هوش مصنوعی  و تشخیص آمادگی ذهنی مدیران

به گفته یانیس پسکیلیدس، محقق اصلی این پژوهش و استاد برجسته مهندسی دانشگاه بوستون، نسخه کنونی ابزار یادگیری ماشین او، به پاسخ‌‌‌های فرد به مجموعه‌‌‌ای از سوالات یک آزمون شفاهی متکی است که توسط یک پزشک متخصص صورت می‌گیرد و مثلا از روی گفت‌‌‌وگوی ضبط‌شده مدیرعاملی که در جلسه‌‌‌ای عمومی دچار مشکل شده نمی‌تواند تعیین کند که فرد در مسیر زوال عقل و آلزایمر قرار دارد یا نه. البته واژه کلیدی در این گزاره این است که «هنوز» نمی‌تواند. پسکیلیدس می‌‌‌گوید در آینده نزدیک مردم از اپلیکیشن‌های موبایل مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص ویژگی‌‌‌های هشداردهنده دیگران یا خود استفاده می‌کنند. او می‌‌‌گوید خطر اینکه هرکدام از این اپ‌‌‌ها هشدار اشتباهی بدهند، خیلی کمتر از آن است که آسیب بالقوه شناختی تشخیص داده نشود. او می‌‌‌گوید اگر بتوانید ابزارهایی توسعه دهید که غربالگری را در دسترس همگان قرار دهد، افراد بیشتری به مراقبت‌‌‌های بهتری دسترسی پیدا می‌کنند، البته تشخیص نهایی باید توسط متخصصان مغز و اعصاب انجام شود نه هوش مصنوعی.

دکتر بردفور دیکرسون، متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان دولتی ماساچوست، می‌‌‌گوید با وجود اینکه این پیشرفت‌‌‌ها به برخی بیماران کمک می‌کنند تا خیلی زودتر به درمان بهتری دسترسی پیدا کنند، هنوز این احتمال وجود دارد که به طور ناعادلانه‌‌‌ای صلاحیت و توانایی افراد را در پرده‌‌‌ای از شک و تردید قرار دهند.

او می‌‌‌گوید: «تشخیص اینکه چه چیزهایی برای توانمندسازی افراد مفید است تا بتوانند کنترل بهتری روی سلامتشان داشته باشند و چه چیزهایی نیازمند تفسیر حرفه‌‌‌ای است چالش‌‌‌برانگیز خواهد بود.»

فرض کنید به خاطر جت‌‌‌لگ رشته افکارتان پاره شود یا بعد از یک شب زنده‌‌‌داری کامل نام همکارتان را لحظه‌‌‌ای فراموش کنید. ممکن است هوش مصنوعی این خطاها را به عنوان نشانه‌‌‌های کاهش شناختی در نظر بگیرد - که می‌تواند درست یا غلط باشد- و اگر نیروی کاری نتیجه تحلیل هوش مصنوعی رئیسش را در شبکه‌‌‌های اجتماعی منتشر کند، می‌تواند هجمه‌‌‌ای علیه او به راه بیندازد. دیکرسون می‌‌‌گوید: «این موضوعی است که باید به آن توجه کرد و لازم است از نظر اخلاقی به خوبی بررسی شود.»

جلوی هوش مصنوعی را بگیرید

متقاضیان کار اغلب برای اینکه نشان دهند مناسب کاری هستند، آزمایش‌‌‌های گوناگونی را پشت سر می‌‌‌گذارند و قطعا هوش‌‌‌مصنوعی این فرآیند را از چیزی که هست هم تهاجمی‌‌‌تر و مداخله‌‌‌گرتر می‌کند.

تیم‌‌‌های تحقیقاتی دانشگاه ویرجینیای غربی و دانشگاه کالیفرنیا سان‌فرانسیسکو، هر کدام در حال آزمایش ابزارهای هوش مصنوعی هستند که با استفاده از سطح کلسترول خون، تراکم استخوان و سایر نشانگرهای زیستی موجود در خون، سال‌ها زودتر از آنکه نشانه‌‌‌ها پیدا شوند، نسبت به ابتلا به بیماری آلزایمر هشدار می‌دهد. ابزارها هنوز در مرحله آزمون و خطا هستند و هنوز توسط پزشکان استفاده نشده‌‌‌اند.

آلیس تانگ، محقق اصلی پژوهش دانشگاه کالیفرنیا سان‌‌‌فرانسیسکو که در ماه فوریه در مجله «نیچر ایجینگ» منتشر شد می‌‌‌گوید: «برای افرادی که ممکن است پیش‌بینی نگران‌‌‌کننده‌‌‌ای دریافت کنند، من فکر نمی‌‌‌کنم لازم باشد آن را «همین حالا استعفا دهید» معنی کنند. هدف از این‌‌‌ کار بیشتر تعیین انتظارات و برنامه‌‌‌ریزی برای وقایع احتمالی آینده است.»

استیون بلو، مدیرعامل شرکت تجهیزات راه‌‌‌آهن

«میلر اینجینیوتی»، قبل از استخدامش وارد یک ارزیابی روان‌شناختی شد. اکنون هم هیات‌‌‌مدیره گزارش‌‌‌های مربوط به معاینات سالانه‌‌‌اش، از جمله نتایج آزمایش خون و نوار قلبی را دریافت می‌کند.

بلوی ۷۳ ساله می‌‌‌گوید او مطمئن است که بیشتر هیات‌‌‌‌‌‌ مدیره‌های‌‌‌ شرکت‌ها یک مدیرعامل قابل را فقط به خاطر پیش‌بینی هوش ‌‌‌مصنوعی درباره ابتلایش به زوال عقل اخراج نمی‌‌‌کنند. با این حال، مدیران عاملی که درحال مذاکره برای قراردادهای آتی خود هستند، بهتر است درباره استفاده شرکت‌ها از هوش مصنوعی برای سنجش سلامتی‌‌‌شان محدودیت‌هایی را در قرارداد بگنجانند. او می‌‌‌گوید: «بین مسوولیت‌‌‌های امانت‌‌‌داری و حریم شخصی یک مرز وجود دارد. اگر هیات‌مدیره با استناد به هوش مصنوعی بگوید تو پنج سال دیگر زندگی نباتی خواهی داشت، پس یا اخراجت می‌‌‌کنیم یا مجبوری این درمانی را که ما می‌‌‌گوییم انجام دهی، من درجا استعفا می‌‌‌دهم.»

آن سوی ماجرا

چه ‌‌‌چیزی می‌تواند جلوی هوش مصنوعی را بگیرد که نسبت به توانایی شناختی شما آژیر هشدارش را به صدا درنیاورد؟ قطعا استفاده بیشتر از هوش مصنوعی. بیشتر رهبران سازمانی، ابزارها یا مدیرانی را که می‌توانند وجهه امثال رئیس جمهور آمریکا را از موشکافی‌‌‌های دقیق مصون نگه دارند، در اختیار ندارند. اما جدیدترین دستیارهای هوش‌‌‌مصنوعی جایگزین خوبی هستند.

چت‌‌‌بات‌‌‌های چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی و جمینی گوگل، می‌توانند بلافاصله به سوالاتی که کارکنان در جلسات عمومی سازمان مطرح می‌کنند، پاسخ دهند. به عنوان نمونه من این دستور را به چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی دادم: «پاسخ مدیرعامل به این سوال یکی از کارکنان را بگو: «چرا شرکت پس از آنکه در سه‌ماهه گذشته در سودآوری رکورد زده، دارد نیروهایش را اخراج می‌کند؟»

پاسخ پیشنهادی که در چشم برهم‌زدنی تولید کرد این‌‌‌گونه بود: «من درک می‌‌‌کنم که اخبار اخیر درباره اخراج‌‌‌ها با وجود رکوردی که در سودآوری داشته‌‌‌ایم، هم تعجب‌‌‌آور و هم نگران‌‌‌کننده است. می‌‌‌خواهم همین اول به این مساله بپردازم و فرآیند تصمیم‌گیری‌‌‌مان را به وضوح توضیح دهم.» بقیه پاسخش ترکیب بسیار حرفه‌‌‌ای و ماهرانه‌‌‌ای بود از جملات همدلانه‌‌‌ درباره «حمایت از آنهایی که تحت‌‌‌تاثیر این تصمیم قرار گرفته‌‌‌اند». و دلایل کاری همچون «پویایی بازار» و «اصلاحات استراتژیک». برای مدیرانی که توانایی فکر در لحظه‌‌‌شان کاهش یافته و نمی‌توانند درجا پاسخ درخوری ارائه کنند، این تولیدکنندگان متن هوش مصنوعی، عصای دست مفیدی هستند.

از آن طرف ابزارهای تقلید صدای ساخت دیسکریپت و الون‌‌‌لبز وجود دارند که می‌توانند تربیت شوند تا سبک کلامی شما را تقلید و اشتباهاتتان را اصلاح کنند. اگر در طول ارائه ضبط‌‌‌‌شده‌‌‌ای مرتب از «ام»، «خب»، «اِ» و کلمات زائد مشابهی استفاده می‌‌‌کنید، می‌توانید دیالوگ اصلاح‌‌‌شده را به نرم‌‌‌افزار بدهید تا خروجی کار صدایی کاملا صاف و تقریبا غیرقابل تشخیص از صدای خود شما باشد. حین صحبت مدام به یادداشت‌‌‌هایتان چشم می‌‌‌دوزید؟ یکی دیگر از ویژگی‌‌‌های ابزار دیسکریپت این است که می‌تواند جهت نگاه شما را ویرایش کند و این حالت را به وجود بیاورد که انگار مستقیم به دوربین زل زده‌‌‌اید.

ویرایش‌‌‌کننده‌‌‌های صدا و تصویر فقط روی ویدئوهای ضبط‌شده کار می‌کنند، اما ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند کاری کنند که شما را در لحظه هم تیزتر و هوشیارتر نشان دهند. دستگاه‌‌‌های تولید صدای مصنوعی که برای بیماران ALS (بیماری پیش‌رونده سیستم عصبی) ساخته شده‌‌‌اند، می‌توانند برای دیگران هم کاربردی شوند. محققان هوش مصنوعی می‌‌‌گویند تصور کنید نسخه به‌روز‌‌‌شده صدای استیون هاوکینگ به مدیری کمک کند تا به‌رغم کاهش توانایی‌‌‌هایش، در حد آن فیزیکدان فقید هوشمند و شوخ‌‌‌طبع به نظر برسد.

منبع: Wall Street Jounal