مترجم: م. زارع

برای کسانی که پینترست (pinterest) را نمی‌شناسند، باید توضیح داد پینترست نام سایتی است که به کاربران اجازه می‌دهد تصاویر و ویدئوهای مطلوب خود را از سرتاسر وب در یک صفحه مجازی وصل کنند و این صفحه مجازی توسط دیگران نیز قابل مشاهده است. پینترست، سایتی جالب و جذاب است و به سرعت در حال رشد. این سایت طی یک هفته در دسامبر ۲۰۱۱ یازده میلیون بازدیدکننده داشت. این میزان بازدیدکننده نشان دهنده ۴۰ برابر رشد طی شش ماه پیش از آن است.

نکته جالب در رابطه با پینترست این است که این سایت برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی محبوبیتش را از طریق تبلیغات شفاهی میان بازدیدکنندگان به دست آورده است، بیش از آنکه توسط سایر شرکت‌های تکنولوژی اینترنتی حمایت شود. نکته جالب‌تر این است که این سایت با خاصیت اعتیادآورش ترافیک زیادی را به سمت خرده‌فروشان هدایت می‌کند.

آنچه این هفته در رابطه با این سایت سر و صدا به پا کرد، مدل کسب و کار آن بود. یک وبلاگ‌نویس نوشت:

«وقتی یک بازدیدکننده روی یک عکس در صفحه من کلیک می‌کند و این کلیک به خریدن یک محصول در سایتی منجر می‌شود که به محصول متصل است، آن سایت یا خرده فروش پول حاصل از فروش محصول را دریافت می‌کند؛ اما می‌دانید چه کس دیگری به لحاظ مالی منتفع می‌شود؟ پینترست! بدون اجازه من! و بدون آنکه این شفافیت وجود داشته باشد که آنها دارند از محتوای من پول بیرون می‌کشند.»

اما شما باید به ضوابط استفاده از این سایت توجه کنید، که بیان می‌دارد:

«با قرار دادن محتوا بر این سایت، بدین وسیله حق این موسسه برای استفاده، کپی، تطبیق، تغییر، توزیع، فروش، نمایش عمومی، انتقال، دسترسی آزاد به داده‌ها تصدیق می‌شود.»

بنابراین این ضوابط که به تایید کاربر می‌رسد بسیار سر راست و واضح است. بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز به همین گونه عمل می‌کند، بنابراین به نظر نمی‌رسد مدل این کسب و کار استثنایی بر قاعده باشد. در ضمن بسیاری کاربران نسبت به این موضوع (درآمدزایی پینترست بر اساس محتوای کاربران) بی‌تفاوت هستند؛ شاید به علت فرایند آسان ورود به این سایت باشد که باعث می‌شود کاربران از این نکته چشم‌پوشی کنند. ورود به این سایت به راحتی از طریق فیس‌بوک و یوتیوب ممکن است.

از اینها گذشته تجربه من نشان می‌دهد که حتی با حجم بالای ترافیک پینترست، این مدل نمی‌تواند حجم بسیار بالایی از پول را به ارمغان بیاورد. مروری کلی بر پین‌های موجود بر این سایت نشان می‌دهد که تعداد اندکی از آنها به محصولات قابل خرید متصل می‌شوند. بسیاری ازآنها صرفا عکس‌های جالبی هستند که کاربران از سایر سایت‌های دیدنی به اشتراک می‌گذارند.

در هر حال هنوز اعداد و ارقام مشخصی در رابطه با سودآوری این شرکت در اختیار نیست. اما مدل کسب و کار فعلی پینترست به آن کمک می‌کند تا بتواند جامعه‌ای را که ایجاد کرده است نگه دارد و خدمات خود را به آنان ارائه کند. به نظر می‌رسد این مدل کسب و کار بهتر از مدل‌هایی است که سعی می‌کنند در کنار محتوای اصلی سایت تبلیغات مختلف را به خورد کاربران دهند یا صفحه خود را با این تبلیغات شلوغ و بدمنظر می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد مدل کسب و کار پینترست به هیچ وجه نامطلوب یا غیراخلاقی نیست؛ نظر شما چیست؟