مدرسه مدیریت رُتمن

فاطمه ابولحسن‌لو

بخش نخست

تاسیس:۱۹۵۰

نوع: عمومی

رییس مدرسه: روگر مارتین هیات علمی: ۱۱۳ استاد تمام وقت

موقعیت: تورنتو، کانادا

دانشگاه مادر: دانشگاه تورنتو

وب سایت: http://www.rotman.utoronto.ca/index.html

مدرسه مدیریت جوزف ال رتمن، وابسته به دانشگاه تورنتو است و در مرکز شهر تورنتو واقع شده است.

رشته کارشناسی مدیریت در دانشگاه تورنتو از سال ۱۹۰۲ تدریس می شد و در سال ۱۹۵۰ این دانشگاه موسسه مدیریت بازرگانی را تاسیس کرد.

مدرسه برنامه‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در مدیریت کسب و کار، مالی و اقتصاد ارائه می‌دهد و شامل برنامه‌های اجرایی تمام وقت و پاره وقت همراه با کارشناسی ارشد مالی و دکترا است. علاوه بر این، با همکاری سایر دانشکده‌ها چون حقوق، علوم کاربردی و مهندسی برنامه‌های ترکیبی MBA را برگزار می‌کند.

۷۲درصد دانشجویان بین‌المللی و ۹۸درصد هیات علمی آن مدرک دکترا دارد. رییس مدرسه روگر مارتین توسط بیزنس ویک به عنوان یکی از تاثیرگذاران فکری در جهان معرفی شده است.

تاریخچه

برنامه‌هایی که در حال حاضر مدرسه مسوول برگزاری آنها می باشد از سال ۱۹۰۱ و با تدریس اقتصاد در دانشکده تورنتو شروع شد. در سال ۱۹۰۹ با نام فوق لیسانس مهارت

(Master of Art) در دانشکده اقتصاد و امورمالی تدریس و در سال ۱۹۲۰ به فوق لیسانس اقتصاد تغییر نام یافت. تاکید برنامه‌ها بر داشتن آزادی در فن و مهارت بود که امروزه نیز در لیسانس اقتصاد تمام تلاش بر آن است. برنامه کارشناسی ارشد اقتصاد در سال ۱۹۳۸ در جهت برنامه‌های حرفه‌ای شروع شد. در سال ۱۹۵۰ کارشناسی ارشد اقتصاد به انستیتوی تازه تاسیس مدیریت کسب‌وکار منتقل شد. این برنامه بعدا در سال ۱۹۶۰ به MBA و انستیتو نیز به مدرسه کسب وکار تغییر نام یافتند. در سال ۱۹۷۲ مدرسه تا حد دانشکده توسعه یافت و به مطالعات مدیریتی تغییر نام داد. در سال ۱۹۸۶ به اختصار دانشکده مدیریت نامیده شد. در سال ۱۹۹۵ مرکز دانشکده به محل کنونی خود منتقل شد. در سال ۱۹۹۷ به افتخار حامی خود، مدرسه مدیریت رتمن نامیده شد و البته موقعیت خود را به عنوان دانشکده در دانشگاه تورنتو حفظ کرد.

برنامه‌های دکترا از سال ۱۹۶۹ برای جهت دهی به تحقیقات شروع شد. در سال ۱۹۸۲ تدریس برنامه لیسانس اقتصاد را بر عهده گرفت که بعدا به صورت مشترک بین مدرسه و دانشکده فن و علوم برگزار شد. در ۱۹۸۳ مدرسه با هزینه خود برنامه مدیریت اجرایی و در ۱۹۸۹ برنامه MBA را شروع کرد.برنامه MBA با گرایش حسابداری حرفه‌ای به برنامه مدرسه اضافه شد و بعدا به دانشگاه تورنتو منتقل و به مدیریت و حسابداری حرفه‌ای تغییر نام داد. مدرسه دوره‌های بسیار متنوع بدون مدرک و مراکز تحقیقاتی مختلفی را که به نوعی مکمل فعالیت‌های تحقیقاتی و تدریس است، مدیریت می‌کند.

درسال ۱۹۹۸، روگر مارتین مشاور مدیریتی مدرسه به عنوان رییس آن انتخاب شد. سال ۲۰۰۰، مارشل دستل- پایه گذار، مدیر و عضو هیات مدیره بنیاد مدیریت کانادا به مدرسه در ایجاد مرکز تفکری یکپارچه، با اهدای ۱۰ میلیون دلار کمک کرد. این مدرسه مدل جدیدی در آموزش بر پایه تفکر یکپارچه را در همان سال توسعه داد. در سال ۲۰۰۴ نیز مرکز AIC با هدیه ۱۰ میلیون دلاری مایکل لی چین پایه‌گذاری شد و مدرسه توسعه پردیس خود را به اتمام رساند. در سال‌های اخیر مدرسه هدایای بسیاری از مراکز خصوصی و عمومی دریافت کرده است.

مارتین روگر

مارتین روگر رییس این مدرسه است که در سال ۱۹۹۸ به این سمت انتخاب و سومین دوره خود را از اول مه ۲۰۱۱ در مدرسه آغاز کرد که تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴ ادامه دارد. وی استاد مدیریت استراتژیک مدرسه نیز است و قبلا مدیرعامل شرکت مانیتور و مدیر یک شرکت مشاوره در ماساچوست بود. او پس از ۱۳ سال مدیریت در شرکت مانیتور، دانشگاه خیریه مانیتور را به عنوان بازوی فرهنگی شرکت پایه‌گذاری کرد و برای دو سال مدیر آنجا ماند. تحقیقات وی درزمینه تفکر یکپارچه، طراحی کسب و کار، مسوولیت اجتماعی بنگاه‌ها و مزیت رقابتی بنگاه برای کشور است.

ماموریت مدرسه

مدرسه رتمن طلایه دار طراحی مجدد آموزش قرن ۲۱ بر پایه تفکر یکپارچه است. مدل کنونی آموزش کسب‌وکار (تقسیم کسب و کار به بخش‌های مختلف) نسبت به اوایل قرن ۲۰ مقداری تغییر کرده است. گرچه مدل سنتی نزدیک به یک قرن رهبران جهانی را آموزش داده؛ اما اشتباهات سیستم با شروع اقتصاد مدرن تبدیل به مشکلات فزاینده شده است. یکی از ضعف‌های رویکرد سنتی این است که مشکلات کسب‌و‌کار گاهی در مرزهای مشترک بخش‌های مختلف است و نمی‌توان با مدل‌های محدود که از دل بخش‌ها و مدل‌ها می‌آید مشکلات را حل کرد.

امروزه مشکلات کسب‌و‌کار نیاز به مدیرانی دارد که بتوانند به طور سازنده با تنش‌های مدل‌ها روبه‌رو شوند و به جای انتخاب یک مدل با انتخاب تولید و ایجاد یک راه حل خوب و یک مدل برتر، پیش رود. به عبارت کوتاه‌تر رهبری مدرن نیاز به یک تفکر یکپارچه دارد.

برنامه‌های آموزشی

مدرسه رتمن، برنامه MBA را در ۵ نوع : برنامه تمام وقت ۲ ساله، پاره وقت ۳ ساله روزانه، پاره وقت ۳ ساله شبانه، برنامه یکساله مدیریت اجرایی برای مدیران ارشد و برنامه اجرایی جهانی در ۶ کشور و کارشناسی ارشد مالی، برنامه ترکیبی MBA (با دانشکده‌های حقوق، علوم کاربردی و مهندسی) و برنامه‌های مختلف در زمینه مطالعات شرق دور و مطالعات زیست محیطی ارائه می‌دهد.