یونان

کوشان غلامی

قسمت اول

جمهوری یونان (Republic of Greece) واقع در جنوب شرق اروپا، غرب ترکیه، جنوب بلغارستان و مقدونیه و جنوب شرق آلبانی است. این کشور در حاشیه دریاهای اژه،دریای ایونیا و دریای مدیترانه قرار گرفته است.

یونان در محل اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا واقع شده است. پایتخت این کشور شهر آتن (Athens) است که نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. از مهم‌ترین شهرهای دیگر یونان می‌توان به تسالونیکی با جمعیت ۳۶۷ هزار نفر، پیرایوس ۱۷۵ هزار نفر، پاترای ۱۶۳ هزار نفر، پریستریون ۱۳۸ هزار نفر و ایراکلیون ۱۳۷ هزار نفر اشاره کرد.

آمارکلی کشور یونان

مساحت:۱۳۱۹۹۰ کیلومتر مربع (رتبه۹۶ در میان کشورهای جهان)

جمعیت: ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر (رتبه۷۴ در میان کشورهای جهان)

تراکم جمعیت: ۸۶ نفر در کیلومترمربع (رتبه۱۱۷ در میان کشورهای جهان)

امید به زندگی: مردان ۷۶سال و زنان ۸۱ سال

درصد افراد باسواد: ۹۹ درصد

آمار اقتصادی

واحدپول: یورو

تولید ناخالص ملی: ۳۰۵ میلیارد دلارـ سرانه ۲۷۳۰۰ دلار

اشتغال: کشاورزی ۱۴ درصد، صنعت ۲۱ درصد، خدمات ۵۶ درصد و بیکار ۹ درصد.

صادرات عمده: ماشین‌آلات صنعتی، وسایل نقلیه موتوری و تجهیزات حمل‌ونقل- مواد خوراکی و آشامیدنی، محصولات پتروشیمی، مواد شیمیایی و منسوجات.

مقاصد صادرات: آلمان۱۳ درصد، ایتالیا ۱۱ درصد، انگلستان ۷ درصد، فرانسه۴ درصد و سایر کشورهای اتحادیه اروپا ۵۵ درصد.

واردات عمده: محصولات و ماشین‌آلات مهندسی، مواد غذایی، تجهیزات حمل‌ونقل و محصولات شیمیایی و معدنی.

منابع واردات: ایتالیا ۱۱ درصد، آلمان۱۲ درصد، فرانسه ۶ درصد، هلند ۶ درصد و سایر کشورهای اتحادیه اروپا ۵۸ درصد.

یونان دارای تاریخ و فرهنگ کهنی می‌باشد و تاریخ آن به دو هزار سال پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد که در هر منطقه‌ای از یونان باستان یک دولت شهر به طور مستقل حکومت می‌کرد و سال‌ها یونان توسط این نوع حکومت اداره می‌شد.

از صنایع مهم این کشور می‌توان به غذاهای فرآوری شده، کفش، منسوجات، فلزات، مواد شیمیایی، تجهیزات الکترونیکی، سیمان، شیشه، تجهیزات حمل و نقل، پتروشیمی، مصالح ساختمانی و نیروی برق اشاره کرد.

تولیدات کشاورزی یونان شامل شکر، گندم، ذرت دامی، گوجه فرنگی، روغن زیتون، زیتون، انگور، کشمش، پرتقال، هلو، تنباکو، کتان، لبنیات و دام، فرصت مناسبی را برای تجارت محصولات کشاورزی در این کشور فراهم می‌کند.

این کشور اقلام مختلفی از جمله لوله‌های آهنی یا فولادی، اجزا و قطعات ماشین‌آلات آزمایشگاهی، صفحات فلزی، تجهیزات نقشه‌برداری، شیرآلات و زیتون را به ایران صادر کرده و روی غیرممزوج، پروفیل آهن یا فولاد L، پسته، فرش و کف‌پوش، انگور، پروفیل H، جوال و کیسه‌های بسته‌بندی، میوه‌های تازه، پلی‌اتیلن فتالات، سنگ‌های مرمر و تراورتن را از کشورمان وارد می‌کند.

کشور یونان به ۱۳ استان تقسیم شده است. این استان‌ها نیز به ۵۴ شهرستان تقسیم شده‌اند. یونان همچنین حدود ۶۰۰۰ جزیره دارد که مالک بسیاری از آنها، افراد ثروتمند جهان هستند. البته فقط ۲۲۷ جزیره آن مورد سکونت قرار گرفته است.

صنعت گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی برای یونان است و ۱۵ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود. ۵/۱۶ درصد از نیروی کار یونان، به طور مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت به کار گرفته شده‌اند.

بیش از ۹۳ درصد نژاد این کشور را یونانی‌ها تشکیل می‌دهند. ۹۸ درصد یونانی‌ها مسیحی ارتدوکس هستند و ۱ درصد نیز مسلمانند. زبان گریک (یونانی) نیز زبان رسمی‌ کشور است، در عین حال زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نیز رایج است. واحد پول یونان یورو است، پیش از این واحد پول یونان «دراخما» نام داشت.

فرهنگ کسب‌وکار در یونان

در این هفته که به بررسی مجزای کشور یونان اختصاص داده شده است، اطلاعات جامعی پیرامون فرهنگ تجاری و فضای کسب‌وکار این کشور ارائه می‌شود که می‌تواند یاری‌گر شما در تعامل مؤثرتر با مشتریان و شرکای یونانی باشد. هرچند هر کدام از زیر رده‌ها بر یک زمینه خاص در فرهنگ کسب و کار در یونان تمرکز دارد، پیشنهاد می‌شود این بخش‌ها به ترتیب چاپ مورد بررسی قرار گیرند.

ممکن است پس از مطالعه این بخش پیرامون فرهنگ کسب‌وکار یونان، به مطالعه فرهنگ تجاری سایر کشورهایی که با آنها سروکار دارید، احساس نیاز کنید. در آینده نزدیک این کشورها نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.