دکتر فیزیک و میلیاردر گروه ارواز

الهام جوادی

الکساندر فرولوف مدیر ارشد اجرایی شرکت بزرگ فولاد ارواز، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد روسیه است. وی با ثروت ۸/۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ در رده سیصد و پنجاه و چهارم فهرست میلیاردرهای مجله فوربز قرار گرفت. وی ثروت خود را از حوزه معادن و فولاد به دست آورده است. الکساندر فرولوف یکی از همکاران و شریک میلیاردر دیگر روسیه، الکساندر آباراموف ، رییس شرکت ارواز است.

الکساندر فرولوف در ۱۷ ماه مه سال ۱۹۶۴ در تولا در اتحاد جماهیر شوروی سابق به دنیا آمد. او برای تحصیل به موسسه فنی- فیزیکی مسکو رفت و در سال ۱۹۸۷ از دپارتمان فیزیک مولکولی و شیمیایی این موسسه فارغ التحصیل شد. او در سال ۱۹۹۱ از همین موسسه مدرک دکترای فیزیک و ریاضیات دریافت کرد.

الکساندر فرولوف برای موسسه انرژی اتمی‌کورچاتوف در مسکو مشغول به کار شد. وی از سال ۱۹۹۴ وارد گروه ارواز شد و از آن زمان تا کنون در موقعیت های شغلی مختلفی در این شرکت مشغول به کار شد. فرولوف از سال ۲۰۰۶ به عنوان رییس هیات مدیره گروه و از سال ۲۰۰۷ به عنوان مدیر ارشد اجرایی گروه ارواز انتخاب شد. وی مسوول اداره امور شرکت، توسعه استراتژیک کسب و کار، مدیریت مالی، ارتباطات سازمانی، توسعه فرآیندهای کسب‌وکار، منابع انسانی، امور حقوقی و تکنولوژی اطلاعات شرکت است.

الکساندر آبراموف شرکت ارواز را در سال ۱۹۹۲ تاسیس کرد. تجارت و خرید و فروش در اوایل دهه ۱۹۹۰ روش سریع و معمول برای کسب درآمد در روسیه به حساب می‌آمد. در این دوره رشد اقتصادی کند بود، کمبود نقدینگی تبدیل به مشکلی مزمن شده بود و کارخانه‌‌ها از هرگونه پیشنهاد پول نقدی از سوی یک تاجر استقبال می‌کردند. تجارت تا سال ۱۹۹۷ سودآوری کمی‌داشت و شرکت‌های تامین‌کننده به شرکت‌های تجاری، شامل شرکت ارواز، بدهی‌های زیادی داشتند. آبراموف شروع به خرید کارخانه‌های مختلف کرد. او بدهی‌های شرکت تولید فولاد «نیژنی تاگیل» به شرکتش را با سرمایه‌های آن معاوضه می‌کرد و همزمان سرمایه سهامداران دیگر کارخانه تولید ریل این شرکت را نیز برای خود می‌خرید.

گروه اروازیکی از بزرگ‌ترین گروه‌های تولید فولاد و استخراج معادن در جهان است که عمده فعالیت آن در روسیه انجام می‌شود. عمده محصولات این گروه شامل فولاد، سنگ‌آهن، محصولات مرتبط با فولاد، وانادیوم، ذغال سنگ و غیره می‌شود.

گروه ارواز در سال‌های اخیر به عنوان یکی از گروه‌های پیشتاز کسب‌وکار در بازار روسیه ظاهر شده است. سرمایه‌های این گروه شامل سه کارخانه تولید فولاد، سه معدن زغال، چندین کارخانه غنی‌سازی سنگ معدن و یک بندر بزرگ تجاری می‌شود. گروه ارواز در سال ۲۰۱۰ با بیش از ۱۳۴ هزار کارمند، درآمدی بیش از ۱۳/۳ میلیارد دلار و درآمد خالصی در حدود ۵۷۹ میلیون دلار داشته است. این گروه در سال ۲۰۰۸ بیش از ۷/۱۷ میلیون تن فولاد خام تولید کرده است و به این ترتیب ۲۲ درصد کل فولاد کشور را تامین می‌کند. این گروه در ژوئن سال ۲۰۰۵ به بازار سهام لندن وارد شد.

الکساندر فرولوف ازدواج کرده و یک فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن مسکو در روسیه است.