امپراتور کارآفرینی(14)

نویسنده: پیتر جونز

مترجم: غلامرضا کیامهر

باید یادآور شوم که توصیه‌های من در خصوص ضرورت اهتمام شما در انجام کارها به معنی استراحت نکردن و به مرخصی نرفتن نیست، بلکه منظورم این است که یک کارآفرین باید مرخصی‌های خود را طوری برنامه‌ریزی و سازماندهی کند که در غیاب او وقفه‌ای در کسب و کارش ایجاد نشود. این همان حس تعهد و مسوولیت‌پذیری است که منافع آن شامل حال کارمندان، مشتریان و همه کسانی که جزو گروه‌های ذی‌نفع کسب و کار شما محسوب می‌شوند، خواهد شد. به عبارت دیگر در زمانی که شما در مرخصی به سر می‌برید، هیچ یک از تعهداتی که قبلا پذیرفته‌اید نباید بر زمین بماند و به آن عمل نشود.

من اغلب از زبان بعضی کارآفرینان می‌شنوم که از کثرت کار گله و شکایت می‌کنند و می‌گویند وقت سرخاراندن ندارند و نمی‌توانند به مرخصی و استراحت بروند. البته این شکوه‌ها کاملا بجا و درست است. اما راه‌حل غلبه بر این مشکل انتخاب فعالیت‌هایی است که با خلق و خوی و سلیقه شما سازگاری داشته و شما بتوانید به آن شدیدا احساس علاقه و دلبستگی کنید. در آن صورت چنانچه ساعت‌های طولانی از اوقات خود را صرف صحبت و خلق ایده‌های جدید درباره آن فعالیت و مسائل مهم مرتبط با آن کنید، دیگر از کار خود احساس خستگی و دلزدگی نخواهید کرد. موضوع مهم دیگر در این ارتباط برقراری موازنه و تعادل میان کار و زندگی است، چون اگر میان کار و زندگی شما تعادل برقرار شود شما خواهید توانست وقت کافی به خانواده، دوستان، فعالیت‌های ورزشی و دیگر کارهای مورد علاقه خود اختصاص دهید. یعنی هم می‌توانید موقعیت خود را به عنوان یک Tycoon حفظ کنید و هم به زندگی شخص خود بپردازید. اما برای رسیدن به این هدف شما باید از قبل آمادگی جدی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق پیدا کنید و این آمادگی در سایه‌ سازماندهی و کسب مهارت‌های بالای ارتباطی به دست خواهد آمد.

نتیجه‌گیری: اگر می‌خواهید در جایگاه‌ یک tycoon قرار بگیرید، خود را برای سخت کار کردن و مرخصی و استراحت کمتری داشتن آماده سازید.

متناسب با نیازها و شرایط کسب و کار خود برنامه‌ریزی کنید تا فرصت لازم را هم برای کار و هم برای زندگی شخصی و تعطیلات خانوادگی داشته باشید و از هر دو مورد حداکثر لذت را ببرید.

باید به شما بگویم که قبول مسوولیت و رفتن زیر بار تعهدات در عین حال که کاری دشوار است، اما نقش مهمی در توانمندسازی شما دارد. زیرا زمانی که از عهده انجام تعهدی با موفقیت برمی‌آیید، نفس عمل به تعهدات به شما احساس قدرتمند شدن می‌دهد و به شما جرات می‌دهد تا در آینده تعهدات بزرگ‌تری را برعهده بگیرید.

درباره خط فکری من

اگردر سال ۱۹۹۸ با تمام وجود تصمیم به راه‌اندازی کسب‌و‌کار دیگری نگرفته بودم، اکنون امکان نوشتن کتابی که بازتابی از خط فکری من باشد، برایم وجود نداشت، زیرا دیگر حرفی برای گفتن با شما کارآفرینان نداشتم. تعهد جدی من به دوباره سرپا ایستادن سبب شد تا طی مدت شش سال کسب و کاری را به ارزش ۲۰۰ میلیون پوند به راه بیندازم. من در راه‌اندازی این کسب‌و‌کار جدید از صفر شروع کردم. اما احساس تعهد من به شروع دوباره کار به هیچ وجه به معنای کنار گذاشتن هرگونه تفریح و استراحت نبود. این بار سازماندهی موثر و کسب مهارت‌های ارتباطی به من امکان داد که میان کار و استراحت تعادل و توازن برقرار کنم.

در دوره اول شروع کسب و کارم، برای چند سالی هر وقت که به اتفاق خانواده‌ام به تعطیلات می‌رفتم، اصلا علاقه نداشتم که کسی از غیبت چندروزه من از محیط کار آگاه شود، زیرا تصور می‌کردم ممکن است در شناخت آنها نسبت به پرکاری من خللی ایجاد شود. به همین سبب طی روزهای دوری از محیط‌کار، تلفن خود را در حالت پیام‌گیر قرار می‌دادم. متاسفانه ابتکار عمل من نتیجه معکوس به بار آورد و این توهم را در تماس گیرندگان به وجود آورد که گویا من به شدت نگران وضعیت کسب و کار خود هستم و می‌خواهم همواره گوش به زنگ تماس‌های تلفنی باشم. همین موضوع باعث شد که در تعطیلات هم خود را دائما درگیر پاسخ دادن به پیام‌های ضبط‌شده تلفنی کنم و در نتیجه خود و خانواده‌ام نتوانیم از تعطیلات لذت ببریم.

همین تجربه تلخ به من آموخت که برای استفاده درست از مرخصی و تعطیلات خانوادگی باید اول راه برقراری ارتباط صحیح با افراد و موسسات طرف همکاری را فرابگیرم تا آنها پیشاپیش بدانند که من برای گذراندن تعطیلات به کجا می‌روم یا قرار است چه کاری انجام دهم. به این ترتیب دیگر نیازی نبود که از رفتن به تعطیلات و نبودن در محل کار احساس گناه کنم. احساس گناه مربوط به زمانی است که شما به موقع به دیگران اطلاع ندهید که می‌خواهید همراه خانواده به تعطیلات بروید. حتی در چنین حالتی نیز یک کارآفرین حق ندارد در مدتی که در تعطیلات به سر می‌برد کلیه ارتباط‌های تلفنی خود را قطع کند، بلکه می‌تواند به افراد خانواده خود بقبولاند که در تعطیلات هم ناچار خواهد بود به پاره‌ای از تماس‌های تلفنی مهم پاسخ بگوید و اندکی از وقت خود را صرف این کار کند. این طوری یک کارآفرین خیال خودش، خانواده‌اش و کسانی را که ممکن است کار مهمی با او داشته باشند آسوده می‌کند.

اکنون من برای نخستین بار طی مدت یک سال، برای مدت چهار تا شش هفته با خاطر آسوده به مرخصی می‌روم و تعطیلات را با خانواده‌ام می‌گذرانم. در این شرایط حتی بیشتر از گذشته سخت‌ تلاش می‌کنم و خود را موظف می‌دانم که به دقت مراقب همه چیز باشم، چون اگر نتوانم میان کار و استراحت و تعطیلات تعادل و توازن برقرار کنم، باید منتظر مرگ زودرس باشم. این درست برعکس وضعیت اوایل شروع کسب و کار است که یکسره کار می‌کردم و هیچ فرصتی برای استراحت و تجدیدقوا به خود نمی‌‌دادم چنان که گویی اصلا برای خود وجود خارجی قائل نبودم.این کاملا طبیعی است که وقتی شما با علاقه زیادی کار و فعالیت می‌کنید به استراحت و رفع خستگی بیشتری نیاز دارید. چون شما با رفع خستگی و تجدیدقوا با نشاط بیشتر و با افکار و ایده‌های تازه‌تری به سرکار خود بازمی‌گردید بی آنکه نیاز باشد در مدت تعطیلات همه ارتباط‌های تلفنی خود را با دیگران قطع کرده خود را در قرنطینه و انزوای کامل قرار دهید. هیچ کارآفرین Tycoon از چنین روشی پیروی نمی‌کند. من خدا را شکر می‌کنم که حالا دیگر تعارض میان سخت کار کردن و استراحت و به مرخصی رفتن من وجود ندارد. یادتان باشد شما در کسب و کار آنچه را که کاشته‌اید درو می‌کنید و فراموش نکنید که مسوولیت و تعهدپذیری امروز شما در درازمدت ثمره خود را به بار می‌آورد.