فرهنگ کسب‌وکار در یونان

مترجم:کوشان غلامی

بخش چهارم

کارآفرینی در یونان

نکته قابل توجه در اقتصاد یونان صنعت توریسم آن است.

‌این کشور هر سال درحد جمعیت کشور خود از جهانگردان پذیرایی می‌کند. جاذبه‌های تاریخی یونان یکی از علل عمده رشد و توسعه‌این صنعت در سال‌های اخیر است. دولت یونان همچنین اهمیت ویژه‌ای به SMEsیا همان بنگاه‌های کوچک و متوسط داده است و سیاست‌ها و نهادهای خاصی را برای تقویت این پدیده به کار گرفته است. در کشور یونان بنگاه‌های کوچک و متوسط براساس دو معیار تعداد کارکنان و میزان گردش سرمایه سالانه آنها مورد شناسایی قرار می‌گیرند. براساس‌این معیارها، بنگاه‌هایی کوچک و متوسط شناخته می‌شوند که تعداد کارکنان آنها کمتر از ۲۵۰ نفر بوده و علاوه بر‌ آن میزان گردش سرمایه سالانه در آنها فراتر از ۴۰ میلیون یورو نباشد.

بنگاه‌های کوچک و متوسط سهم عمده‌ای در اقتصاد یونان برعهده دارند و به ویژه در بخش‌های تجاری، صنعتی و کشاورزی نقش مهمی ‌ایفا می‌نمایند. این بنگاه‌ها اهمیت بسزایی در اقتصاد یونان دارند، تا جایی که حدود ۹۹ درصد از کل فعالیت‌های کسب و کار در یونان توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام می‌شود و ‌این بنگاه‌ها ۱۹ درصد از کل صادرات کشور را انجام می‌دهند، بنابراین در مراودات کاری خود با‌ این سازمان‌ها زیاد سروکار خواهید داشت.

البته در سال‌های اخیر سیاست‌گذاران صنعتی در یونان اقدام به کاستن و از میان برداشتن موانع زیرساختاری نموده‌اند و تصمیم گرفته‌اند که میان صنایع ‌این کشور رقابت ‌ایجاد کنند. هدف اصلی سیاست دولت در مورد بنگاه‌های کوچک و متوسط‌ ایجاد یک محیط صنعتی مناسب برای رسیدن به اهداف زیر بوده است:

- استفاده از فناوری‌های نوین

-‌ایجاد مقدمات ورود به بازارهای بین‌المللی

- توسعه و گسترش زیرساخت‌ها

- تامین منابع مالی و اعتباری

- افزایش بازده سرمایه

در‌ همین راستا نهادهای مربوط به فعالیت‌های کارآفرینی در حال تقویت و نوسازی هستند و به همین منظور شرایط تاسیس، امور قانونی ثبت و عملکرد بنگاه‌های کوچک و متوسط بهبود پیدا کرده و تمرکززدایی در فعالیت‌های دولتی نیز انجام گرفته است.

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در یونان به ثمر رسیده است به روزسازی زیرساختار بخش خصوصی است که‌این موضوع با به‌کارگیری فناوری‌های مدرن، ‌ایجاد شبکه‌های خدماتی در رشته‌هایی مانند تجارت الکترونیک و کنترل کیفیت و همچنین‌ایجاد زیرساختارهای حمایتی مانند مراکز رشد و دفاتر تجاری و اطلاعاتی صورت گرفته است.

سیاست حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط با توجه به نیاز ‌این بخش از صنعت تدوین شده است و هدف اصلی آن برطرف ساختن موانع در ‌ایجاد، فعالیت و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط است. وزارت توسعه مهم‌ترین مسوولیت را در زمینه حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط برعهده دارد و چارچوب قانونی لازم برای تسهیل فعالیت ‌این بنگاه‌ها را طراحی می کنند.مهم‌ترین اهداف وزارت توسعه که در قالب برنامه‌های عملیاتی برای رقابت و جامعه اطلاعاتی تدوین شده است. شامل گسترش توان تکنولوژیکی بنگاه‌ها، توسعه کارآفرینی و افزایش توان رقابتی بنگاه‌های کوچک و متوسط و افزایش کمی‌و کیفی مشاغل در کشور است و برنامه‌های دیگری نیز برای پشتیبانی از‌این بنگاه‌ها در حال انجام است.برخی از فعالیت های وزارت توسعه یونان برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط عبارتند از: ایجاد پارک‌های صنعتی، تقویت زیرساخت‌های موجود، مطالعه برای ایجاد یک شبکه یکپارچه برای ارائه خدمات پشتیبانی،‌ ایجاد یک سیستم مرکزی مشاوره، تسهیل دسترسی بنگاه‌های کوچک و متوسط به سرمایه از طریق‌ ایجاد یک نهاد مرکزی برای ضمانت وام‌ها و تسهیلات اعتباری، توسعه زمینه‌های کارآفرینی از طریق حمایت از تاسیس بنگاه‌های جدید، افزایش توان رقابتی بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق اجرای برنامه‌های یکپارچه تولیدی، اداری، سازمانی و عملیاتی، حمایت از برونگرایی بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق ترویج محصولات آنها در بازارهای جدید، ترویج همکاری‌های تجاری از طریق ‌ایجاد شبکه‌های همکاری بین بنگاه‌ها، تشویق بنگاه‌هایی که بازدهی بالایی دارند و نیز استفاده از نتایج تحقیقات برای افزایش بهره‌وری در بنگاه‌های کوچک و متوسط.

یکی از موسساتی که تاکنون خدمات زیادی را به بنگاه‌های کوچک و متوسط ارائه کرده است موسسه اومخ (EOMMEX) است که در سال ۱۹۷۷ زیرنظر وزارت توسعه یونان تاسیس شده. ماموریت اومخ ارائه کمک‌های مالی و تکنیکی برای تاسیس، رشد و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور یونان است.

یکی از ماموریت‌های اومخ ترویج فرهنگ کارآفرینی در جامعه و حمایت از کارآفرینان است و در ‌این راستا فعالیت‌هایی در زمینه تامین مالی، حمایت‌های تکمیلی و نیز‌ ایجاد زیرساختارهای لازم انجام می‌دهد.