در مذاکرات خود ارتباط احساسی و تماس چشمی‌برقرار کنید

مترجم کوشان غلامی

بخش سوم

جلسات در یونان

جلسات در یونان معمولا با شلوغی و همهمه همراه است و برای کسانی که فرهنگ متفاوتی دارند و به جلساتی عادت دارند که در آنها سکوت حکمفرماست و هر کسی منتظر نوبت خود می‌ماند تا صحبت کند، این مساله عجیب به نظر می‌رسد. در این کشور جلسات طوری طراحی می‌شوند که اجازه بدهند نظرات مختلف ابراز شوند و حتی نظرات بسیار شخصی که که همراه با احساس بیان می‌شوند، مورد توجه قرار می‌گیرند. هرکسی اجازه دارد نظرات خود را ارائه کند، ولی شما باید انتظار این را هم داشته باشید که مورد مخالفت سایرین قرار بگیرید. چنین جو مناظره باز و احساسی ، در هنگامی ‌که قرار باشد تصمیم صحیحی از میان سایر تصمیمات گرفته شود، بسیار لازم و ضروری است.

جلسات بسیار رسمی ‌که در آنها دستور جلسه معین می‌شود و اهداف مشخصی را دنبال می‌کنند فقط در مواقع خاص و برای مسائل خیلی مهم برگزار می‌شوند و جلسات معمولی به صورت خود‌به‌خود و بدون برنامه و با هدف همگام نگاه داشتن افراد با برنامه‌ریزی‌ها، اطلاعات و برنامه‌های توسعه برگزار می‌شود. در این گونه از جلسات معمول و غیررسمی، اصولا نتایج خاصی به دست نمی‌آید و حتی در پایان، به ندرت پیش می‌آید که صورت جلسه ای برداشته شود.

کار گروهی در یونان

عضویت در هر گونه گروه و تیم در یونان تعهدات خاصی را به دنبال دارد. اول از همه اینکه باید برای گروه سهم و زمان مشخصی قائل شوید که مشخصا از قبل متعلق به خودتان بوده است. دوم اینکه باید رییس گروه را به عنوان رهبر، سردسته و هدایت‌کننده گروه بشناسید.

کار تیمی ‌در یونان می‌تواند به عنوان همکاری گروهی از افراد دسته‌بندی شود که به صورت مجزا روی هدف خاصی کار می‌کنند و به یک کنترل‌کننده مرکزی گزارش می‌دهند. اطلاعات معمولا در این سیستم بیشتر از پایین به بالا جریان پیدا می‌کنند تا در بین سایر اعضای گروه منتقل شوند.

سبک ارتباطی یونانی

با وجود اینکه زبان انگلیسی به صورت گسترده و فزاینده‌ای در یونان استفاده می‌شود، هیچ‌گاه نباید تصور کنید که تمامی‌همکارانی که در کسب‌وکار خود با آنها سر و کار دارید، به این زبان مسلط هستند. سطح زبان انگلیسی افراد می‌تواند بسیار متفاوت باشد، لذا سعی کنید قبل از شروع جلسات یا مکالمات کاری، از سطح زبان مخاطبان خود آگاهی پیدا کنید تا بتوانید ارتباط موثرتری برقرار نمایید.

در فرهنگ این کشور، تاکید بیشتری روی مکالمات زبانی وجود دارد تا ارتباطات نوشتاری. پس اگر می‌خواهید به موضوعی به صورت جدی رسیدگی شود، سعی کنید به فرستادن ایمیل یا نامه بسنده نکنید و در رابطه با آن موضوع با افرادی که به نوعی با قضیه مرتبط هستند صحبت کنید. بهترین راه این است که در جلسات رو در رو به بحث درباره موضوع بپردازید، ولی اگر امکان برگزاری جلسه وجود نداشت، تلفن زدن بهتر از فرستادن ایمیل است.

بحث‌های احساسی در جلسات یونانی معمولا به راحتی انجام شده و هیچگاه سرکوب نمی‌شود. این گونه مذاکرات، ممکن است برای کسانی که در فرهنگ خود ابراز احساسات در معاملات کاری را نمی‌پسندند، زننده و ناهنجار به نظر برسد. در حالی که در فرهنگ یونان، این نوع ارتباط به نوعی حس نزدیکی و رابطه مثبت با مخاطب را القا می‌کند.

تنها زمانی باید نگران باشید که طرف مقابل سکوت اختیار کرده است، وگرنه حتی زمانی که عصبانی می‌شود جای هیچ نگرانی نیست، چون عصبانیت نیز جزئی از احساسات بوده و نشانه خوبی است.

یونانی‌ها در هنگام ایستادن بسیار نزدیک به هم هستند و تماس چشمی ‌بسیار قویتری از سایر فرهنگ‌ها دارند. شما باید سعی کنید با این فرهنگ همخوانی داشته باشید، چرا که برقرار نکردن ارتباط چشمی ‌مناسب و فاصله گرفتن از افراد دیگر به منزله نداشتن اعتماد و کناره گیری از آنها تلقی می‌شود و ممکن است در آینده به ضرر شما باشد.

در شرایط مختلف اجتماعی ممکن است از شما درباره مسائل بسیار شخصی خانوادگی یا مالی سوالاتی پرسیده شود که باید برای آنها جواب قانع‌کننده‌ای داشته باشید، وگرنه همان حس بی‌اعتمادی بین طرفین ایجاد خواهد شد.