میلیاردر هندی، ثروتمند‌ترین فرد آسیا

موکش آمبانی، متولد ۱۹ آوریل ۱۹۵۷ در جنوب هند، یکی از افراد ثروتمند و سرشناس هندی و در حال حاضر با ثروت ۲۹ میلیارد دلار هفتمین فرد ثروتمند جهان و اولین فرد ثروتمند آسیا می‌باشد. او رییس و بزرگ‌ترین سهامدار ریلاینس اینداستریز (بزرگ‌ترین شرکت خصوصی در هند) با ۴۸ درصد سهام است. همچنین شرکت او جزو ۵۰۰ شرکت فورچون قرار دارد. موکش و برادر کوچک‌ترش آنیل پسران بنیانگذار پیشین ریلاینس اینداستریز (RIL)، دیروبای آمبانی هستند. موکش آمبانی، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت خام جهان را در جامناگار هند با ظرفیت ۶۶۰ هزار بشکه در روز بنا کرده است.

آمبانی بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین ابتکار تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در جهان را در قالب ریلاینس اینفوکام لیمیتد برپا کرد. گرچه در حال حاضر این شرکت در اختیار برادر موکش، آنیل است.

موکش آمبانی در مدرسه موریچکا در مومبای تحصیل می‌کرد و بسیار هم موفق بود. محیطی که او در آن پرورش یافته بود به دلیل شغل پدرش، هیچ گاه از کسب و کار جدا نبوده است. پس از اتمام مدرسه او در دانشگاه مومبای به تحصیل مهندسی شیمی پرداخت و پس از آن برای تحصیل MBA به دانشگاه استنفورد رفت، اما پس از یک سال دانشگاه را رها کرد.

در سال ۱۹۸۱ موکش ۲۴ ساله در شرکت پدرش مشغول به کار شد و چندین کار ابتکاری برای شرکت از جمله ادغام با شرکت‌های مختلفی از جمله نساجی، پلی‌استر و صنایع پتروشیمی، انجام داد. آرزوی پدرش برای گسترش شرکت در سطح جهانی چند سال بعد به حقیقت پیوست، یعنی زمانی که موکش ۶۰ برند جدید (تسهیلات ساخت‌و‌ساز در سطح جهانی که همه دارای تکنولوژی‌های بسیار متنوعی بودند) ایجاد نمود. این کار منجر به افزایش سود آوری شرکت و سپس افزایش تولید آن شد، به طوری که ظرفیت تولید شرکت ریلاینس از چند هزار تن به بالای ۱۲ میلیون در سال رسید. پس از آن آمبانی، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت خام جهان را در هند تاسیس کرد که ظرفیتی خارق‌العاده داشت. آمبانی سپس تصمیم گرفت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی در تاریخ هند را تاسیس کند (ریلاینس کامیونیکیشن لیمیتد). موکش این شرکت را به همراه برادرش آنیل بنا کرد، اما بعدا این دو برادر دو راه جداگانه را با سهم یکسان از درآمد دنبال کردند. اگر این دو از هم جدا نمی‌شدند، احتمالا ثروت خالص آمبانی به ۸۵ میلیارد دلار می‌رسید. به علاوه اخیرا تحت رهبری او ریلاینس ریتیل زنجیره فروشگاه‌های جدیدی را راه‌اندازی کرده است. موکش آمبانی در سال ۲۰۰۷، ۱۵۰ میلیون دلار از دارایی‌اش را به همسرش بخشید.

موکش آمبانی اخیرا خانه‌ای به ارزش ۲ میلیارد دلار آمریکا در مومبای ساخته است که گران‌ترین خانه جهان است. موکش آمبانی دستاوردها و افتخارات زیادی را در سطوح ملی و جهانی به دست آورده است. از جمله این دستاوردها می‌توان به عنوان چهل‌و‌پنجمین رهبر مورد احترام جهان از میان ۴ مدیر اجرایی ارشد هندی از سوی فایننشیال‌تایمز در سال ۲۰۰۴، جایزه جهانی ارتباطات در سال ۲۰۰۴را با عنوان تاثیرگذارترین فرد در زمینه مخابرات و جایزه رهبری مجمع آسیا، عنوان رهبر سال ET business در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد.

درباره شرکت ریلاینس اینداستریز

ریلاینس اینداستریز مجموعه گسترده‌ای از محصولات شامل نفت خام، گاز طبیعی، پتروشیمی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، پلیمر، پلی‌استر، مواد شیمیایی و محصولات نساجی را ارائه می‌کند. این شرکت با درآمد حاصل از فروش ۹/۳۵ میلیارد دلار و سود ۸۵/۴ میلیارد دلار برای سال مالی منتهی به مارس ۲۰۰۸، یکی از شرکت‌های خصوصی هندوستان است که در جایگاه دویست و ششم

۵۰۰ شرکت جهانی فورچون قرار گرفته بود. این شرکت در سال ۱۹۶۶ توسط کارخانه‌دار هندی، دیروبای آمبانی تاسیس شد. آمبانی یک پیشگام در زمینه ابزار‌های مالی مثل سهام قرضه کاملا قابل تبدیل به بازارهای سهام هندوستان بوده است. آمبانی یکی از نخستین کارآفرینانی بوده که سرمایه‌گذاران خرد را به بازار سهام کشانده است. منتقدان بر این اعتقادند که صعود ریلاینس اینداستریز به بالاترین جایگاه از لحاظ جمع‌آوری سرمایه بازار به میزان زیادی به جهت توانایی دیروبای در ماهرانه به کار بردن اهرم‌های اقتصادی به نفع خودش می‌باشد. گرچه فعالیت‌های نفتی شرکت هسته اصلی کسب و کارش را شکل داده است، فعالیت‌هایش را در سال‌های اخیر بسیار متنوع شده است.

بعد از جدایی بین دو پسر موسس شرکت، موکش و آنیل، این گروه در سال ۲۰۰۶ بین آن دو تقسیم شد. در سپتامبر سال ۲۰۰۸ شرکت ریلاینس اینداستریز تنها بنگاه هندی‌ای بود که در لیست «۱۰۰ شرکت با بیشترین احترام در جهان» در لیست فوربیز قرار گرفت.