کسی از مک دونالد حرف زد؟

در سال ۱۹۴۰ دیک و مک‌دونالد یک رستوران باربکیو در خیابان چهاردهم سن برناردینو در کالیفرنیا تاسیس کردند. این رستوران از آن نوع رستوران‌هایی بود که در اطراف خود محیطی باز برای توقف اتومبیل دارند و مشتریان می‌توانند غذای خود را در اتومبیل خود صرف کنند. این نوع رستوران‌ها امروزه رواج زیادی یافته‌اند، اما در زمان تاسیس باربکیو، منوی متنوع و خدمات این رستوران برای توقف اتومبیل، مشخصه‌های اصلی مک‌دونالدها در مقایسه با سایر رستوران‌ها بود.

در ۱۹۵۴ ری‌کراک فروشنده مخلوط‌کن‌های چند کاره، برای فروش مخلوط‌کن‌های بیشتر به برادران مک‌دونالد از رستوران آنها دیدن کرد. شیوه کار این رستوران، کراک ۵۲ ساله را شگفت زده می‌کند. او متوجه شد که برادران مک دونالد به دنبال یک نماینده فروش می‌گردند که تمام کشور را تحت پوشش قرار دهد. کراک به شدت عقیده پیدا کرد که باید آینده خود را در کسب و کار همبرگر جست‌وجو کند. او به فاصله یک سال یعنی در سال ۱۹۵۵ اولین شعبه مک دونالد خود را در ایلینویز تاسیس کرد. ساختمان قرمز رنگ رستوران با کمان‌های طلایی در دو طرف به شدت جلب توجه می‌کرد. این رنگ‌های چشمگیر که در آن زمان توسط استنلی مستون برای مک دونالد طراحی شد با مک دونالد باقی ماند و امروز هم علامت مشخصه مک دونالد را همان کمان‌های طلایی رنگ تشکیل می‌دهند. در روز اول کار، این شعبه مک دونالد ۳۱۶ دلار فروش داشت. تا ۱۹۶۵ یعنی در عرض ۱۰ سال ۷۰۰ رستوران مک دونالد در سراسر ایالات متحده مشغول به کار بود.

توسعه کار مک دونالد و اهمیت ویژه‌ای که مدیران این رستوران برای حفظ کیفیت و استاندارد خدمات خود داشتند، منجر به این شد که فرد ترنر و ری کراک در سال ۱۹۶۱ اولین دانشگاه تخصصی فن رستوران داری را با نام طنزآمیز «دانشگاه همبرگر» تاسیس کنند. حاصل کار این دانشگاه در اولین سال تاسیس، فارغ‌التحصیلی ۱۴ نفر بود. امروزه این دانشگاه پذیرای سالانه حدود ۵۰۰۰ دانشجو است. از سال ۱۹۶۱ تاکنون، بیش از ۸۰۰۰۰ مدیر یا مالک رستوران مدرک خود را از این دانشگاه اخذ کرده‌اند. آموزش‌های این دانشگاه حول چهار محور کیفیت و خدمات برتر، پاکیزگی و رعایت بهداشت و رعایت اخلاق قرار دارد و تنها دانشگاه آموزش خدمات در آمریکا است که توصیه‌های شورای آموزش آمریکا را اجرا می‌کند.

در همان سال ۱۹۶۱ ری کراک دارایی‌های برادران مک دونالد و حق استفاده از نام مک دونالد را به قیمت ۷/۲ میلیون دلار خریداری کرد. در ۱۹۶۲ مک دونالد منطقه کلرادو اولین شعبه مک دونالد بود که از فضای رو بسته برای نشستن مشتریان برخوردار بود.

در ۱۹۶۵ مک دونالد برای اولین بار سهام خود را به فروش عمومی‌ می‌گذارد. قیمت تعیین شده ۵۰/۲۲ دلار به ازای هر سهم بود. این اقدام در کنار استفاده از روش‌های فراگیر بازاریابی از جمله تبلیغات تلویزیونی که اولین بار در سال ۱۹۶۶ ساخته شد، راه را برای حضور مک دونالد در سایر کشورهای جهان هموار کرد. اولین شعب خارجی مک دونالد در ۱۹۶۷ در کانادا و پرتوریکو تاسیس شدند. امروزه پس از گذشت بیش از چهل سال از آن زمان، مک دونالد به یکی از نمادهای جهانی شدن اقتصاد بدل شده و در ۱۱۸ کشور جهان فعالیت می‌کند. شاید امروزه «بیگ مک» از جمله پرطرفدارترین و شناخته شده‌ترین غذاهای رستورانی برای مردم جهان باشد. در سراسر جهان سالانه ۵۵۰ میلیون عدد بیگ مک فروخته می‌شود. بیگ مک را دلیگتتی یکی از اولین خریداران حق فروش مک دونالد در ۱۹۶۸ ابداع کرد و این غذا امروزه در کنار بیس بال و پای سیب از جمله سمبل‌های فرهنگ عامه آمریکا است. ماندگاری بیش از چهل ساله یک غذا در فهرست غذاهای پرطرفدار، جدا از سود اقتصادی، نشان‌دهنده موفقیت قطعی مک دونالد در ایجاد وفاداری نسبت به محصولات خود در میان مردم جهان است. دلیگتتی علاوه بر ابداع بیگ مک همچنین اولین کسی بود که در سال ۱۹۷۰ سرو صبحانه را به فهرست کاری یکی از شعب مک‌دونالد اضافه کرد. پس از آن دیگر شعب مک دونالد نیز که پیش از آن از ۱۱ صبح تا ۱۲ شب کار می‌کردند، ساعت شروع کار خود را به ۷ صبح تغییر دادند و تا سال ۱۹۷۱ در تمام شعب مک دونالد صبحانه نیز سرو می‌شد. امروزه درآمد حاصل از فروش صبحانه در حدود ۱۵ درصد از سود مک‌دونالد را به خود اختصاص می‌دهد.

در سال ۱۹۸۸ مجله فورچون همبرگر مک دونالد را در میان ۱۰۰ محصول برتر آمریکا قرار داد. مک دونالد همچنان به تاسیس شعب در دیگر کشورها ادامه داد و اندکی پس از تولد ۲۵ سالگی خود در بیش از ۳۲ کشور حضور داشت و به آسیا و اروپای‌شرقی نیز راه یافته بود. جالب آنکه بیشترین میزان فروش یک شعبه از مک‌دونالد در روز اول تاسیس در ورشو یکی از شهرهای نسبتا فقیر اروپای شرقی حاصل شد. در سال‌های اخیر مک دونالد تلاش کرده در پاسخ به نگرانی‌های روز افزون در مورد شیوع اضافه وزن در میان مردم در کشورهای صنعتی، به ارائه غذاهای سالم‌تر روی آورد که نتیجه آن افزودن چندین نوع سالاد به منوی غذاهای مک دونالد بوده است.

در طول تاریخ مک دونالد آنچه بیش از هر چیز چشمگیر است پویایی و تغییر مداوم است. استفاده از مدل فرانشایز در توسعه کسب و کار، به مک دونالد این امکان را داده تا از ابتکارات و نوآوری‌های خریداران جدید و با انگیزه‌ای که موفقیت آینده خود را در گرو موفقیت مک دونالد می‌بینند، بهره‌مند شود. در کنار این خلاقیت‌های فردی برای ارائه خدمت بهتر روش‌های تبلیغی حرفه‌ای مک دونالد مثل استفاده از جملات کوتاه و به یاد ماندنی برای تبلیغ، از عواملی است که امروزه مک‌دونالد را به صورت قسمتی از ذهن و زندگی بسیاری از مردم جهان درآورده است.