پرنس عربستان، میلیاردری غیرسلطنتی

پرنس الولید بن طلال متولد ۷ مارس سال ۱۹۵۵ یکی از اعضای خانواده سلطنتی عربستان سعودی و برادر زاده پادشاه عبداله است. او که کارآفرین و سرمایه‌گذاری عربی است، در سال ۲۰۰۹ با ثروت ۳/۱۳ میلیارد دلار در جایگاه بیست و دومین فرد ثروتمند جهان قرار داشت، البته گزارش شده در مارس ۲۰۱۰ ثروت او از این مبلغ به ۹/۱۹ میلیارد دلار رشد داشته است. مجله تایمز او را «وارن بافت» عربستان نامیده است. الولید بن طلال فرزند دوم عبدالعزیز السعود و پرنسس مونا السعود، دختر اولین نخست وزیر لبنان می‌باشد.

الولید در سال ۱۹۷۹ از کالج منلو مدرک کارشناسی در رشته مدیریت کسب و کار و در سال ۱۹۸۵ از دانشگاه سیراکوس مدرک MBA دریافت کرد. او همچنین یک دکترای افتخاری از دانشگاه اکستر دریافت کرده است. با وجود این که الولید برادرزاده پادشاه عربستان، شاه عبداله است، اما او از مرکز قدرت سیاسی در عربستان سعودی فاصله گرفته و به جای آن یک شرکت بین‌المللی بزرگ به نام «کینگدام هولدینگ کمپانی» تاسیس کرده که از طریق آن به سرمایه‌گذاری‌های مختلف می‌پردازد.

فعالیت شغلی الولید از زمان فارغ‌التحصیلی وی از کالج ملنو در سال ۷۹ آغاز شد، اما این فعالیت‌های سرمایه‌گذاری او زمانی برجسته شد که سهام اصلی « سیتی کراپر» را در سال ۱۹۹۰،‌ وقتی شرکت با مشکلات عمده دست به گریبان بود، خرید. او با سرمایه‌گذاری‌ای در حدود ۵۵۰ میلیون دلار توانست بدهی‌های سیتی بانک را پرداخت کند. در حال حاضر سرمایه او در «سیتس گروپ» به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد. در واقع این سرمایه‌گذاری او در سیتی بانک است که عنوان وارن بافت عربستان را به الولید بخشیده است.

سهام الولید در سیتی بانک ، قبل از بحران مالی اخیر، تقریبا نصف ثروت او را تشکیل می‌داد. وی در پایان سال ۹۰ به میزان ۹/۴ درصد از سهام سیتی کراپ را به مبلغ ۲۰۷ میلیون دلار خرید. پرنس الولید در سال ۱۹۹۱ باز هم سهام این شرکت را به مبلغ ۵۹۰ دلار خریداری کرد. او در سال ۲۰۰۸ با همکاری شرکت دولتی سرمایه‌گذاری سنگاپور و دیگر سرمایه‌گذاران، با افزایش سرمایه ای در حدود ۵/۱۲ میلیارد دلار، تلاش ناموفقی در حمایت از سیتی گروپ انجام دادند. اما با این حال، ارزش سهام این شرکت به سقوط خود ادامه داد.

الولید، کمی‌‌بعد در شرکت‌های مهمی‌از جمله AOL، شرکت اپل، MCI، موتورلا، نیوز کورپوریشن و دیگر شرکت‌های تکنولوژیکی و رسانه‌ای سرمایه‌گذاری کرد. سرمایه‌گذاری‌های او در زمینه املاک و ساختمان شامل سرمایه‌گذاری در زنجیره هتل‌های فور سیزن ( چهار فصل) و هتل پلازا در آمریکا می‌‌باشد. وی همچنین سهام هتل ساووی لندن و گراند هتل مونت کارلو در موناکو را نیز خریداری کرده است. در حال حاضر ۱۰ درصد از سهام یورو دیزنی، شرکت که مالکیت و مدیریت دیزنی لند پاریس در فرانسه را در اختیار دارد، از آن پرنس الولید می‌‌باشد. وی از سال ۲۰۰۸ تا کنون قصد داشته بلندترین برج دنیا ، برج المیل را با ارتفاع یک مایل (حدود ۱۶۰۹ متر) بسازد.

در زمینه فعالیت‌های نوع دوستانه بیشتر فعالیت‌ها الولید مربوط به کمک‌ها تحصیلی برای پوشاندن شکاف تحصیلی بین جوامع اسلامی‌‌ و غربی بوده است. وی این کار را با سرمایه‌گذاری در مرکز مطالعات آمریکایی در دانشگاه‌ها در خاورمیانه و مراکز مطالعات اسلامی ‌‌در دانشگاه‌های غربی انجام داده است. الولید در سال ۲۰۰۲ مبلغی حدود ۵/۱۸ میلیون پوند (۲۷ میلیون دلار) به خانواده‌های فلسطینی کمک کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۵ مبلغی در حدود ۱۷ میلیون دلار به قربانیان زلزله اقیانوس هند و تسونامی‌‌کمک کرد. پرنس الولید در آوریل سال ۲۰۰۹ مبلغ ۲۰ میلیون دلار به دانشگاه ‌هاروارد اهدا کرده است که یکی از اهدا‌های بزرگ او به حساب می‌‌رود.

برخی از دارایی‌های پرنس الولید در حال حاضر شامل یک کشتی تفریحی ۸۵ متری با محل فرود هلیکوپتر روی آن، هواپیما‌ی مختلف خصوصی مثل بوئینگ ۷۴۷، ایرباس ۳۲۱، و هوکر سیدلی ۱۲۵می‌‌باشند. الولید همچنین صاحب یک هواپیمای مسافربری ایرباس A۳۸۹ (بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان) است. کتاب رکورد‌های گینس در سال ۲۰۰۹ این هواپیما را بزرگ‌ترین جت خصوصی در دنیا نامید. اقتصاددانان درباره منابع درآمدی الولید دچار شک هستند، چون در دهه ۹۰ درآمدهای وی هزینه‌هایش را پوشش نمی‌‌داد.