فاطمه ابوالحسن‌لو

بخش دوم و پایانی

مدرسه مدیریت رُتمن شامل یک برنامه تمام وقت MBA، برنامه مدیریت اجرایی و مجموعه‌ای از برنامه‌ها و مراکز در زمینه مدیریت و اقتصاد است. شرح هر یک از برنامه‌ها و فعالیت‌های مراکز در زیر آمده است. برنامه تمام وقت MBA

برنامه تمام وقت یک برنامه دو ساله است. در ابتدا مدرسه گذراندن دروس اختیاری حسابداری، مالی، روش‌های کمی و کارگاه مهارت‌های حرفه‌ای در زمینه مهارت‌های نوشتاری را به دانشجویان پیشنهاد می‌کند. سال اول از هفته دوم سپتامبر هر سال شروع می‌شود و به چهار بخش که هرکدام برنامه‌های خاصی را پوشش می‌دهند و ۶ هفته طول می‌کشند، تقسیم می‌شود. در سال دوم لازم است تا دانشجویان در سه ترم ۱۰ درس انتخابی را از بین ۸۰ درس پیشنهادی در زمینه‌های حسابداری، اقتصاد کسب و کار، مالی و تفکر عمومی و یکپارچه، رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، بازاریابی، تحقیق در عملیات، مدیریت آمار، مدیریت استراتژیک بگذرانند. مدرسه مدرک MBA را در گرایش‌های مختلف مثل مدیریت برند، مشاوره، مدیریت سرمایه گذاری، مدیریت منابع انسانی، جهانی، بهداشت، نوآوری، کارآفرینی، بانکداری، ریسک و مالی ارائه می‌کند. دانشجویان می‌توانند در یک تا ۳ گرایش با توجه به دروس انتخابی خود در سال دوم فارغ‌التحصیل شوند. دانشجویان می‌توانند تمام وقت خود را در سال دوم به برنامه‌های تبادل دانشجویی در مدارس دیگر مثلا مدرسه کسب و کار لندن یا مدرسه کسب‌وکار هند بگذرانند. هر ساله مدرسه ۲۶۴ دانشجو می‌پذیرد که با توجه به برنامه توسعه مدرسه این تعداد افزایش خواهد یافت. در حدود ۴۰درصد دانشجویان بین‌المللی و ۳۰درصد دانشجویان زن هستند. در سال ۲۰۱۱، از ۲۶ کشور که غالب آنها از آمریکای شمالی و آسیا بودند در برنامه شرکت کردند میانگین سن دانشجویان ۲۷ و تجربه کاری ۴ سال بود.

برنامه مدیریت اجرایی

برنامه مدیریت اجرایی یک برنامه یکساله است و ۱۳ ماه طول می‌کشد این برنامه به مدیران اجازه می‌دهد بدون دست کشیدن از کار خود مدرک تحصیلی مرتبط را دریافت کنند. برنامه مدیریت اجرایی جهانی نیز یک برنامه ۱۶ ماهه است که به طور مشترک بین مدرسه و دانشگاه سنت گالن (سوئیس) برگزار و از طرف سایر دانشگاه‌های معتبر در برزیل، هند، هنگ‌کنگ و چین حمایت می‌شود.

سایر برنامه‌ها

برنامه‌های مشترک با سایر دانشکده‌ها با همکاری دانشگاه تورنتو برگزار می‌شود. در این برنامه‌ها دانشجویان در یک دوره ۴ ساله علاوه بر گرفتن مدرک MBA مدرک لیسانس در رشته حقوق، مهندسی یا علوم کاربردی دریافت می‌کنند، در حالی‌که اگر جداگانه ادامه تحصیل می‌دادند ۵ سال طول می‌کشید. برنامه کارشناسی ارشد مالی نیز با همکاری بخش اقتصاد برگزار می‌شود.

برنامه دکترا

برنامه دکترا در رشته‌های حسابداری، مالی، بازاریابی، مدیریت عملیات، رفتار سازمانی و منابع انسانی، مدیریت استراتژیک و رشته مشترک مدیریت و اقتصاد برگزار می‌شود.

برنامه کارشناسی

برنامه کارشناسی اقتصاد با همکاری دانشگاه تورنتو و دانشکده فنی و علم برگزار می‌شود.

برنامه آموزشی غیررسمی

انستیتوی بازار سرمایه: کار مرکز بازار سرمایه، تحقیق و فهم چالش‌های پیش روی بازار سرمایه کانادا و دسترسی به ابزارهای مالی مناسب برای توسعه کانادا و تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها در سرمایه‌گذاری است. تمرکز این مرکز بر شناسایی بازارهایی است که کانادا نباید انتظار رقابت درآنها را داشته باشد، سرمایه و استراتژی خود را در زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری کند که می‌تواند عملکرد خود را به طور موثری بهبود دهد. این مرکز سعی دارد تا رهبری اجتماعات کاری و دانشگاه‌های کانادا را برای هدایت منابع به سمت خط مشی مفیدتر و کارآتر به دست بیاورد. موسسه دانشجویان حقوق یا مالی را که می‌خواهند در زمینه بازار سرمایه تحقیقات کنند، با ارائه بورس پشتیبانی می‌کند.

مرکز تدوین استراتژی بهداشت

این مرکز در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد و مدیریت مرکز با پروفسور برایان ار. گولدن و هیات‌مدیره و مشاوران آن از مجموعه وسیعی از مشاوران صنعت، دولت و مراکز علمی هستند. تلاش مرکز بر تولید دانش مدیریتی کاربردی در زمینه استراتژی سلامت و بهداشت است. مهم ترین زمینه‌های تحقیق، اقتصادی سازی محصولات و خدمات علمی، نقش بخش خصوصی در توزیع و فناوری سلامت، ائتلاف‌ها (عمومی- خصوصی و عمومی- خصوصی)، مدیریت عملکرد، کنترل و اداره، طراحی مجدد سازمانی و یکپارچگی سیستم و پایداری سرمایه‌گذاری عمومی در بهداشت کانادا است.

مرکز اخلاقیات و کارآیی هیات مدیره کلارسون

این مرکز روند اداره بنیادهای کانادایی را رصد می‌کند و راهکارهای مناسب به بنگاه‌ها را جهت نظارت بر عملکرد هیات‌مدیره ، تبیین می‌کند. آنها تحقیقات خود را بر پاداش‌های اعضای هیات‌مدیره، نحوه اداره شرکت‌های کوچک و متوسط و تاثیر عملکرد مدیران عامل در بنگاه‌ها متمرکز کرده‌اند.

این مرکز از سال ۲۰۰۲ شاخص سالانه اعتماد به اعضای هیات‌مدیره شرکت‌ها را منتشر می‌کند که تبدیل به یک استاندارد در اندازه‌گیری کارآیی شرکت‌ها شده است.

رتبه‌بندی مدرسه رُتمن

درسال ۲۰۱۰، در گزارش جهانی QS درشاخص اعتبار و استخدام فارغ‌التحصیلان رتبه ۱۸ را بدست آورد. در ۲۰۰۸، بنابر تقسیم‌بندی فایننشال تایمز،رتبه ۱ در کانادا، بیست در آمریکای شمالی و ۴۰ درکل جهان را کسب کرد. همچنین در بخش بهترین‌های مالی جایگاه جهانی را به‌دست آورد و در سال ۲۰۰۶، در رتبه‌بندی بیزنس ویک رتبه ۳ مدارس بین‌المللی را به خود اختصاص داد.