مکانیکی در کارخانه فولاد گام اول راشنیکوف برای میلیاردر شدن

الهام جوادی

ویکتور راشنیکوف رییس شرکت MMK (شرکت فعالیت‌های نورد فولاد و آهن مگنیتوگورسک)، یکی دیگر ازمیلیاردرهای روسی است که با ثروت ۸/۹ میلیارد دلاری در جایگاه هفتاد و یکم فهرست میلیاردرهای سال ۲۰۱۰ فوربز قرار دارد. ویکتور اف راشنیکوف در ۱۳ اکتبر سال ۱۹۴۸ در شهر مگنیتوگورسک (یک شهر صنعتی و دارای منابع معدنی در نزدیکی رودخانه اورال) در روسیه متولد شد. او یک سیاستمدار و تاجر روسی است که ثروت خود را از صنعت فولاد و آهن به دست آورده است. او در سال ۱۹۷۴ از موسسه متالورژی و معدن مگنیتوگورسک در رشته «شکل‌دهی آهن» فارغ‌التحصیل شد. راشنیکوف تحصیلات تکمیلی خود را در سازمان مدیریت تولید گذراند و در سال ۱۹۹۴ از این سازمان مدرک خود را دریافت کرد. وی همچنین در سال ۱۹۹۸ مدرک دکترای علوم فنی دریافت کرده و در سال ۲۰۰۲ نیز به عنوان پروفسور افتخاری موسسه فولاد و آلیاژهای مسکو انتخاب شده است. راشنیکوف عضو آکادمی مسائل کیفیت روسیه نیز هست.ویکتور راشنیکوف کار خود را در MMK در سال ۱۹۶۷ شروع کرد. او در ابتدا یک تعمیرکار و مکانیک تجهیزات متالورژی کارگاهی بود. راشنیکوف پس از آن در پست‌هایی چون اپراتور، سرکارگر، مدیر شیفت، رییس کارگاه، مسوول تولید و تامین محصول مشغول به کار شد و به تدریج پله‌های ترقی را طی کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۱ به مقام مهندس ارشد و جانشین اول مدیر کل ارتقا پیدا کرد. او با استعداد و پشتکار زیادی که داشت در سال ۱۹۹۷ به مقام مدیر عامل شرکت برگزیده شد. ویکتور راشنیکوف از آوریل سال ۲۰۰۵ نیز رییس هیات‌مدیره و از سال ۲۰۰۶ رییس کل شرکت شده است. او تاکنون با تلاش‌هایی برای خرید شرکت توسط رقیب میلیاردر خود اسکندر محمودوف جنگیده است. راشنیکوف زمانی که با مشکل تامین سنگ‌آهن مواجه شد به سرعت سهام یکی از بزرگ‌ترین مخازن سنگ‌آهن روسیه را برای شرکت خرید. وی با وارد کردن MMK به بازار مبادلات سهام لندن در سال ۲۰۰۷ توانست مبلغی در حدود یک میلیارد دلار به دست آورد.

MMK در حال حاضر، سومین شرکت بزرگ فولاد در روسیه است. محصولات این شرکت شامل سنگ‌آهن، کلوخه، فلز آهن و فولاد است. حوزه فعالیت MMK در زمینه استخراج و آماده‌سازی سنگ‌آهن، متالورژی، نورد و ریخته‌گری فلزات آهنی است. قدمت MMK و استخراج آهن در اصل به قرن هجدهم میلادی باز می‌گردد، اما طراحی یک کارخانه فولاد جدید در سال ۱۹۲۵ شروع شده و در سال ۱۹۲۹ به مرحله ساخت رسید. این شرکت یکی از اسپانسرهای اصلی لیگ‌هاکی کانتیننتال است. درآمد MMK در سال ۲۰۰۸ در حدود ۵/۱۰ میلیارد دلار برآورد شده بود.

ویکتور راشنیکوف تاکنون سه بار برای نمایندگی مجلس قانون‌گذاری ناحیه چلیابینسک انتخاب شده است. وی همچنین رییس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ناحیه چلیابینسک، رییس باشگاه بین‌المللی مدیریت پتر کبیر، از اعضای فعال اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه و رییس بخش روسی شورای تجارت مراکش - روسیه است. راشنیکوف از سال ۲۰۰۸ نیز یکی از اعضای هیات‌مدیره انجمن دنیای فولاد (که قبلا نام آن موسسه بین‌المللی آهن و فولاد بوده) شده است.

راشنیکوف تاکنون جوایز زیادی چون مدال کار با ارزش(۱۹۸۶)، مدال پیتر کبیر (۲۰۰۴)، مدال پرنس دانیل مقدس مسکو، جایزه دولت روسیه در حوزه علم و تکنولوژی (۲۰۰۱ و ۲۰۰۲)، و جایزه ملی پتر کبیر را به خاطر مشارکت چشمگیر در اقتصاد روسیه دریافت کرده است. او همچنین در سال ۱۹۹۹ به عنوان شهروند افتخارآفرین مگنیتوگورسک برگزیده شد. او شهروند افتخار آفرین ناحیه چلیابینسک نیز هست. راشنیکوف تاکنون مقالات علمی زیادی نوشته است. ویکتور راشنیکوف ازدواج کرده و دو فرزند دارد.