آمریکا

کوشان غلامی

بخش اول

ایالات متحده آمریکا کشوری در قاره آمریکای شمالی است که با سیستم جمهوری فدرال اداره می‌شود. پایتخت این کشور شهر واشنگتن دی.سی است.آمریکا سومین کشور پرجمعیت و چهارمین کشور پهناور جهان بوده و از لحاظ نژادی و گوناگونی مردم، متنوع‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود. این کشور از شرق به اقیانوس اطلس، از غرب به اقیانوس آرام، از شمال به کانادا و از جنوب به مکزیک محدود می‌شود. البته مجموعه‌ای از جزیره ها، ناحیه ها و مناطق متعلق به آمریکا، در سراسر جهان پراکنده‌است.

آمارکلی کشورآمریکا

مساحت:۹,۸۲۶,۶۷۵کیلومترمربع(رتبه۴درمیان کشورهای جهان).

جمعیت: ۳۱۲میلیون و۴۰۰هزار نفر (رتبه۳ در میان کشورهای جهان).

تراکم جمعیت: ۳۲ نفر در کیلومتر‌مربع (رتبه۱۷۹درمیان کشورهای جهان).

امید به زندگی: مردان ۷۵سال- زنان ۸۰ سال.

درصد افراد باسواد: ۹۹ درصد.

آماراقتصادی

واحدپول: دلار

تولیدناخالص ملی: ۱۴۵۰۰میلیارددلار-سرانه۴۶۸۰۰دلار

اشتغال: کشاورزی۲ درصد-صنعت۲۰ درصد- خدمات۶۹ درصد-بیکار۹ درصد.

صادرات عمده: ماشین‌آلات صنعتی-کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی - وسایل نقلیه موتوری وتجهیزات حمل ونقل-موادخوراکی وآشامیدنی.

مقاصد صادرات: کانادا ۲۳ درصد-مکزیک ۱۴ درصد - ژاپن ۷ درصد - انگلستان۵ درصد- چین ۴ درصد - اتحادیه اروپا۲۱ درصد و بقیه کشورها ۲۶ درصد.

واردات عمده:تجهیزات حمل ونقل - محصولات شیمیایی و معدنی- محصولات و ماشین آلات مهندسی -موادغذایی

منابع واردات:کانادا ۱۷ درصد - چین ۱۳ درصد - مکزیک ۱۱ درصد - ژاپن ۹ درصد - آلمان۵ درصد-سایرکشورهای اتحادیه اروپا ۱۹ درصد و بقیه کشورها ۲۶ درصد.

دولت آمریکا، دارای وزارت فرهنگ نیست و امور فرهنگی کشور توزیع شده‌اند. به همین جهت و با ظهور بعضی دغدغه‌ها و مسائل، بسیاری بر این باورند که اگر حداقل وزارت فرهنگی (به‌صورت مستقل) تاسیس نمی‌شود در عوض دفتر ریاست جمهوری، تمهیدی جدی برای یکپارچه سازی امور فرهنگی کشور بیندیشند.

کشور آمریکابه دلیل وجود انواع نژادها، زبان رسمی‌ندارد.البته انگلیسی آمریکایی نقش زبان ملی را دارد و در عمل نیز زبان اصلی کشور است و در ۲۸ ایالت نیز به عنوان زبان رسمی‌ شناخته می‌شود. فعالیت‌هایی برای به رسمیت شناختن انگلیسی به عنوان زبان رسمی ‌دولتی نیز در جریان است.

زبان‌های مرسوم در آمریکا به ترتیب عبارتند از:

• انگلیسی آمریکایی: ۸۲ درصد

• اسپانیولی: ۱۱ درصد

• زبان‌های هند و اروپایی:۸/۳ درصد

• زبان‌های آسیایی و اقیانوسیه: ۷/۲ درصد

• سایر زبان‌ها: ۷/۰ درصد

ایالات متحده بزرگ‌ترین واردکننده وپس از آلمان و چین، سومین صادرکننده بزرگ جهان است. کانادا، چین، مکزیک، ژاپن وآلمان، به ترتیب بزرگ‌ترین شرکای تجاری آمریکا هستند.

بزرگترین محصولات تولیدی آمریکا مواد شیمیایی، تولیدات نفتی، فولاد، خودرو، تولیدات صنایع هوایی، ارتباطات، الکترونیک، تولیدات غذایی و مصرفی و صنایع معدن و چوب هستند. آمریکا همچنین در تولیدبرق، ظرفیت پالایش نفت، ذخیره‌های زغال سنگ، تولید انرژی بادی و انرژی هسته‌ای در جهان، رتبه نخست

را دارا است.

بر اساس متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، هیچ دینی به طور رسمی‌در این کشور وجود ندارد، همچنین همین متمم نیز آزادی تمام ادیان را تضمین کرده است.

سهم اقتصادی فرهنگ درکل اقتصاد کشور، بسیار اساسی و قابل‌ملاحظه است. در ایالات متحده آمریکا، «محصولات دارای کپی رایت» (حق‌ تکثیر) که شامل فیلم، ویدئو، موسیقی، نشر و نرم‌افزار می‌شود، سالانه حدود ۴۵۰ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور دارند که تقریبا ۳ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکارا تشکیل می‌دهد. همچنین سهم آمریکا در صادرات فرهنگی جهانی بیش از ۷۹ میلیارد

دلار است.

فرهنگ کسب وکاردرآمریکا

دراین هفته که به بررسی مجزای کشورآمریکا اختصاص داده شده است، اطلاعات جامعی پیرامون فرهنگ تجاری وفضای کسب‌وکار این کشور ارائه می‌شود. هرچندهرکدام اززیررده ها بر یک زمینه خاص درفرهنگ کسب وکاردرآمریکاتمرکزدارد،پیشنهادمی‌شود این بخش‌ها به ترتیب چاپ و مورد بررسی قرارگیرند.

ممکن است پس از مطالعه این بخش پیرامون فرهنگ کسب‌وکارآمریکا، به مطالعه فرهنگ تجاری سایرکشورهایی که با آنها سروکار دارید، احساس نیازکنید. درآینده نزدیک این کشورها نیز مورد بررسی قرارخواهند گرفت.