پسر پادشاه مس مکزیک

الهام جوادی

جرمان لاره‌آ موتا ولاسکو میلیاردر مکزیکی با ثروت ۷/۹ میلیاردی هفتاد و دومین میلیاردر دنیا است. جرمان ولاسکو در ۸ جولای سال ۱۹۴۱ در مکزیکو سیتی مکزیک متولد شد. منشا میلیاردر شدن ولاسکو گروه مکزیکو است که از پدرش به ارث برده است. گرچه او به خوبی توانسته از طریق این شرکت ثروت خود را افزایش دهد؛ به طوری که از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۰ توانسته به تعداد ۱۷۴ پله در فهرست میلیاردرهای فوربز بالا بیاید. ولاسکو رییس اجرایی گروه مکزیکو، بزرگ‌ترین شرکت کاوش و استخراج معدن در مکزیک و سومین تولید‌کننده بزرگ مس دنیا است. گروه مکزیکو همچنین چهارمین تولید‌کننده نقره و پنجمین تولید‌کننده فلز روی در دنیا است. این شرکت همچنین در کاوش معدن و فرآوری مواد معدنی دیگر همچون طلا، سرب و مولیبدن فعالیت می‌کند. گروه مکزیکو علاوه بر شرکت‌های تابعه خود در مکزیک مالک شرکت آسارکو (ASARCO)، شرکتی با تاسیسات کاوش معدن در ایالات‌متحده و مالک بخش عمده سهام شرکت مس جنوب پرو است. این گروه همچنین مالک بخش اعظم سهام شرکت فرومکس، بلندترین خط آهن مکزیک است. گروه مکزیکو شرکت آسارکو را در سال ۱۹۹۹ خرید.

تاریخچه این گروه به اواخر قرن نوزدهم زمانی که خانواده آمریکایی گاگنهایم مالکان معدن مکزیکی را تشویق کردند که سنگ‌های نقره خود را به شرکت گدازش سنگ معدن آنها در کلرادو بفرستند باز می‌گردد. زمانی که هزینه‌های گمرک بالا رفت آنها در مکزیک شرکتی تاسیس کردند و معادنی در مکزیک را نیز خریدند. این خانواده گروه آمریکایی آسارکو را که در ۱۸۹۹ تاسیس شده بود در سال ۱۹۰۱ خریدند. آسارکو در سال ۱۹۶۵ به میزان ۵۱ درصد از سهام زیرمجموعه‌های مکزیکی خود را به گروهی به مدیریت برونو پاگالیای فروخت. آسارکو سپس ۱۵ درصد دیگر از سهام خود را نیز به سرمایه‌گذاران مکزیکی فروخت. نهایتا شرکت باقیمانده، آسارکو مکزیکانا، تبدیل به یکی از زیرمجموعه‌های گروه اینداستریال مینرا مکزیکو، یک مجموعه از شرکت‌های مکزیکی، تبدیل شد. آسارکو مکزیکانا در سال ۱۹۶۸ قراردادی با دو آژانس دولتی برای کاوش در ناحیه حفاظت شده ملی امضا کرد. تلاش شرکت در سال ۱۹۷۹ با بازکردن دومین معدن بزرگ مس مکزیک به اوج خود رسید. این شرکت در سال ۱۹۸۸ در حدود ۹۲ درصد سهام شرکت مکزیکانا دو کوبر را از دولت خرید و تا ۱۹۹۷ سهام خود را به ۵/۹۸ درصد افزایش داد. این شرکت تا سال ۱۹۹۰ اکثر سهام معدن کانانیا را خرید، در حدود ۵۷ درصد مس مکزیک را تولید می‌کرد. گروه مکزیکو در سال ۱۹۹۴ با این هدف که جایگزین گروه اینداستریال مینرا مکزیکو شده و تمام زیرمجموعه‌های آن را یکپارچه کند،‌ تاسیس شد. این کار از طریق خرید تمام سهام شرکت‌های تابعه انجام شد و در واقع گروه مکزیکو با سازماندهی مجدد گروه اینداستریال مینرا مکزیکو به‌وجود آمد. آسارکو در سال ۱۹۹۷ سهام خود در گروه مکزیکو را فروخت. البته گروه مکزیکو در سال ۱۹۹۹ کل شرکت آسارکو، مالک قبلی خود را خرید. خرید این شرکت که مالک بسیاری از معادن، کوره‌ها و پالایشگاه‌ها در آمریکا به علاوه مالک سهام عمده شرکت مس جنوب پرو بود، باعث شد گروه مکزیکو تبدیل به سومین تولید‌کننده بزرگ مس دنیا شود. این گروه در سال ۱۹۹۷ به همراه دو شرکت دیگر، شرکت خط آهن دولت مکزیک را خرید.

جورج لاره‌آ اورتگا، پدر جرمان، رییس و مدیر عامل این گروه بود. او در مکزیک به نام «پادشاه مس» شناخته می‌شود. جورج لاره‌آ اورتگا به تدریج تمام معدن‌های مس در کانانیا و ناکوزاری (شهرهایی در ایالت سونورا) را خرید. او همچنین تعداد زیادی از سایت‌های کاوش معدن شامل معادن زغال سنگ را برای شرکت خرید. لاره‌آ اورتگا مقام خود را در سال ۱۹۹۴ به پسرش جرمان سپرد. گروه مکزیکو تا سال ۲۰۰۰ مسوولیت ۵/۸۷ درصد از تولید مس مکزیک را بر عهده داشت. درآمد گروه مکزیکو در سال ۲۰۰۹ مبلغ ۵ میلیارد دلار و درآمد خالص آن در حدود ۶/۱ میلیارد دلار بود.