هوندا گذشته پرتلاطم آینده پرهیجان

کوشان غلامی

صنایع موتور هوندا یک شرکت بزرگ ژاپنی است. این شرکت به عنوان تولیدکننده موتورسیکلت و خودرو در سطح جهان شناخته می‌شود. هوندا همچنین در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، کانادا، برزیل، تایلند و چین کارخانه‌هایی دارد. هوندا پنجمین تولید کننده خودرو در جهان، پس از تویوتا دومین تولیدکننده خودرو در ژاپن بوده و میزان تولید آن بالاتر از شرکت‌هایی مانند نیسان می‌باشد.

«سویچیرو هوندا» یک مکانیک بود که با تکیه بر اراده و فعالیت فردی توانست رینگ پیستون‌های مختص خود را در سال ۱۹۳۸ تولید کند. او سعی کرد آنها را به تویوتا بفروشد در حالیکه اولین طرح وی از طرف آنها رد شده بود. پس از دو سال مطالعه و کار بیشتر روی طرح خود، هوندا توانست با تویوتا قراردادی منعقد کند.

همکاری او با تویوتا تا جنگ جهانی دوم ادامه داشت، ولی در جنگ، پیستون تولیدی هوندا کاملا از بین رفت. پس از جنگ، سویچیرو با باقیمانده بازار خود در ژاپن، یک کمپانی جدید تاسیس کرد. با وجود مشکلات شدید مالی، به دلیل نیاز شدید در آن زمان به وسایل حمل‌ونقل، هوندا با اتصال یک پیشرانه ساده به بدنه یک دوچرخه، یک وسیله ارزان قیمت و بسیار اولیه موتوری را تولید کرد.

وی نام کمپانی خود را «هوندا گیکن گوکیو کابوشیکی کایشا» به معنی کمپانی تحقیقاتی هوندا نهاد. با وجود اسم پرمعنا و پرآب و تاب آن، اولین محصولش یک کابین کوچک و ساده چوبی بود و در واقع چیزی بیشتر از یک دوچرخه موتوردار عرضه نمی‌کرد. کمپانی هوندا به طور رسمی‌در ۲۴ سپتامبر ۱۹۴۸ در ژاپن بنا شد.

هوندا در ادامه کار خود تولیدات قایق موتوری و موتورسیکلت را آغاز کرد و بدین ترتیب، مشکلات مالی ناشی از جنگ را روز به روز برطرف کرد. اولین موتور سیکلت هوندا در سال ۱۹۴۷ (یک سال قبل از تاسیس رسمی‌کمپانی) برای فروش، عرضه شده بود. البته اولین موتور سیکلت تکامل‌یافته هوندا دو سال بعد روانه بازار شد. سال ۱۹۵۸ سال تاسیس کمپانی آمریکایی هوندا بود و یک سال بعد این شرکت اولین محصول خود یعنی هوندا C۱۰۰ را وارد بازار کرد. این مدل با فروش حدود ۳۰ میلیون دستگاه، رکورد بهترین فروش تاریخ وسائط نقلیه را به خود اختصاص داد.

هوندا در ادامه موفقیت‌های چشمگیر خود در عرصه موتورسیکلت‌سازی، شانس خود را در اتومبیل‌سازی نیز امتحان کرد. اولین نمونه‌های اتومبیل جاده‌ای هوندا در اوایل سال ۱۹۶۰ تولید شد که البته بیشتر بر مبنای بازار ژاپن بود. دو ماه بعد اولین محصول رسمی‌هوندا با عنوان S۵۰۰ ساخته شد که یک سواری دو درب بود. هوندا تجربه و دانش وسیع خود را در زمینه موتور سیکلت در تولید اتومبیل به کار گرفت و تلاش‌های بسیاری برای بازاریابی در آمریکا و کانادا انجام داد. البته اتومبیل‌های کوچک هوندا که بیشتر برای ژاپنی‌ها طراحی شده بود، در بازار غرب چندان مورد استقبال قرار نگرفت، ولی بعدها اتومبیل‌های پیشرفته هوندا که در آمریکای شمالی و چین عرضه می‌شود از جمله آکورا، تحولی در تولید اتومبیل‌های لوکس هوندا ایجاد کرد.

هوندا از سال ۱۹۷۰ عنوان بزرگ‌ترین سازنده موتورسیکلت را به‌دست آورد و تا امروز نیز در این جایگاه قرار دارد. همچنین با تولید بیش از ۱۴ میلیون موتور داخلی در سال، بزرگترین تولیدکننده موتورهای احتراقی نیز هست. این کمپانی علاوه بر تولیدات اصلی خود، به تولید تجهیزات کشاورزی، موتورهای دریایی، قایق‌های دریایی، موتور جت و مولد برق می‌پردازد. از سال ۱۹۸۶ هوندا سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی را آغاز کرده و از اولین روبات خود در سال ۲۰۰۰ پرده‌برداری کرد، ولی هوندا همچنان یک تولید کننده وسایل نقلیه شناخته می‌شود و اخیرا با عرضه یک تزریق‌کننده سوخت الکترونیکی، انقلابی در تاریخ خودرو و موتورسیکلت ایجاد کرده است. در سال‌های اخیر تاکید هوندا بر سیستم امنیتی و توسعه این امکانات بوده است.

برای سال ۲۰۰۷ هوندا در صدد گسترش بخش‌های استاندارد امنیت در حد خودروهای روز آمریکای شمالی بوده. هوندا از سال ۱۹۶۴ در آلمان، تجارت را در فرمول یک که یکی از مهیج‌ترین مسابقات اتوموبیل‌رانی است تجربه کرده و اولین پیروزی خود را در گراندپری مکزیک به دست آورد.

در ژوئن سال ۲۰۰۸ با ادامه رکود اقتصادی آمریکا و قیمت بالای بنزین، هوندا بر خلاف رقیبان خود که صحبت از کاهش فروش دو رقمی‌داشتند، از افزایش یک درصدی فروش خود خبر داد و سیویک و آکورد جزو ۵ خودرو پرفروش آن سال بودند.

یکی از عوامل موفقیت هوندا حمایت ویژه ای است که نسبت به مشتریان خود دارد. مثلا چند ماه قبل به دلیل اینکه چند تن از مشتریان این شرکت درباره شل شدن پدال ترمز یا کم شدن قدرت ترمز خودروهای خود شکایت داشته‌اند، از مالکان ۴۱۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده به وسیله این شرکت در آمریکا خواسته است برای تعمیر نقص احتمالی سیستم ترمز به نمایندگی‌های این شرکت مراجعه کنند.

در ادامه این گسترش‌ها در سال گذشته میلادی هوندا با فروش بیش از ۱۲۰ میلیارد دلاری خود، سود خالصی معادل ۳/۲ میلیارد دلار را از آن خود کرد.