فاطمه ابوالحسن‌لو
بخش دوم
برنامه مدیریت اجرایی
برنامه مدیریت اجرایی از برنامه MBA متمایز و تجربه محور است، مدیران با تجربه از صنایع مختلف در آن شرکت می‌کنند و چارچوب برنامه بر گسترش مهارت‌های رهبری، مدیریت یکپارچه و کاربرد سریع آموزش در عمل است.

برنامه شامل 6 بخش و به همراه آموزش از راه دور است تعداد دانشجویان 60 تا 70 نفر و میانگین سنی 39 سال و بر طبق نظر مجله فایننشال تایمز آنها مجموعه‌ای از باسابقه‌ترین مدیران اجرایی جهان هستند. در دو بخش ابتدایی،
شرکت‌کنندگان با گذراندن برنامه توسعه اجراییPED با اصول کسب وکار آشنا می‌شوند. بعد یکسال تمام با کار کردن بر تکالیفی که فعالیت‌های اصلی کسب و کار را می‌پوشاند و در جهت نیازهای شرکت و کمپانی است می‌گذرانند. در طول این یکسال دانشجویان کسب‌وکارها را در محیط‌های اقتصادی مختلف همانند سیلیکون ولی، شانگهای، دوبلین و بخارست با هم مقایسه می‌کنند و با طرز چرخاندن کسب‌وکار در موقعیت‌های ذکر شده آشنا می‌شوند. شرکت کنندگان این دوره‌ها از ملیت‌های مختلف، فرهنگ‌های متفاوت و با تجارب گوناگون هستند و بعد از گذراندن دوره به سرعت در محیط‌های بین‌المللی و مبتنی بر تجربه رشد می‌کنند.
سایر برنامه‌های آموزشی
مدرسه علاوه بر برنامه‌های مدون و علمی‌خود سایر دوره‌ها را به سفارش شرکت‌ها یا برای کسانی که نمی‌توانند در محیط پررقابت علمی ‌به موفقیت برسند و وارد دوره‌های آکادمیک شوند، اجرا می‌کند. مدرسه با داشتن رابطه قوی با صنعت، برنامه‌های آموزشی خود را متمرکز بر برنامه‌های توسعه که موردنیاز شرکت‌ها است منطبق می‌کند. تقریبا نصف درآمد مدرسه یعنی ۴۵ درصد آن از این طریق به دست می‌آید. علاوه بر این با سایر مدارس چون MIT نیز همکاری دارد و دوره‌های مشترک برگزار می‌کند.
شبکه آموزشی
بیشتر از ۲۰۰ شرکت بزرگ جهان IMD را به عنوان شریک آموزشی انتخاب کرده‌اند. با پیوستن به شبکه آموزش، شرکت‌ها می‌توانند به آخرین تحقیقات مدیریتی و دانش مربوطه دسترسی داشته باشند. دسترسی سریع جهانی به مدرسه از طریق سری‌های وب‌کست چهارشنبه‌ها، همایش‌های رهبری، کتا‌ب‌ها و سایر انتشارات امکان‌پذیر است. برای مدرسه هر شریک آموزشی منحصر به فرد است و با داشتن رابطه نزدیک و تعامل مشترک شناسایی می‌شود.
شبکه فارغ‌التحصیلان
شبکه فارغ‌التحصیلان IMD بیش از ۶۰۰۰۰ نفر عضو دارد که همه آنها به نوعی در برنامه‌های آموزشی مدرسه شرکت کرده اند. ساختار شبکه متشکل از ۴۵ کلوب فعالیت در سرتاسر جهان است و IMD فرصت‌های یادگیری مداوم را برای فارغ‌التحصیلان از طریق سری‌های وب کست چهارشنبه‌ها، همایش‌ها و اتفاقات بین‌المللی ارسال می‌کند.
مراکز تحقیقاتی
مرکز رقابت جهانی IMD) WCC): مرکز رقابت جهانی از سال ۱۹۸۹ در زمینه رقابت ملل و شرکت‌ها پیشقدم بوده است. هدف مرکز پیشرفت دانش بر مبنای رقابت جهانی از طریق جمع‌آوری آخرین و مرتبط‌ترین اطلاعات به موضوعات مربوطه است. این مرکز ماموریت خود را با همکاری شبکه‌ای شامل۵۴ موسسه دیگر و برای تغذیه اطلاعاتی دولت‌ها، مراکز کسب‌وکار، جوامع علمی‌از طریق فعالیت‌های زیر دنبال می‌کند: انتشار کتاب سالانه، گزارش‌های انحصاری از کشورها و مناطق جهانی، کارگاه‌های آموزشی.
مرکز تحقیقات CSM (مدیریت‌پایدار): ماموریت مرکز همکاری علمی‌با شرکت‌ها در زمینه «توانایی پایداری» است. این مرکز به شرکت‌ها کمک می‌کند تا استراتژی پایداری شرکت را با روش‌های متنوع پیاده کند. مرکز سعی می‌کند تا با تدوین استراتژی‌های اجتماعی و زیست محیطی مزایای تجاری پایدار، برای شرکای کاری خود ایجاد کند.
مرکز کسب‌وکار خانوادگی: قریب دو دهه، IMD نیازهای آموزشی کسب وکارهای خانوادگی را تامین می‌کرده است. برنامه‌های رهبری کسب‌وکارهای خانوادگی، یکی از برنامه‌های اصلی آموزشی موسسه برای کسب‌وکارهای خانوادگی است. شرکت‌های خانوادگی می‌توانند برنامه‌های سفارشی را طبق نیازهای خود از موسسه درخواست کنند. بنابراین این مرکز در راستای حمایت از فعالیت‌های مدرسه در این زمینه پایه‌گذاری شد. مرکز با انجام تحقیقات کاربردی و مرتبط، مطالعات موردی، انتشار کتاب و مقالات، فعالیت‌های خود را پیش می‌برد و هرساله جایزه IMD-LO با توجه به تلاش‌های شرکت‌ها به یک شرکت بین اللمللی خانوادگی اعطا می‌شود.
گروه EVIAN
مرکز در سال ۱۹۹۵ پایه گذاری شد این مرکز یک ائتلاف بین المللی از رهبران جهانی و دولت‌هاست که متعهد به اقتصاد آزاد ، پایدار و برابر جهانی در چارچوب جهان چند قطبی است. مرکز از تجارت آزاد برای رسیدن به رشد و جهانی‌سازی حمایت می‌کند. این گروه اعتقاد دارد که تجارت بین‌المللی و سرمایه‌گذاری، پتانسیل بزرگی در اتحاد ملت‌ها از طریق فهم متقابل و علائق مشترک دارد.