غول متالورژی روسیه

ولادیمیر لیزین که در ابتدا یک مکانیک ساده بود، نهایتا به یکی از میلیاردرهای جهان تبدیل شد. لیزین در سال ۲۰۱۰ از سوی مجله فوربز با ثروت ۸/۱۵ میلیارد دلار سی و دومین میلیاردر دنیا اعلام شد. ولادیمیر لیزین متولد ۷ مه سال ۱۹۵۶ در اوانوو یک تاجر روسی در زمینه صنعت فولاد است. ولادیمیر لیزین از سال ۱۹۹۶ یکی از اعضای هیات‌مدیره شرکت فولاد نوولیپتسک (NLMK) یکی از ۴ شرکت بزرگ روسیه در زمینه فروش بیش از ۷/۱۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ و تولید ۲/۹ میلیون تن فولاد بوده است و در سال ۱۹۹۸ رییس این شرکت شد. شرکت فولاد نوولیپتسک در سال ۱۹۹۳ در روسیه تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر بیش از ۶۰۲۰۰ کارمند دارد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فولاد از لحاظ سودآوری به ازای هر تن تولید است.

لیزین از سال ۱۹۹۳ به عنوان رییس هیات‌مدیره بسیاری از تولید‌کنندگان پیشتاز آهن در روسیه شامل NLMK، MMK و سایانسک و کارخانه آلومینیوم نووکانزنتسک بوده است.

ولادیمیر لیزین قبل از تحصیل در موسسه متالورژی سیبری در رشته مهندسی متالورژی، در شرکت یوژکوتزباسوگل به عنوان مکانیک مشغول به کار شد و پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۷۹، در شرکت آهن تولاچرمت به عنوان سرکارگر شروع به کار کرد. او مسیر ترقی را تا رسیدن به مقام مدیر بخش و مدیر کارگاه طی کرد. او در این شرکت در پست‌هایی چون سازنده فولاد، اپراتور نصب ریخته گری مداوم فولاد، جانشین رییس کارگاه و غیره کار کرد. سپس از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ در موسسه تحقیقات اوکراین در متالورژی در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل شد و بعد از آن به قزاقستان رفته و به عنوان جانشین رییس مهندسی و نماینده مدیرکل کارخانه فولاد کاراگاندا، یکی از چهار کارخانه فولاد بزرگ قزاقستان استخدام شد. او تحت رهبری سوسکوتز رییس این شرکت، اولین تجربه تجاری خود را کسب کرد که هنوز هم به خوبی از آن یاد می‌کند. کاراگاندا سپس با یک شرکت سوئیسی ادغام شد که لیزین مدیرعامل یکی از زیرمجموعه‌های آن به نام شرکت فولاد TSK شد. لیزین در سال ۱۹۹۱، زمانی که رییس‌اش، سوسکوتز، به عنوان وزیر متالورژی برگزیده شد با او به مسکو آمد.

لیزین در سال ۱۹۹۲ به گروه بزرگ و قدرتمندی به نام گروه ترانس ورلد پیوست. این گروه توانست در بخش صادرات فولاد و آلومینیوم روسیه به یک قدرت بزرگ تبدیل شود؛ به طوری که در سال ۱۹۹۳ این گروه با فروش ۵/۴ میلیارد دلار سومین تامین‌کننده بزرگ آلومینیوم در جهان شد. این در حالی بود که این گروه در آن زمان هنوز مالک هیچ کارخانه‌ای نبود. ولادیمیر لیزین در سال ۲۰۰۰، زمانی که شرکا تصمیم به جدا شدن از هم گرفتند، مدیر شرکت بود و بخش عمده‌ای از سهام شرکت بزرگ روسی نوولیپتسک را به عنوان سهم خود از این جدایی برداشت.

وی تحصیلات خود را تا مقطع دکترای مهندسی و دکترای اقتصاد ادامه داد. ولادیمیر لیزین فرآیند‌های متالورژیکی مختلفی را به نام خود ثبت کرده و ومقالات زیادی در زمینه متالورژی و اقتصاد به انتشار رسانده است.

لیزین یکی از اساتید آکادمی اقتصاد ملی و از دریافت‌کنندگان جایزه شورای وزارت در علوم و مهندسی (در سال ۱۹۸۹)، جایزه افتخاری متالورژیست روسیه (در سال ۱۹۹۹)، شوالیه افتخاری فدراسیون روسیه (در سال ۲۰۰۰) و شوالیه افتخاری سنت سرگی رادونژسکی (در سال ۲۰۰۱) است.

ولادیمیر لیزین یک مجتمع بزرگ آموزش تیراندازی به نام لیزیا نورا در نزدیکی مسکو ساخته که یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تیراندازی در اروپا محسوب می‌شود. او همچنین یک روزنامه نه چندان موفق به نام گازتا منتشر می‌کند. لیزین در سال گذشته ایستگاه رادیوی اخبار تجارت، روی موج اف‌ام را هم خریده است.