موسس بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای در روسیه

الهام جوادی

سرگی گالیتسکی کارآفرین و میلیاردرروسی، مالک یک شبکه خرده‌فروشی بزرگ به نام مگنت است. سرگی کالیتسکی در سال ۲۰۱۰ از سوی مجله فوربز با ثروت ۹/۲ میلیارد دلار در رده سیصد و چهل و دوم ثروتمندان جهان قرار گرفت. سرگی گالیتسکی در ۱۴ آگوست سال ۱۹۶۷ در لازاروسکوئه در ناحیه کراسنودار در جماهیر شوروی به دنیا آمد. او از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷ در ارتش خدمت می‌کرد. گالیتسکی در سال ۱۹۸۹ در یک بانک تجاری در کراسنودار شروع به کار کرد.

سرگی گالیتسکی در دانشکده اقتصاد دانشگاه ایالتی کوبان و در رشته مدیریت مالی و اعتبارات تحصیل کرد. او در سال ۱۹۹۳ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. گالیتسکی یک سال پس از فارغ‌التحصیلی و در سال ۱۹۹۴ شرکت تاندر را در جنوب کراسنودار تاسیس کرد. این شرکت یک شرکت عمده فروشی لوازم آرایشی و عطرها بود که کار توزیع محصولاتی همچون جانسون اند جانسون، آوون و پروکتر اند گمبل را انجام می‌داد. سرگی گالیتسکی در سال ۱۹۹۷ این شرکت را وارد بازار خرده فروشی مواد غذایی کرد. به این شکل این شرکت تبدیل به یکی از ۵ توزیع‌کننده بزرگ در روسیه شد.

گالیتسکی که همواره فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت را تحسین می‌کرد در سال ۱۹۹۸ با ادغام فروشگاه‌ها و مراکز توزیع خود شرکت مگنت، یک خواربار فروشی زنجیره‌ای با شعار «همیشه قیمت‌های ارزان»، را تاسیس کرد. سرگی گالیتسکی در سال ۲۰۰۰ کسب و کار شرکت خود را به خرده فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تغییر داد و به این شکل در سال ۲۰۰۱ با بیش از ۲۵۰ فروشگاه تبدیل به بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌ها در روسیه،‌ بر اساس تعداد فروشگاه‌ها شد. تعداد فروشگاه‌های مگنت در سال ۲۰۰۵ به حدود ۱۵۰۰ فروشگاه رسید.

سهام شرکت مگنت در سال ۲۰۰۶ برای اولین بار وارد بازار عمومی‌سهام شد. عایدی شرکت از این فروش سهام در حدود ۹/۱ میلیارد دلار برآورد شده بود. البته در دوران بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۸ دولت از شرکت مگنت حمایت کرد.

سرگی گالیتسکی در حال حاضر مدیرعامل شرکت مگنت است. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۰ در حدود ۲۳۶ میلیارد روبل (یا ۷/۷ میلیارد دلار) و سود خالص آن در حدود ۱۰ میلیارد روبل (‌یا ۳۳۳ میلیون دلار) برآورد شده بود. در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هزار نفر برای این شرکت مشغول به کار هستند. این شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، در حال حاضر مالک ۶۴ شعبه و بیش از ۴۱۲۸ فروشگاه، ۵۷ ابربازار (هایپرمارکت) و ۴ داروخانه در بیش از ۱۲۳۹ منطقه در روسیه است. البته ماهانه به تعداد فروشگاه‌های شرکت مگنت افزوده می‌شود.

شرکت مگنت برای حمل‌ونقل کالاها ناوگانی متشکل از بیش از ۲۶۰۰ خودرو دارد. این شرکت به این شکل توانسته هزینه‌های حمل‌ونقل و ضررهای ناشی از حمل‌ونقل کالا را به حداقل برساند. این شرکت همچنین از سیستم پر کردن اتوماتیک انبار استفاده می‌کند که به شرکت کمک می‌کند موجودی انبارش را افزایش دهد. شرکت مگنت توجه زیادی را معطوف تولیدکننده‌ها و تامین‌کنندگان محلی کرده است. همین امر به شرکت در تامین محصولات محلی تازه برای مشتریان کمک می‌کند. شرکت مگنت در حال حاضر بیش از ۶۱۴ کالای بدون برند محلی را به مشتریان عرضه می‌کند.

سرگی گالیتسکی که در کودکی همواره آرزو داشت یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال شود در سال ۲۰۰۸ تیم فوتبال کراسنودار را تاسیس کرد. وی در حال حاضر مالک و رییس این باشگاه فوتبال در روسیه است. سرگی گالیتسکی ازدواج کرده و یک فرزند دختر دارد. وی در حال حاضر ساکن کراسنودار است. او به اتومبیل فراری علاقه زیادی دارد.