مکزیک - ۳ مرداد ۹۰

کوشان غلامی

بخش سوم

آداب و رسوم مردم مکزیک

مردم مکزیک به آداب و سنت‌های فرهنگی خود بسیار پایبند هستند و انجام مراسم فرهنگی مذهبی در این کشور فراوان یافت می‌شود. مردم مکزیک از لحاظ خصوصیات اجتماعی، مردمی‌خونگرم محسوب شده و پایبندی خاصی به روابط خانوادگی و تعلقات درون فامیلی دارند، به طوری که سنت‌های خانوادگی در این کشور بسیار قوی است. جوانان خیلی زود تشکیل خانواده می‌دهند و معمولا به ازدواج‌های خود پایبند بوده و تلاش می‌نمایند با افزایش رفت و آمدهای خانوادگی، بنیان خانواده را تحکیم بخشند. هر چند این مهم نیز تحت تاثیر سایر فرهنگ‌های وارداتی قرار گرفته و نفوذ این نوع فرهنگ‌ها به خوبی مشهود می‌باشد.

طبق قانون اساسی، تدوین و پیش‌بینی برنامه‌ها و تسهیلات آموزشی از وظایف مشترک دولت فدرال و ایالت‌ها و شهرداری‌ها است و باید بر اساس اصل توسعه و پرورش افراد مکزیکی و برای تقویت روحیه وطن پرستی و اعتقاد به وحدت مکزیک و عدالت گسترش یابد.

آموزش در موسسات آموزشی دولتی رایگان و اجباری است. آموزش دوران ابتدایی ۶ سال به طول می‌انجامد و از شش سالگی آغاز ‌می‌شود. از سال ۱۹۷۹ پیشنهاد شد که این دوران به ۱۰ سال افزایش یابد و ۳ سال از دوران متوسطه که غیراجباری بود به آن اضافه شود.

فرهنگ مردم مکزیک

مکزیک، مهد برخی از پیشرفته ترین تمدن‌های جهان مانند اولمک، تولتکا، مایا، آزتک و تعدادی دیگر است. تمدن اولمک نخستین تمدنی بود که بیش از سه هزار سال در مناطق میان تاباسکو و وراکروز رونق داشت.

فرهنگ آن امروزه به واسطه پیشرفتی که در علوم و کشاورزی داشته، فرهنگی شناخته شده است. ویژگی این فرهنگ‌ها علاوه بر خلاقیت هنری‌شان، ایجاد مراکز شهری بزرگ و طراحی شده از قبیل تنوچتیتلان، تولا، تئوتی اواکان، چیچن ایتسا و بسیاری دیگر بوده است.

مردم بومی‌مکزیک سرخ‏پوستانی بودند که در طول تاریخ، امپراتوری‌های بزرگى را تشکیل دادند، ولی فرهنگ به ارث رسیده از هر یک از این تمدن‌ها تنها ناحیه مربوط به خود را تحت پوشش قرار مى‏‌دهد و صرفا مختص بعضى از روستاهاست، چون در شهرهای بزرگ نفوذ فرهنگ اروپا مخصوصا فرانسه، اسپانیا و همچنین فرهنگ آمریکای شمالی دیده می‏شود.

مردم مکزیک از لحاظ خصوصیات اجتماعی، مردمی‌خونگرم محسوب شده و پایبندی خاصی به روابط خانوادگی و تعلقات درون فامیلی دارند، به طوری که سنت‌های خانوادگی در این کشور بسیار قوی است.

فرهنگ مکزیکی از انواع هنرهای کلاسیک مانند موزیک کلاسیک و رقص گرفته تا هنر آشپزی و سنت‌های گفتاری را در بر می‌گیرد. مردم مکزیک به آداب و سنت‌های فرهنگی خود بسیار پایبند هستند و انجام مراسم فرهنگی مذهبی در این کشور فراوان است.

طیف صنایع دستی مکزیک به وسعت جغرافیای این کشور است، هر ایالت، هر منطقه و هر قوم دارای یک فن و یک سبک خاص صنایع دستی است. صنایع دستی در مکزیک که اشکال و رنگ‌های بی‌پایان آن بازتاب دهنده زیباشناختی اقوام مکزیکی است، تحسین برانگیزترین نحوه بیان اجتماعی است. ساخت و کار روی انواع مواد (چوب، سنگ، گل، شیشه، الیاف بافتنی، طلا، نقره، کاغذ و مقوا، موم و استخوان) و نیز فنون و مهارت‌ها، عمیق‌ترین سنت‌های مردم مکزیک را نمایان می‌سازد.

صنایع دستی مکزیکی، از هنر ساخت اشیا با پر (مربوط به دوره قبل از استعمار اسپانیا) گرفته تا ظریف‌ترین طلاکاری‌های معاصر، بیانگر مهارت و خلاقیت خالقان آن است.

نقش زنان در تجارت در مکزیک

هر چند مکزیک به عنوان کشوری مرد سالار شناخته می‌شود که در آن تفکیک کاملی بین نقش‌های زنانه و مردانه صورت گرفته است؛ به ندرت ممکن است برای زنانی که به نمایندگی از سازمان‌ها برای مذاکرات تجاری به مکزیک اعزام می‌شوند، مشکل خاصی در ارتباط با همکاران یا مشتریان مکزیکی روی دهد.

البته ذکر این نکته ضروری است که بهتر است مدیران زن عازم مکزیک، فاصله حرفه‌ای خود را با مردان در خلال مراودات کاری حفظ کنند؛ و حتی الامکان هیچ گونه پیشنهادی برای آغاز روابط اجتماعی مطرح نکنند، مگر آنکه بخشی از یک ماموریت عمده‌تر تجاری باشد.