برای اولین بار در بازار سهام به شکل عمومی عرضه شد. این شرکت در سال ۲۰۰۷ وارد بازار سهام لندن شد که به این طریق سرمایه آن به میزان یک میلیارد دلار افزایش یافت. درآمد این شرکت با بیش از ۸۷۰۰ کارمند، در سال ۲۰۰۸ در حدود دو میلیارد دلار و سود آن در حدود ۷۱۶ میلیون دلار بود. دفتر مرکزی این شرکت در برزنیکی در پرم کرای قرار دارد. اورالکالی دارای دو معدن و چهار کارخانه غنی‌سازی است. این شرکت در حال حاضر در حدود ۱۰ درصد از بازار جهانی کودهای پتاس را در اختیار دارد. اورالکالی همچنین در فهرست ۳۰ شرکت بزرگ روسیه بر حسب سرمایه بازار است. اورالکالی محصولات خود را به بازار‌های اروپا، آفریقا، خاورمیانه و ایالات‌متحده می‌فروشد.ریبولوف علاوه بر فعالیت در شرکت اورالکالی در پست‌های دیگری نیز فعالیت دارد. او از سال ۱۹۹۵ رییس هیات‌مدیره بانک اعتباری FD و BRIC (اتحاد ۴ کشور برزیل، روسیه، هند و چین) است. ریبولوف همچنین از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ رییس هیات مشورتی بانک خانه مدیریت مالی اورال بود. وی از سال ۲۰۰۵ مقام ریاست هیات‌مدیره BPC (شرکت پتاس بلاروس) را نیز بر عهده گرفته است. ریبولوف همچنین از اعضای هیات‌مدیره اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه است.دیمیتری ریبولوف مالک گران‌قیمت‌ترین خانه شخصی در آمریکا است. او در سال ۲۰۰۸ خانه دونالد ترامپ میلیاردر در پالم بیچ ایالت فلوریدا را به قیمت ۱۰۰ میلیون دلار خرید. این خانه که ۱۸ اتاق و سالن‌های بزرگ و امکانات دیگری دارد، در منطقه‌ای به وسعت ۶/۲ هکتار واقع شده و ساحلی شخصی به طول ۱۴۵ متر دارد. او ازدواج کرده و دو فرزند دارد. گفته می‌شود ریبولوف در حال جدا شدن از همسرش است این جدایی ممکن است باعث کاهش ثروت او شود.