ریاست شرکت بزرگ فولاد روسیه در سی سالگی

الهام جوادی

آلکسی مورداشوف مدیر عامل و سهامدار شرکت تولید فولاد سورستال (فولاد شمال)، با ثروت ۹/۹ میلیارد‌دلار هفتادمین میلیاردر جهان است. این شرکت یک شرکت روسی است که عمده فعالیت آن در زمینه فولاد و معدن و دومین شرکت بزرگ فولاد در روسیه است. تاسیسات اصلی سورستال از جمله کارخانه فولاد چرپووتز در شمال غرب روسیه، در شهر چرپووتز واقع است. درآمد سورستال در سال ۲۰۰۹ با بیش از ۹۲‌هزار کارمند در حدود ۱۳میلیارد‌دلار برآورد شده بود. آلکسی مورداشوف در ۲۶ سپتامبر سال ۱۹۶۵ در شهر چرپووتز در ایالت ولوگدا روسیه متولد شد. پدر او که در موسسه پلی‌تکنیک گورکی تحصیل کرده بود، زمانی که در کارخانه متالورژی چرپووتز کار می‌کرد با همسر آینده خود آشنا شد.

آلکسی مورداشوف در سال ۱۹۸۸ با افتخار از موسسه اقتصاد لنینگراد با مدرک کارشناسی فارغ‌التحصیل شد. او پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۸۸ به عنوان یک اقتصاد‌دان به کارخانه متالورژی چرپووتزی پیوست. این شرکت به زودی به شرکت سورستال تغییر نام داد. او در سال ۱۹۹۲ زمانی که مدیر کل کارخانه، یوری لیپوهین، به او یاد داد که چطور سهام کارخانه را بخرد تا کارخانه به دست افراد خارج از آن نیفتد به مقام مدیر ارشد مالی شرکت ارتقا پیدا کرد. مورداشوف در سن ۲۷ سالگی یک شرکت تابعه از سورستال تاسیس کرد که ۷۶‌درصد سهام آن در اختیار او و ۲۴‌درصد آن در اختیار سورستال بود. مورداشوف سپس توانست بیشتر سهام کارخانه را خریده و در سی سالگی مدیر کل کارخانه شد. او این کارخانه را گسترش داد و با خرید شرکت‌های خودروسازی، ذغال سنگ، بندرگاهی و حمل و نقل، آن را تبدیل به یک مجتمع صنعتی به نام سورستال کرد.

آلکسی مورداشوف بعدها به دانشگاه نورتامبریا در نیوکاسل رفت و در سال ۲۰۰۳ با مدرک MBA از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. مورداشوف همچنین در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه ایالتی اقتصاد و مهندسی سنت پترزبورگ مدرک دکترای افتخاری دریافت کرده است. او در سال ۲۰۰۲ به عنوان رییس هیات مدیره سورستال انتخاب شد.

مورداشوف همچنین در شورای کارآفرینان دولت روسیه فعالیت می‌کند. او همچنین از اعضای گروه کاری روسی- آلمانی مسوول امور استراتژیک مالی و اقتصادی بوده و رییس کمیته اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه است. مورداشوف از سال ۲۰۰۶ نیز یکی از اعضای شورای همکاری تجاری روسیه و اتحادیه اروپا بوده است.

آلکسی مورداشوف هم به شکل شخصی و هم از طریق شرکت سورستال در کارهای خیرخواهانه زیادی مشارکت داشته است. او همچنین اسپانسر موزه‌ها و مراکز هنری و ورزشی مختلفی در روسیه است.

مورداشوف یک بار طلاق گرفته و مجددا ازدواج کرده و ۴ فرزند دارد. او به زبان انگلیسی و آلمانی مسلط است.