تاریخچه پیدایش آنتی ویروس نورتون

کوشان غلامی

در سال ۱۹۸۲ شرکت سیمنتک توسط گری هندریکس با کمک بنیاد ملی علوم آمریکا تاسیس شد. فعالیت‌های این شرکت بیشتر روی پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی متمرکز بود. علاوه بر آن شرکت در زمینه تولید نرم‌افزارهای پاسکال، C++ و ویژوال کافه برای پلت‌فرم‌های مکینتاش و IBM فعالیت می‌کرد، ولی با پیدایش رقبای قدرتمندی مانند متروورکس، مایکروسافت و بورلاند از این تجارت خارج شدند. هندریکس چندین پژوهشگر در زمینه پردازش زبان‌های طبیعی از دانشگاه استنفورد استخدام کرد که در حقیقت اولین کارمندان شرکت سیمنتک بودند. در سال ۱۹۸۴ سیمنتک توسط شرکت کوچک نرم‌افزاری C&E خریداری شد که مالکان آن دنیس کولمن و گوردن ایوبنکس بودند. بعد از ادغام این دوشرکت نام سیمنتک روی این شرکت جدید باقی ماند و ایوبنکس به سمت مدیر ارشد اجرایی منصوب شد. اولین محصول شرکت یک نرم‌افزار با نام Q&A بود که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد. این نرم‌افزار یک سامانه مدیریت پایگاه داده‌ها را به‌همراه یک واژه پرداز فراهم می‌آورد. همچنین آنها قسمتی در سیمنتک تشکیل دادند که به تولید نرم‌افزارهای جانبی برنامه‌ها می‌پرداخت که اولین محصول آن Note-It بود که برای نرم‌افزار لوتوس طراحی شده بود. محبوبیت این نرم‌افزارها به حدی بود که شرکت را قادر کرد در دهه ۹۰ گسترش و ادغام شرکت‌های دیگر را شروع کند.

در آگوست ۱۹۹۰ شرکت رایانه‌ای پیتر نورتون کامپوتینگ که نرم‌افزارهای مختلفی تحت سیستم‌عامل داس ارائه کرده بود، توسط شرکت سیمنتک خریداری شد. نرم‌افزار آنتی‌ویروس و ابزارهای مدیریت اطلاعات سیمنتک، همچنان با نام پیتر نورتون در بازار عرضه می‌شوند. آنتی ویروس نورتون تقریبا یک سوم درآمد شرکت را تامین کرده و شامل نورتون ۳۶۰، نورتون آنتی ویروس، نرم‌افزار امنیت شبکه، برنامه‌های کاربردی، پارتیشن مجیک، اسمارت فون، پشتیبان آنلاین و ... می‌باشد.

دو سوم دیگر درآمد شرکت از طریق نرم‌افزارهایی که برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ ساخته می‌شوند، مانند نرم‌افزارهای سرمایه‌گذاری به‌دست می‌آید که از زمان ادغام با شرکت دریتاس گسترش بیشتری یافته است. در ۱۶ دسامبر ۲۰۰۴ دو شرکت وریتاس و سیمنتک اعلام کردند که قصد ادغام با یکدیگر را دارند. ارزش شرکت وریتاس ۵/۱۳ میلیارد دلار بود و این بزرگ‌ترین ادغام در صنعت شرکت‌های نرم‌افزاری تا به امروز محسوب می‌شود. سهامداران شرکت سیمنتک در ۲۴ ژوئن ۲۰۰۵ به این ادغام رای مثبت دادند و قرارداد ادغام در ۲ جولای ۲۰۰۵ بسته شد. در نتیجه این ادغام چندین محصول با نام‌های وریتاس فایل سیستم، وریتاس ولوم منیجر، وریتاس ولوم ریپلیکیتور و وریتاس کلوستر سرور به جمع محصولات سیمنتک اضافه شد.

در ۱۶ آگوست ۲۰۰۵ سیمنتک شرکت سی‌گیت را خریداری کرد. فعالیت شرکت سی‌گیت در زمینه نرم‌افزارهای امنیتی بود و در حدود ۲۰۰ کارمند داشت و دفتر آن در ورمونت کالیفرنیا بود. در ۳۰ نوامبر ۲۰۰۵ انتشار محصولات دیوارآتش سی‌گیت توسط سیمنتک به پایان رسید و این محصولات با ادغام در نرم‌افزارهای سیمنتک و تحت نام دیوار آتش شخصی نورتون به بازار عرضه شد.

شرکت سیمنتک در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۷ اعلام کرد که قصد خرید شرکت آلتیریس را دارد و این خرید در ۶ آوریل ۲۰۰۷ نهایی شد. آلتیریس در سال ۱۹۹۸ تاسیس شده بود و دفتر مرکزی آن در یوتا قرار داشت. فعالیت این شرکت در رابطه با نرم‌افزارهای مدیریتی سرویس گرا بود. این شرکت همچنین نرم‌افزارهایی در زمینه خدمات وب، امنیت و مدیریت سیستم‌ها ارائه کرده بود.

در ژانویه ۲۰۰۸ شرکت سیمنتک ضمن اظهار علاقه به نرم‌افزارهای مدیریت عملکرد وکتور اعلام کرد با بستن قرارداد با این شرکت قادر خواهد بود، راه حل‌های نرم‌افزاری دقیقی برای مدیریت محصول، بازاریابی و فروش ارائه کند.

سیمنتک همچنین شرکت انگلیسی مسیج لبز را در ۱۷ نوامبر ۲۰۰۸ برای تقویت نرم‌افزارهای خدماتی خود خرید و در سال‌جاری میلادی نیز شرکت‌های PGP and Guardian Edge و VeriSign Security را از آن خود کرد.

سیمنتک در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ به عنوان نهمین شرکت برتر کامپیوتری دنیا برگزیده شد و توانست این وضعیت را طی دو سال بعد نیز برای خود حفظ کند. این شرکت که در سال‌های اخیر خود را به یکی از توانمندترین مراکز دنیا در تولید برنامه‌های امنیتی برای مراکز دولتی، غیردولتی و کاربران شخصی تبدیل کرده، طبق مطالعات مرکز گارتنر، در سال گذشته عنوان برترین فروشنده نرم‌افزارهای ضدویروس را در جهان به خود اختصاص داده است. شرکت سیمنتک این روزها فعالیت خود را گسترش داده و به جز تولید محصولات امنیتی، از طریق خط تولید وریتاس بر سیستم‌های اطلاعاتی نیز تمرکز کرده است.

سیمنتک که اکنون بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نرم‌افزارهای امنیتی برای رایانه‌های شخصی در دنیا است، حدود ۱۸۵۰۰ کارمند در شعب مختلف خود دارد و در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۶ میلیارد دلار را از آن خود کرد.