یک میلیارد دلار صرفه‌جویی به خاطر استفاده از نرم‌افزارهای خود

کوشان غلامی

در ۱۷ آگوست ۱۹۴۴ «لارنس ژوزف الیسون» در شهر نیویورک متولد شد. او استعداد سرشاری در ریاضیات داشت و در جوانی برای شرکت امپکس (Ampex) کار می‌کرد. او در سال ۱۹۷۱ با انجام سرمایه‌گذاری شخصی به مبلغ ۲۰۰۰ دلار، آزمایشگاه‌های توسعه نرم‌افزار را بنیان گذاشت. سال ۱۹۷۷ لری به همراه باب ‏ماینر (Bob Miner) و اد اوتس (Ed Oates) شرکتی را تشکیل دادند که RSI یا «اتحادیه نرم‌افزارهای رابطه‌ای» نام داشت. این شرکت با استفاده از چند زبان مختلف برنامه نویسی، یک سیستم مدیریت داده‌های رابطه‌ای به نام «اوراکل» را تولید کرد که خیلی زود نمونه اولیه آن که با زبان اسمبلی و حداکثر حافظه ۱۲۸ کیلوبایت نوشته شده بود، آماده شد، اما به دلایل فنی هیچ‌گاه به طور رسمی معرفی نشد. در سال ۱۹۷۹ اولین محصول شرکت به مشتریان بازار تحویل داده شد و یک سال بعد نسخه دو اوراکل اجرا شد. در سال ۱۹۸۳ با ایجاد تغییراتی در زبان SQL، نسخه سه اوراکل به عنوان اولین بانک اطلاعاتی قابل‌اجرا بر روی کامپیوترهای شخصی به بازار آمد. در این نسخه، علاوه بر بهبود کارآیی سیستم، برخی پیشرفت‌های دیگر نیز صورت گرفت. این نسخه برخلاف نسخه‌های دیگر اوراکل به طور کامل با زبان C نوشته شده بود.

در این زمان بود که شرکت RSI نام خود را به شرکت اوراکل تغییر داد. اوراکل به معنی پیشگویی و غیب‌گویی و به معنای معبد یا پرستشگاه و نیز به معنای مصون از خطا و منزه از گناه می‌باشد.

یکی از اولین مشتریان و متقاضیان اصلی اوراکل سازمان سیا بود و الیسون و ماینر پروژه‌ای برای آن سازمان طراحی کردند که نام رمز ورودی آن Oracle بود. پس از آن، این دو تصمیم گرفتند که محصول تجاری خود را با این نام به بازار عرضه کنند. بدین ترتیب اوراکل به عنوان محصول تجاری و نام کمپانی آنها معرفی شد.

در سال ۱۹۸۴ نسخه ۴ اوراکل بیرون آمد که چندین سیستم عامل را پشتیبانی می‌کرد. نسخه ۴، اولین نسخه‌ای بود که شامل سازگاری در عمل خواندن (Read Consistency) نیز بود. نسخه ۵ که در سال ۱۹۸۵ تولید شد، گامی مهم به شمار می‌آمد؛ چرا که برای اولین بار سیستم متقاضی/ سرویس‌دهنده (Client/Server) در آن گنجانده شده بود. همچنین نسخه ۵ اولین نسخه‌ای بود که تحت‌MS-DOS عمل کرده و از حد ۶۴۰ کیلو بایت فراتر می‌رفت.

نسخه ۶ اوراکل که ۴ سال بعد ارائه شد، امکان قفل کردن و پیشرفت‌هایی در عملکرد و کارآیی سیستم (شامل توانایی‌های تولید دنباله‌ها و نوشتن معوق) را شامل می‌شد و روی انواع سیستم‌ها قابل‌اجرا بود. سال ۱۹۹۱، شرکت اوراکل ویژگی سرویس‌دهنده موازی را در نسخه ۲/۶ سیستم خود ارائه داد و سرعت محاسبه داده‌ها تا حد زیادی افزایش یافت. پس از آن بود که ویژگی مزبور روی سایر سیستم‌ها نیز قابل‌استفاده شد.

اوراکل ۷ که در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد، تحت‌یونیکس طراحی شده بود و شامل تغییرات بسیاری در کاربری حافظه، هسته مرکزی و ورودی / خروجی بود. اوراکل ۷ به طور کامل ویژگی‌هایی از بانک داده را شامل می‌شد که کاربران چندین سال از آنها استفاده می‌کردند. در این نسخه برای به کار بردن هر چه آسان‌تر برنامه، ابزارهای مختلفی ارائه شده بود.

در سال ۱۹۹۵ شرکت سودی معادل سه میلیارد دلار را به‌دست آورد و یک سایت جهت پرسش و پاسخ سوالات متداول برای کاربران خود راه‌اندازی کرد.

دو سال بعد، شرکت اوراکل بالاخره نسخه ۸ نرم‌افزار خود را معرفی کرد که کاربران بیشتری را تحت‌پوشش قرار داد و داده‌های سنگین‌تری را تبادل می‌کرد و قابلیت دسترسی بالاتری داشت. در آن نسخه امکان پیاده‌سازی اشیا و چند قابلیت و ابزار جدید مدیریت گنجانده شده بود. سپس اوراکل مدل اینترنتی این نسخه را تحت‌جاوا نوشت تا خود را به عنوان مقام اول بانک‌های اطلاعاتی معرفی کند.

یکی از موفقیت‌های بزرگ شرکت که در سال ۲۰۰۱ اعلام شد، این بود که آنها توانسته بودند با استفاده از نرم‌افزارهای ساخت خود، یک میلیارد دلار در هزینه‌های شرکت صرفه‌جویی کنند.

اوراکل در طول این سال‌ها شرکت‌های زیادی را از آن خود کرده که آخرین آن خرید شرکت سان (Sun Microsystems) در ژانویه سال جاری به مبلغ ۴/۷ میلیارد دلار می‌باشد. نیاز به فراگیری تکنیک اوراکل به طور باور نکردنی در حال رشد است. کسب تخصص در سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی داده‌ها در اوراکل یک سیر صعودی برای رسیدن به موفقیت در رشد متغیرهای تنظیم شده در سیستم‌های پیچیده امروزی می‌باشد. در مسائل حیاتی در نگهداری بانک اطلاعاتی داده‌ها نیاز به درک کلی راجع به معماری و مراحل شکل‌گیری پایگاه داده در اوراکل می‌باشد.

گواهینامه شرکت اوراکل بیانگر سطح دانش و توانایی کاربر در طراحی بانک اطلاعاتی و حل مشکلات ناشی از آن می‌باشد و با کسب مهارت‌های اوراکل می‌توان مهارت‌های دیگری در خلق بانک اطلاعاتی در بازار ایجاد کرد.

اکنون این شرکت قوی‌ترین بانک اطلاعاتی در دنیا و یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان نرم‌افزارهایی است که به سازمان‌ها و دولت‌ها در نگهداری بهینه بانک‌های اطلاعاتی کمک شایانی کرده است. تا امروز بانک اطلاعاتی اوراکل بیش از ۸۰ سیستم عامل کاربردی را در طیف وسیعی از عملکرد حمایت می‌کند و به روشنی می‌توان گفت که این شرکت یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان سیستم مدیریت داده در جهان می‌باشد. طبق آمار‌گیری مرکز فناوری اطلاعات آمریکا، ۷۵ درصد شرکت‌های بزرگ در آمریکا و اروپا از بانک اطلاعاتی اوراکل استفاده می‌کنند‌، در واقع اوراکل را می‌توان شکست‌ناپذیرترین بانک اطلاعاتی در جهان نامید. در مجموع بیش از ۱۱۵ هزار کارمند حرفه‌ای در بیش از ۱۰۰ کشور در شعب این شرکت مشغول به تحقیق و بررسی مسیرهای جدید می‌باشند. همچنین ۱۳درصد کل هزینه‌ها در این شرکت مختص پروژه‌های تحقیقاتی است. فروش این شرکت در سال گذشته میلادی بیش از ۲۳ میلیارد دلار گزارش شده و لری الیسون کماکان مدیریت ارشد آن را بر عهده دارد.