با افزایش آگاهی، روزهای بهتری برای کودکان مبتلا به سرطان بسازیم

این اصل بر این نکته تاکید دارد که کودکان بیمار باید در محیطی قرار گیرند که در آن احساس امنیت و آرامش کنند. این امر می‌‌‌تواند تأثیر بسیاری بر روند درمان آنها داشته باشد. با هم چند راهکاری که خانواده‌‌‌ها در این  شرایط می‌‌‌توانند در پیش بگیرند را بررسی می‌‌‌کنیم:

ایجاد محیط حمایتی:   فراهم کردن فضایی که کودک در آن احساس امنیت کند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این فضا باید شامل خانه، محیط درمان و با حضور اعضای خانواده، دوستان و کارکنان درمانی باشد که همگی با محبت و توجه خود، به کودک درباره فرآیند درمان اطمینان خاطر می‌‌‌دهند.

ارائه مشاوره تخصصی درباره پاسخ به سوالات کودکان:   خانواده کودکان مبتلا به سرطان بهتر است از مشاوره متخصصان حوزه کودک برای آماده‌‌‌سازی فرزند و اطلاع از نوع بیماری متناسب با سن و سطح درک‌‌‌شان استفاده کنند، چراکه صحبت کردن با کودکان به زبان ساده و شفاف و پاسخ به سوالاتشان می‌‌‌تواند به کاهش اضطراب و ترس کمک کند.

فعالیت‌‌‌های مثبت و سرگرم‌‌‌کننده: در فرآیند درمان کودکان مبتلا به سرطان ضروری است که  بیماران از فعالیت‌‌‌های عادی و روزمره و همسالانش جدا نباشند. مشغول کردن کودکان با فعالیت‌‌‌هایی که دوست دارند و برایشان لذت‌‌‌بخش است، می‌‌‌تواند به بهبود روحیه آنها کمک کند. بازی‌‌‌، نقاشی، موسیقی و داستان‌‌‌خوانی می‌‌‌تواند تأثیرات مثبتی بر کودکان داشته باشد و آنها را از افکار منفی دور کنند. خانواده‌‌‌ها می‌‌‌توانند با برنامه‌‌‌ریزی فعالیت‌‌‌های مورد علاقه کودک، به او در حفظ روحیه مثبت کمک کنند.

حمایت از خانواده‌‌‌ها: سلامت روان والدین و فرزندان سالم خانواده کودک مبتلا به سرطان در فرآیند درمان، بسیار اهمیت دارد، چون ارائه مشاوره و راهنمایی به والدین و اعضای خانواده می‌‌‌تواند به آنها کمک کند بهتر بتوانند از کودک خود مراقبت کنند. همچنین تقسیم درست وظایف میان والدین در مراقبت از کودک مبتلا به سرطان می‌‌‌تواند فرآیند درمان را تسهیل کند.

خانواده‌‌‌ بزرگ محک، با آگاهی از این اصول، برای افزایش کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌‌‌هایشان تلاش می‌‌‌کند.