ثروتی برای چند نسل، بر پایه خلاقیت طراحی کوکو شانل

الهام جوادی

برادران فرانسوی ورتیمر، آلن و جرارد ورتیمر که کنترل برند محصولات لوکس شانل را در دست دارند، با ثروت ۸ میلیارد دلار در جایگاه پنجاه و پنجم میلیاردرهای دنیا قرار دارند. این شرکت توسط پدر بزرگ آنها، پیر ورتیمر‌ و شریک او گابریل (کوکو) شانل تاسیس شد. پیر ورتیمر نهایتا این شرکت را خریده بود و در حال حاضر شرکت به این دو برادر به ارث رسیده است. آلن که هم‌اکنون ساکن آمریکا است، رییس شرکت است و برادرش جرارد نیز ساکن سوئیس و رییس بخش ساعت شرکت است. شرکت شانل اس‌ای یک خانه مد پاریسی است که به خاطر تخصص در طراحی مد و تولید کالاهای لوکس (لباس‌های شیک، کیف‌های دستی، عطریجات، لوازم آرایشی و بهداشتی، و جواهرات) شهرت دارد. هنرپیشه‌ها و افراد مشهور زیادی با پوشیدن لباس‌ها و استفاده از محصولات این شرکت، بر شهرت آن می‌افزایند. آلن و جرارد ورتیمر فرانسوی از اعضای ارشد خانواده فرانسوی مالک کسب‌و‌کار پرشهرت عطر و لوازم لوکس‌سازی شانل هستند. آنها شانل را پس از مرگ پدرشان، ژاک ورتیمر، در سال ۱۹۹۶ و در سن ۸۶ سالگی به ارث بردند. این خانواده به مدت دو نسل در مسابقات اسب‌دوانی نیز فعالیت داشته و اسب‌های بسیار معروفی را پرورش داده‌اند.پس از مرگ پیر ورتیمر در سال ۱۹۶۵ ابریشم‌های آبی و سفید او به بیوه‌اش به ارث رسید. همسر او در سال ۱۹۷۲ بزرگترین مالک در فرانسه بود. وی در سال ۱۹۷۲ از دنیا رفت.گابریل شانل، پیشتاز طراحی‌های جدید بود و انقلابی در صنعت مد ایجاد کرد. او ترکیبی از شکوه، شیک بودن و اصالت ایجاد کرده بود. کوکوشانل از سال‌های ۱۹۰۹ تا ۱۹۷۱، تا زمان مرگش، عنوان «طراح ارشد» را به خود اختصاص داده بود.

پیر ورتیمر، متولد ۸ ژانویه سال ۱۸۸۸ بود. وی به همراه برادرش پل در سال ۱۹۴۲ از شرکای کوکو شانل در کسب و کار «خانه‌شانل» شدند. دو سال قبل از آن عطر شماره ۵ شانل معرفی شده بود و خانم شانل به تجربه وسیع پیر و پل ورتیمر در تجارت،‌ ارتباطات تجاری آنها با آمریکایی‌ها و سرمایه آنها برای توسعه گسترده در بازار احتیاج داشت. ورتیمر‌ها در طول شراکت خود در این شرکت توانستند ۷۰ درصد مالکیت شرکت عطرسازی شانل را بدست گیرند. در آن زمان خود شانل مالک ۱۰ درصد شرکت و دوست او تئوفیل بادر مالک ۲۰ درصد باقی مانده بود. پیر ورتیمر همچنین مالک عمده اسب‌های مسابقه معروف بود. اسب‌های ورتیمر در مسابقات زیادی در فرانسه و بریتانیا برنده شدند. پیر ورتیمر در ۲۴ آوریل سال ۱۹۶۵ از دنیا رفت.پسر پیر ورتیمر، ژاک ورتیمر یک تاجر فرانسوی قدرتمند بود که شرکت خانه شانل را از پدرش به ارث برد. او که متولد ۱۸ آگوست سال ۱۹۱۱ بود به کسب و کار شرکت پدر حیاتی دوباره داد. او در سال ۱۹۴۷ با الن فیشر، دختر یک معمار، ازدواج کرد و این دو صاحب دو فرزند شدند. البته این زوج به زودی در سال ۱۹۵۲ از هم جدا شدند. ژاک ورتیمر همچنین فعالیت‌های پرورش اسب‌های مسابقه پدرش را به ارث برد و آن را توسعه داد. جرارد در ۶ فوریه سال ۱۹۹۶ از دنیا رفت.

آلن ورتیمر ،‌پسر بزرگ‌تر ژاک ورتیمر،‌ متولد سال ۱۹۴۹ در فرانسه است. او کنترل سود و اموال شرکت خانه شانل را بر عهده دارد. آلن مسوول برندهایی بدون نشان شانل شرکت شامل برند ارس، کالاهای چرمی تانر کرول و هلند اند هلند می‌باشد. جرارد ورتیمر، برادر کوچک آلن نیز کنترل شرکت عطر خانه جنل را در شراکت با برادرش بر عهده دارد. برادران ورتیمر هر دو از علاقه‌مندان سوارکاری هستند که اسطبل نگهداری اسبی به نام مزرعه لا پرسل یا مزرعه ورتیمر برای مسابقات اسب دوانی در آمریکا و فرانسه را به ارث برده‌اند.این دو برادر که بی‌نهایت محتاط هستند،‌ همواره از رسانه‌ها دوری می‌کنند.