امپراتوری که از نوانخانه‌ آمد

الهام جوادی

لئوناردو دل وکیو متولد ۲۲ مه سال ۱۹۳۵ در میلان ایتالیا، موسس و رییس شرکت لوکسوتیکا، طراح و سازنده قاب‌های با کیفیت عینک است. این کارآفرین ایتالیایی با ثروت ۳/۶ میلیارد دلاری در جایگاه هفتاد و یکم ثروتمندان دنیا قرار دارد. لئوناردو دل وکیو فرزند خانواده‌ای بسیار فقیر بود. پدر او پنج ماه قبل از تولد لئوناردو از دنیا رفت و مادرش به دلیل اینکه قادر به تامین مالی زندگی او نبود، لئوناردو را به یک نوانخانه سپرد. دل وکیو کار خود را با کارآموزی در یک کارگاه رنگ و ابزار در میلان شروع کرد، اما تصمیم گرفت مهارت‌های فلزکاری خود را برای ساخت قطعات عینک به کار گیرد. به همین دلیل لئونارد و در سال ۱۹۶۱ به آگوردو در استان بلونو که مرکز اصلی بسیاری از صنایع عینک در ایتالیا بود، نقل مکان کرد. دل وکیو شرکت لوکسوتیکا را به همراه شرکایش و با ۴۰ کارگر که از میلان آورده بود، در سال ۱۹۶۱ در آگوردو راه‌اندازی کرد. او در سال ۱۹۶۷ تحت برند لوکسوتیکا شروع به فروش قاب کامل عینک کرد. این کار به دلیل مهارت، باریک بینی و توانایی کارکنان شرکت به موفقیت خوبی دست یافت.

لئوناردو به تدریج متوجه شده بود که نیاز به گسترش زنجیره تامین و کانال‌های فروش به شکل عمودی را دارد و به همین دلیل در سال ۱۹۷۴ شرکت توزیع‌کننده اسکارون را برای شرکت خرید. شرکت در سال ۱۹۸۱ نخستین شرکت تابعه خود را در آلمان برپا کرد که اولین گام در گسترش سریع بین‌المللی شرکت محسوب می‌شد. همچنین اولین گام انجام معاملات گرفتن حق امتیاز در سال ۱۹۸۸ با گرفتن حق امتیاز جورجیو آرمانی شروع شد.

لوکسوتیکا در سال ۱۹۹۰ وارد بازار بورس نیویوک و در سال ۲۰۰۰ وارد بازار بورس میلان شد و در سال ۲۰۰۳ به شاخص MIB-۳۰ پیوست. پیوستن به این لیست معتبر باعث افزایش قدرت شرکت در خریدن برندهای دیگر شد. شرکت خرید برندهای معروف را با خرید برند ایتالیایی وگ (Vogue)، برندی در زمینه مد و کالاهای لوکس، در سال ۱۹۹۳ آغاز کرد. لوکسوتیکا شرکت پرسول (Persol)‌، شرکت ایتالیایی در زمینه تولید عینک و شرکت کفش آمریکا (مالک فروشگاه‌های لنزکرفتر) را در سال ۱۹۹۵ خرید. این شرکت همچنین برند ری‌بن (Ray-Ban) را در صنعت عینک در سال ۱۹۹۹ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سان‌هات را در سال ۲۰۰۱ تحت کنترل خود گرفت. لوکسوتیکا که به دنبال گسترش بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود بود، فروشگاه زنجیره‌ای عینک فروشی OPSM (تامین‌کننده پیشتاز عینک در استرالیا و نیوزیلند) در سال ۲۰۰۳، پرل ویژن در سال ۲۰۰۴، سورفیر در سال ۲۰۰۶ و کول نشنال در سال ۲۰۰۴ را نیز خرید. این شرکت همچنین شرکت اوکلی (Oakley) در کالیفرنیا را در نوامبر ۲۰۰۷ خریده است. لوکسوتیکا محصولاتی چون عینک‌های آفتابی، عینک‌های ورزشی و مخصوص اسکی، ساعت، لباس، کوله‌پشتی، کفش و غیره تولید می‌کند.

در حال حاضر لوکسوتیکا بزرگ‌ترین شرکت تامین‌کننده انواع عینک در جهان است که بیشتر با برندهای معروف پرسول، ری‌بن و اوکلی شناخته می‌شود. لوکسوتیکا در دو حوزه اصلی تولید عینک و توزیع عمده یا از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع‌کننده فعالیت می‌کند. این شرکت همچنین برای برندهای طراحی چون شانل و پرادا و تحت لیسانس این شرکت‌ها طرح‌های آنها را تولید می‌کند. لوکسوتیکا با بیش از ۶۰ هزار کارمند در سال ۲۰۰۹ درآمدی بیش از ۵ میلیارد دلار و سودی بیش از ۳۱۴ میلیون دلار کسب کرده بود. سهام این شرکت در سال گذشته به میزان ۳۴ درصد کاهش داشت.

لئوناردو دل وکیو همچنان در سن ۷۵ سالگی ریاست این شرکت بزرگ را با بیش از ۶۰۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای در سرتاسر دنیا بر عهده دارد. دل وکیو تاکنون جوایز و عناوین مختلفی را از آن خود کرده است. او در سال ۱۹۸۶ عنوان «شوالیه کسب‌وکار» را دریافت کرد. او همچنین مدرک افتخاری مدیریت کسب‌وکار از دانشگاه سافوسکاری در ونیز (در سال ۱۹۹۵)، مدرک مهندسی مدیریت از دانشگاه اودین در سال ۲۰۰۲، مدرک مهندسی مواد از دانشگاه پلی تکنیک میلان در سال ۲۰۰۶ و مدرک کارشناسی ارشد افتخاری اقتصاد بین‌الملل از MIB را در سال ۱۹۹۹ دریافت کرده است.