ردپای تام فورد در محصولات گوچی

کوشان غلامی

در ۲۶ مارس ۱۸۸۱ گوچیو گوچی (Guccio Gucci) در شهر فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. در سال ۱۸۹۸ او به لندن رفت و برای مدتی در آشپزخانه یک هتل مشغول به کار شد. در آنجا بود که با نوع و سبک لباس پوشیدن مسافرانی که به هتل وارد می‌شدند، آشنا شد و پس از بازگشت به ایتالیا به فروش وسایل چرمی‌و زین اسب پرداخت که موفقیت فراوانی در پی داشت. با گذشت زمان شرکت او به سمت یک نام تجملی گسترده‌تر گرایش یافت و در دهه شصت مورد توجه ثروتمندان بین‌المللی آن زمان قرار گرفت. گوچی یک چرم کار ماهر بود که کارهای خود را با تزئین به‌وسیله یک نوار سبز و قرمز و قطعه کوچک فلزی (که از زین و لگام اسب ایده گرفته بود) از دیگران متمایز می‌ساخت.

گوچی در سال ۱۹۲۱ یک خانه مد به نام خود در فلورانس بنا کرد و در آن به فروش کالاهای چرمی ‌و لوازم تزئین شده با نقوش سوارکاری پرداخت. در سال ۱۹۳۲ نیز نوعی کفش راحتی ابداع کرد که تنها کفشی است که به موزه هنرهای معاصر نیویورک راه یافته است.

در سال ۱۹۳۸ اولین بوتیک گوچی در خیابان کاندوتی شهر رم افتتاح شد که یکی از معروف‌ترین خیابان‌های آن زمان در زمینه مد بود. کیف دستی‌های گوچی که با دسته بامبو ساخته می‌شد، در سال ۱۹۴۷ معرفی شد و به سرعت به محبوبیت بسیار بالایی رسید.

بوتیک‌های دیگر یکی پس از دیگری در سراسر جهان گشایش یافتند و تمامی ‌آنها توسط پسران گوچی، آلدو، یوگو، واسکو و رودولفو اداره می‌شدند.

در سال ۱۹۵۳ گوچی درگذشت و مدیریت شرکت به پسرانش رسید. آلدو، اولین بوتیک را در نیویورک تاسیس کرد و با جذب مشتریانی نظیر گریس کلی، ژاکلین کندی، ادری هیپورن و... گوچی تبدیل به یک مارک جهانی شد. سپس آنها شرق دور را هدف قرار دادند و در سال ۱۹۶۰ شعبه‌های توکیو و هنگ‌کنگ را افتتاح کرده و دامنه فعالیت‌های شرکت را گسترش دادند.

در سال ۱۹۸۳ رودولفو به علت بیماری سرطان فوت کرد و پسر او به نام ماریزیو سهم او را به ارث برد و جای او را گرفت. ماریزیو که پنجاه درصد سهام شرکت به او تعلق داشت، در سال ۱۹۸۹ مدیریت گوچی را به عهده گرفت. پنجاه‌درصد دیگر گوچی به شرکت اینوست کروپ (Investcrop) از کشور بحرین فروخته شد.

در طی دهه ۱۹۹۰ اختلافات فراوانی بین این دو شریک بروز کرد و کار به دادگاه کشیده شد. سال بعد شرکت گوچی بیش از ۳۷ میلیون دلار ضرر کرد که شوک بسیار بزرگی برای مالکان آن بود.

در سال ۱۹۹۲ طرح معروف کالاهای لوکس تام فورد به گوچی پیوست و به همراه «دان ملو» معاون اجرایی شرکت، از طریق کاهش محصولات و ساماندهی دوباره تولیدات، هزینه‌ها را کاهش دادند. تا سال ۱۹۹۴ وضع مالی شرکت بهتر شد. در آن زمان گالش چوبی و چرمی ‌طراحی شده توسط تام فورد بسیار مورد استقبال قرار گرفته بود. ماریزیو در سال ۱۹۹۵ به قتل رسید و همسرش مجرم شناخته شد.

مجموعه‌های ارائه شده توسط فورد در سال‌های بعدی موفقیت‌های فراوانی برای شرکت گوچی به دنبال داشت و اوضاع را به کلی دگرگون کرد. گوچی روز به روز بهتر شد و فورد کفایت و شایستگی خود را به اثبات رساند.

گوچی همواره مورد علاقه بسیاری از هنرپیشگان سینمایی و افراد مشهور بوده است جکی اناسیس‌، سوفیا لورن‌، الیزابت تایلور و مدنا از جمله مشتریان گوچی بوده‌اند‌.

تام فورد آخرین مجموعه خود را در فوریه ۲۰۰۴ در میلان عرضه کرد و با پایان یافتن قراردادش با گوچی در مارس همان سال این شرکت را ترک کرد. خانم الساندرا فاشینتی که در سال ۲۰۰۰ به گوچی پیوسته و ۴ سال در کنار فورد کار کرده بود به عنوان مدیر جدید گوچی منصوب شد. فورد در این مدت به استعداد درخشان وی در طراحی لباس‌های فاخر شب پی برده بود.

در سال ۲۰۰۴ در شبی که «چارلیز ترون» جایزه اسکار بهترین هنرپیشه زن برای فیلم هیولا را دریافت کرد، لباس طراحی شده توسط تام فورد را بر تن داشت. الساندرا اولین مجموعه خود را در سپتامبر ۲۰۰۴ در میلان ارائه کرد. بعد از گذشت یک سال وی به خاطر عدم توافق با مدیریت شرکت استعفا داد و «فریدا جیانینی» جای او را گرفت. جیانینی هم اولین مجموعه لباس‌های خود را در سپتامبر ۲۰۰۵ به نمایش گذاشت و تا به امروز نیز به عنوان طراح گوچی مشغول به کار می‌باشد.

این مارک در زمینه لباس نیز به اوج خود رسید و در سال ۲۰۰۶ با درآمدی بالغ بر ۷/۶ میلیارد یورو، پس از لویی ویتون در مقام دومین مارک پرفروش قرار گرفت.

حالا دیگر گوچی یکی از سودآورترین خانه‌های مد در ایتالیا است و طبق نظر سنجی انجام شده از ۲۵ هزار نفر مصرف‌کننده و خریدار آنلاین در ۴۸ کشور دنیا توسط موسسه تحقیقات علمی- تجاری نیلسن، به عنوان مطلوب‌ترین و محبوب‌ترین مارک دنیا برگزیده شده. این کمپانی انواع محصولات چرمی‌ و عطر و ادکلن را طراحی و تولید و به بازار جهانی عرضه می‌کند. کمپانی گوچی هر هفته جزو بهترین تولیدکنندگان عطر و ادکلن در مجله بیزینس ویک انتخاب می‌شود. شهرت و کیفیت محصولات گوچی طرفداران خوبی را در سطح جهان مخصوصا اروپا به دست آورده است و در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۲/۲ میلیارد یورو را از آن خود کرد.