اسپلیت: بدون دردسر  دنگ  خودت  را  پرداخت کن!

اما خدا می‌‌‌داند چه زمانی واریز می-کنند. فردا، پس فردا یا هیچ‌‌‌وقت؟ شما هم به شدت سختتان است که گوشی را بردارید و به تک‌تکشان پیام دهید و یادآوری کنید. خلاصه که هر کسی مسوول این کار شود، برای خودش دردسر درست کرده.

 «لوئیس بررا» دنبال راهی بود تا این مشکل را حل کند. یک راه‌حل برای غذاخوری دسته‌‌‌جمعی.

 او پس از تحقیق متوجه شد که مردم معمولا دوست ندارند حساب و کتاب دنگ‌‌‌ها را در رستوران انجام دهند. به سه دلیل: زمان‌بر است، بعضی‌‌‌ها ریاضی‌شان خوب نیست و معذب می‌‌‌شوند.

او که به تازگی از پرو به نیویورک مهاجرت کرده بود و سعی داشت دوست پیدا کند، معمولا با همین مشکل مواجه بود. صحبت درباره هزینه غذا آن هم با آدم‌‌‌هایی که تازه با آنها آشنا شده بود واقعا برایش سخت بود.

او در این‌باره می‌‌‌گوید: «هر جا هزینه‌‌‌ای جمعی باشد، این مشکل هم وجود دارد. بالاخره یک نفر مجبور می‌شود صورت‌حساب را بپردازد و بعدا برای گرفتن سهم دیگران، با آنها سر و کله بزند.»

لوئیس وقتی پرس‌و‌جو کرد فهمید برای حل این مشکل، اپلیکیشن‌‌‌هایی وجود دارد اما هیچ‌‌‌کدام کارآیی نداشتند. در بعضی از آنها فرآیند پرداخت سخت بود و بعضی دیگر را همه افراد باید دانلود می‌‌‌کردند. هیچ راهی وجود نداشت که از سختی دنگ گرفتن، کم شود و آدم کمتر معذب شود.

آنجا بود که ایده یک استارت‌آپ به ذهنش رسید. ایده‌‌‌ای که بعدها به واقعیت تبدیل شد و «اسپلیت» (Splyt) نام گرفت.

لوئیس به دلیل سابقه کار در حوزه مالی، با ابزارهای مالی آشنا بود. او می‌‌‌گوید: «این ابزارها حول محور امور مالی شخصی طراحی شده‌‌‌اند. پول من، مسوولیت‌‌‌های من و بدهی من. اما ما پول را این‌طور  مصرف نمی‌‌‌کنیم. به همین علت، ماموریت ما در اسپلیت، ساختن ابزارهای مالی است که به جای آنکه ما را از هم جدا کند، به هم نزدیکمان کند.»

اپلیکیشن اسپلیت، حدس و گمان و سوالاتی مثل «چه کسی به چه کسی بدهکار است» یا «چقدر بدهکار است» را از تعاملات حذف می‌کند و باعث می‌شود حس کنیم امور مالی‌مان، متقابل و دوطرفه است. لازم نیست همه اپلیکیشن را داشته باشند.

 فقط یک نفر آن را نصب می‌کند و از صورت‌حساب عکس می‌‌‌اندازد. سپس اپلیکیشن، آن عکس را تبدیل به یک لیست آنلاین از هر آیتم می‌کند و بعد کاربر اصلی، لیست را از طریق یک لینک یا QR کد برای سایر کاربرها می‌‌‌فرستد.

کاربرها آنچه سفارش داده‌‌‌اند را انتخاب می‌کنند. همه چیز برای همه کاربرها در لحظه قابل مشاهده است.

وقتی روی گزینه پرداخت کلیک می‌کنند به درگاه‌‌‌های مختلف پرداخت لینک می‌‌‌شوند. به این ترتیب، فرآیند پرداخت، سریع‌‌‌تر و آسان‌‌‌تر می‌شود، تا جایی که حتی می‌توانند قبل از ترک رستوران، انجامش دهند.

لوئیس شاهد این بود که ساده‌‌‌سازی پروسه پرداخت، «رفتار» افراد را تغییر داده. بعضی‌‌‌ها که قبلا به دلیل معذب بودن و سختی پروسه، از پرداخت دنگ در رستوران طفره می‌‌‌رفتند پس از آشنایی با اسپلیت، هیچ مشکلی با آن نداشتند.

 او اکتبر سال گذشته در مصاحبه‌‌‌ای گفت: «فقط در یک ماه اخیر، ۵هزار نفر از آن استفاده کرده‌‌‌اند. بیش از یک میلیون دلار از صورت‌حساب رستوران‌‌‌ها هر ماه در اپلیکیشن ما تقسیم می‌شود.»

این اپ با ده‌‌‌ها‌هزار کاربر ماهانه در سال گذشته شاهد رشد چشمگیری بوده.

این رشد، اصطلاحا ارگانیک بوده. یعنی بدون انجام هیچ هزینه‌‌‌ای و از طریق کانال‌‌‌های رایگان صورت گرفته. لوئیس می‌‌‌گوید منشأ افزایش کاربرها، معرفی کاربرها به یکدیگر، تعامل در لحظه و ارائه آنچه مردم می‌‌‌خواهند به آنهاست.

او در ادامه می‌‌‌گوید: «جذابیتش به این است که دیگر معذب نمی‌‌‌شوید.» دلیلش این است که مسوولیت از دوش یک نفر برداشته می‌شود و همه به فرآیند پرداخت دعوت می‌‌‌شوند، بدون اینکه به کسی بر بخورد.

اسپلیت علاوه بر صورت‌حساب‌‌‌های یک‌‌‌دفعه‌‌‌ای، در مورد صورت‌حساب‌‌‌های تکرارشونده نیز کاربرد دارد؛ مثل اجاره، قبض آب و برق، اشتراک شبکه و... نیازی به ماشین‌‌‌حساب و کاغذ و یادآور و اپلیکیشن‌‌‌های کند نیست.

کافی است رقم را وارد کنید، نام دوست یا هم‌‌‌اتاقی خود را انتخاب کنید و باقی ماجرا را به اسپلیت بسپارید. لوئیس و تیمش مدتی پس از راه‌‌‌اندازی شرکت متوجه یک مشکل دیگر شدند.

کاربرها برای پرداخت همتا به همتا، خواستار ادغام اپلیکیشن پرداخت «ونمو» با اسپلیت بودند و عمده تقاضاها از سوی افرادی بود که پیشقدم می‌‌‌شدند و صورت‌حساب را با کارت اعتباری‌شان می‌‌‌پرداختند.

لوئیس از هنری فورد نقل می‌کند: «آنها از ما یک اسب چابک‌‌‌تر می‌‌‌خواستند در حالی که چیزی که نیاز داشتند، ماشین بود.» و این‌گونه بود که «اسپلیت کارت» خلق شد.

حالا به جای آنکه یک نفر پس از جمع‌‌‌آوری دنگ‌‌‌ها، صورت‌حساب را از طریق ونمو یا کش‌‌‌اپ بپردازد، اسپلیت کارت از ابتدا تا انتهای پروسه را انجام می‌دهد.

لوئیس در پایان می‌گوید: «اولویت اصلی ما ارزش‌‌‌آفرینی است. اگر مردم به اندازه کافی از اپلیکیشن ارزش دریافت کنند، دانلودش خواهند کرد. با اتکا به همین اولویت، شاهد رشد روزافزون بوده‌‌‌ایم.»

منبع: Startups.google