پوما برادر آدیداس

کوشان غلامی

کارخانه مادر شرکت پوما در سال ۱۹۲۴ توسط برادران رودلف و آدولف داسلر در هرتزوگن آوراخ آلمان ایجاد شد و به سرعت رشد کرد تا اینکه تبدیل به یک شرکت معتبر در سطح جهانی شد و توانست وارد بورس سهام شود. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده کفش و پوشاک ورزشی است. نام این کارخانه مادر «کارخانه کفش‌سازی برادران داسلر» بود.

پوما از همان ابتدا کفش‌های ورزشی راحت، سبک و با قیمت معقول‌تری نسبت به آدیداس ارائه می‌کرد که به زودی هم طرفداران زیادی پیدا کرد.

این شرکت در حال حاضر یک شرکت چند ملیتی بزرگ است که کفش‌های ورزشی، کفش‌های معمولی و پوشاک ورزشی دیگر تولید می‌کند. پوما بیشتر به خاطر تولید کفش‌های فوتبال و حمایت از فوتبالیست‌های مشهور چون پله، اوزبیو، انزو فرانچسکولی، دیه‌گو مارادونا، لوتار ماتئوس، کنی داگلیش، دیدیه دشام و جیانلوییجی بوفن شهرت دارد.

کریستف ون ویلهم داسلر کارگری در یک کارخانه کفش‌سازی و همسرش پائولین صاحب یک رختشوی خانه کوچک در باواریان در هرتزوگن آوراخ در ۲۰ کیلومتری شهر نورمبرگ بودند. پسر آنها رودلف داسلر پس از رها کردن تحصیل به پدرش در کارخانه کفش‌سازی پیوست و سپس برای حضور در جنگ جهانی اول فراخوانده شد.

رودلف در بازگشت از جبهه در یک کارخانه چینی‌سازی در مقام مدیریت مشغول به کار شد و پس از آن نیز در عمده‌فروشی چرم در نورمبرگ کار کرد. رودلف که دیگر از کار کردن برای دیگران و دوری از خانه خسته شده بود، در سال ۱۹۲۴ به هرتزوگن آوراخ باز گشت تا به همراه برادر کوچکش آدولف (آدی) یک کارخانه کوچک کفش‌سازی تاسیس کنند.

دو برادر نام شرکت خود را «کارخانه کفش‌سازی برادران داسلر» گذاشتند و کار خود را در رختشوی خانه مادر شروع کردند؛ اما در آن زمان تامین‌کنندگان برق قابل اطمینان نبودند و این دو برادر گاهی مجبور می‌شدند با استفاده از پدال دوچرخه برق تجهیزاتشان را تولید کنند. در المپیک تابستانی سال ۱۹۳۶ آدی داسلر با یک چمدان پر از کفش‌های ورزشی میخ دار از باواریا به دهکده المپیک رفت و توانست جس اونر، قهرمان دو آمریکا را به استفاده از آنها قانع کند و به این شکل اولین اسپانسری از سوی شرکت را انجام داد. به این ترتیب نامه‌های زیادی از سرتاسر جهان به دفتر برادران داسلر می‌رسید و ورزشکاران تیم‌های ملی دیگر، نیز علاقه مندی خود را به کفش‌های آنها نشان می‌دادند. کسب‌وکار برادران داسلر به شدت رونق گرفت و آنها پس از جنگ جهانی دوم به فروش سالانه ۲۰۰ هزار جفت کفش دست یافتند.

در سال ۱۹۴۸ به دلیل مخالفت در برخی امور برادران داسلر کسب‌وکارشان را از هم جدا کردند و رودلف از کارخانه رفت تا شرکت خود را راه اندازی کند. از همین جدایی بود که آدولف نیز شرکت پوشاک ورزشی خود را با ترکیب نام اختصاری خود، آدی (Adi) و سه حرف اول نام خانوادگی خود، داس (Das) شکل داد و به این شکل نام شرکت خود را آدیداس گذاشت. رودلف نیز یک بنگاه جدید به نام «رودا» («رو» از دو حرف اول اسمش رودلف و «دا» از دو حرف اول نام خانوادگی‌اش داسلر) را تاسیس کرد.

پس از پیشنهاد دادن این اسم، اطرافیان رودلف به او گفتند که این اسم تلفظ خشن و ناخوشایندی دارد؛ بنابراین رودلف تصمیم گرفت بعضی از حروف اسم را تغییر دهد. وقتی به جای حرف R از حرف P استفاده کرد، به یاد اسم Puma به معنای یوزپلنگ وحشی افتاد و به این شکل نام شرکت را در سال ۱۹۴۸ به پوما تغییر داد. لوگوی شرکت هم با توجه به اسم کارخانه طراحی شد که نشان دهنده یک یوزپلنگ وحشی است (پوما در زبان‌های اروپایی به معنی یوزپلنگ آمریکایی است. این حیوان سرعت دویدن بالایی دارد. انتخاب این نام برای شرکت، به دلیل سرعت بالای این حیوان درنده هم می‌تواند باشد). شرکت پوما در سال ۱۹۸۶ با ورود به بازار سهام مونیخ و فرانکفورت تبدیل به یک شرکت سهامی عام شد. پوما در سال ۱۹۴۸ اسپانسر اولین مسابقه فوتبال پس از جنگ جهانی دوم شد و پس از آن همچنان به این فعالیت ادامه داد و به شهرت زیادی دست پیدا کرد. رودلف داسلر در سال ۷۴ از دنیا رفت و پسرانش آرمین و گرد مدیران شرکت شدند. جوخن زیتز از سال ۱۹۹۳ رییس و مدیرعامل این شرکت بوده است.

پوما در حال حاضر تولید‌کننده اصلی کفش‌ها و لباس‌های مسابقات رانندگی و مسابقات فرمول یک و ناسکار است. پوما همچنین موفق شد حق اسپانسری جام جهانی ۲۰۰۶ و تیم ملی فوتبال ایتالیا را نیز از آن خود کند. پوما با شرکت فراری و BMW نیز شراکت‌هایی برای تولید کفش‌های پوما-فراری و پوما-BMW صورت داده است.

شرکت فرانسوی PPR، مالک برند گوچی، در آوریل ۲۰۰۷ اعلام کرد که ۲۷ درصد از سهام پوما را خریده است. درصد این مالکیت تا ماه جولای همین سال به ۱/۶۲ درصد رسید. با وجود اینکه PPR مالک عمده سهام پوما است، پوما همچنان به عنوان یک شرکت مستقل و نه زیرمجموعه PPR باقی مانده است.

پوما در حال حاضر بیش از ۹ هزار کارمند و درآمدی در حدود ۳/۲ میلیارد دلار دارد و محصولاتش را به بیش از ۸۰ کشور دنیا توزیع می‌کند.