نویسنده: دیو جانسون

مترجم: فرهاد امیری

اگر از هر روانپزشکی بپرسید که بهترین راه برای اطمینان حاصل کردن از بهره‌وری نیروهایتان چیست، پاسخ خواهد داد: زمان استراحت کافی در نظر بگیرید. به همین خاطر بسیاری از شرکت‌های موفق، سیاست تعطیلات بسیار سخاوتمندانه‌ای دارند. اما برخی از شرکت‌های آینده‌نگر و خواهان پیشرفت کلا سیاست تعطیلات را کنار گذاشته‌اند و چنین چیزی را تعریف نکرده‌اند.

منظورم این نیست که آنها برای شما هیچ تعطیلاتی را مجاز نمی‌شمارند. بر عکس، آنها صرفا زمانبندی این اعطای مرخصی را از بین برده‌اند و به جای آن نظامی اختیاری به راه انداخته‌اند که در آن آدم‌ها زمانی را که لازم دارند، وقتی لازم دارند، مرخصی می‌گیرند. کسب و کارهای متعددی به این سیستم وارد شده‌اند و به نظر می‌رسد چنین سیستمی موفق هم باشد. چنین سیاستی اجازه می‌دهد که افراد به وقت نیاز و حتی در مواقع ضروری به راحتی سراغ کارفرمای خود بروند و برای مرخصی اقدام کنند.

البته فقط شرکت‌های نوپا نیستند که سیاست‌های تعطیلات را کنار گذاشته‌اند. حتی کسب و کارهای پابرجا و کهنه‌کاری مثل آی.بی.ام، نتفیکس و اکسسیبیلیتی پارتنرز همگی به این الگوی جدید آری گفته اند و آن را اتخاذ کرده‌اند. بنابراین با طرحی خام و نپخته برای شرکت‌های نوپایی طرف نیستیم که برای بالابردن بهره‌وری دست به هر استثماری می‌زنند. برعکس، به نظر می‌رسد این طرح برای خود کارکنان هم جذابیت و منفعت بیشتری داشته باشد، در عین اینکه به شدت به درد شرکت هم می‌خورد.

یکی از شرکت‌های بدون سیاست تعطیلات هاب‌اسپات است. مدیر ارشد اجرایی این شرکت، برایان هالیگان، می‌گوید: «ما از یک چیز اطمینان کامل داریم. روش جدید، یعنی حذف سیاست تعطیلات، راه بسیار کم‌استرس‌تری برای مدیریت زمان مرخصی‌ها و تعطیلات است. کارمندان زمانی که به مرخصی و تعطیلات نیاز دارند از آن بهره می‌برند و ما دیگر انبوهی از مرخصی‌ها را در یک دوره‌ زمانی

واحد نداریم.

آیا سیاست‌های ارتباطات از راه دور را به خاطر دارید؟ به دلیل چنین سیاست‌هایی ما به سمت بهره‌وری بیشتر رهنمون شده ایم و کارمندان هم بیشتر کار می‌کنند و هم با کار کردن در خانه استرس کمتری را تحمل می‌کنند. رویکرد جدید حذف سیاست تعطیلات نیز در همین راستا است. با این کار، آدم‌ها می‌توانند خودشان برای خودشان برنامه‌ریزی کنند، از «مرخصی‌های کوچک» بسیار بیشتری استفاده کنند و بنابراین نیروی کار داخل شرکت نیز جریانی پیوسته‌تر و یکنواخت‌تر داشته باشد.

در همین راستا، موتلی فول می‌گوید:

«در واقع، ایده‌ روزهای تعطیلات از همان ابتدا هم چندان خوب نبوده است. آدم‌ها باید آزادانه بتوانند تصمیم بگیرند که چه‌طور زندگی خود را طوری برنامه‌ریزی کنند که بهترین استفاده را از آن ببرند. ما به کارمندان خود اطمینان داشته ایم، به باور ما آنها می‌دانند شغلشان چه وظایفی را ایجاب می‌کند؛ بنابراین با توجه به این وظایف برنامه‌ریزی خواهند کرد. مثلا اگر فلان روز ضرب‌الاجل تحویل پروژه‌ باشد، آن وقت آدم به خوبی می‌داند که باید برود سر کار و داخل دفتر باشد.»

شما هم باید با توجه به فرهنگ سازمانی خاص خود بررسی کنید که آیا کنارگذاشتن سیاست تعطیلات به نفع شما است یا خیر.