میلیاردری از صنعت سیستم‌های حرارتی

الهام جوادی

اتو‌هاپل میلیاردری آلمانی است که کسب و کار ساده پدرش را به بنگاه مهندسی حرارتی GEA تبدیل کرد.‌ هاپل در سال ۲۰۱۰ با ثروت ۸/۲ میلیارد دلار در رده سیصد و پنجاه و چهارم میلیاردرهای دنیا در فهرست مجله فوربز قرار گرفت. اتو‌هاپل در ۹ فوریه سال ۱۹۴۸ در بوخوم آلمان به دنیا آمد. پدر او اتو‌هاپل سن و مادرش الیزابت بود. در واقع پدر اتو‌هاپل موسس شرکت GEA بود. وی در سال ۱۹۲۰‌این شرکت را در بوخوم تاسیس کرد و بعد از مرگ او هدایت آن به دست همسرش الیزابت‌هاپل افتاد. اتو‌هاپل مدیر شرکت خانوادگی شد و موفق به گسترش کسب‌وکار شرکت GEA شد.‌ این شرکت با خرید سیستم‌های تصفیه هوا و انتقال‌دهنده‌های حرارتی پرتفولیوی محصولات خود را گسترش داد.‌این تکنولوژی خنک‌کننده هوا نهایتا شرکت GEA را در جهان، تبدیل به شرکتی شناخته شده در صنعت خود کرد. سهام گروه GEA در سال ۱۹۸۹ به شکل عمومی ‌وارد بازار سهام شد.‌این شرکت در نیمه نخست دهه ۱۹۹۰ شرکت‌هایی چون گراسو، نیرو و وست فالیا را خرید.

در حال حاضر تمرکز شرکتGEA روی تکنولوژی فرآیندهای پایه‌ای گرمایشی است. شرکت GEA بیش از ۲۵۰ شرکت در سرتاسر جهان را اداره می‌کند. ‌این شرکت برای فرآیندهای تولید در بازارهای مختلف خدمات و تجهیزات مهندسی فراهم می‌کند. در حدود ۷۰ درصد درآمد شرکت GEA از صنعت مواد خوراکی صنعتی و همچنین از بخش انرژی حاصل می‌شود. محصولات و خدمات شرکت GEA شامل سیستم‌های انتقال‌دهنده حرارتی، فرآیند‌های مهندسی و قطعات مرتبط، ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های سرمایشی می‌شود. در حال حاضر درآمد شرکت GEA بیش از ۴۱/۴ میلیارد یورو و سود خالص آن در حدود ۱۳۲ میلیون یورو برآورد شده است و در حدود ۲۰ هزار نفر در‌ این شرکت مشغول به کار هستند. اتو‌هاپل در سال ۱۹۹۹ سهام خود از شرکت GEA را به قیمت ۵/۱ میلیارد یورو به شرکت متال جسلشافت (MG) فروخت. اتو‌هاپل در حال حاضر یکی از اعضای هیات مشاوره بانک درسدن است. او همچنین از سال ۱۹۹۳ عضو هیات مشاوره بانک است.

اتو‌هاپل ازدواج کرده و شش فرزند دارد. وی در حال حاضر به همراه خانواده‌اش در سوئیس زندگی می‌کند. اتو‌هاپل به قایقرانی علاقه دارد. نام قایق سفری او نیز هتاریوس است. اتو‌هاپل همچنین مالک یک اقامتگاه لوکس در جزیره فرگیت در جمهوری سیشل در جنوب اقیانوس هند است.