نیمن؛ کتانی‌‌‌هایی با ردپای کمرنگ کربن

یکی از آنها «تاران چهابرا» است. جوان اهل هند و هم‌‌‌بنیان‌گذار برند «نیمن».(Neeman’s)   دنیا در حال خفه شدن در میان انبوهی از ضایعات پلاستیک است و تاران تلاش می‌کند این رویه را در حد توانش تغییر دهد. این به نفع مشتریان نیز هست. چه کسی هست که دلش نخواهد یک جفت کفش بدون بو و راحت داشته باشد؟ کفشی برای استفاده روزانه که البته، شیک هم باشد. و البته در این میان، هستند مشتری‌‌‌هایی که دوست دارند کفششان به جای مواد شیمیایی، از مواد اولیه طبیعی تولید شده باشد. برند نیمن بر اساس همین تفکر شکل گرفته. تاران می‌‌‌گوید: «ما که کمی با صنعت کفش و طراحی آشنایی داشتیم، به قطب‌‌‌های تولید کفش در نقاط مختلف دنیا سفر کردیم تا ببینیم کفش چطور تولید می‌شود. چیزی که دیدیم، ما را گیج و شوکه کرد. می‌‌‌خواستیم آن روال را تغییر دهیم. بنابراین، دنبال مواد اولیه‌‌‌ای گشتیم که هم مناسب کاربری کفش باشند و هم آسیب بسیار کمتری به سیاره زمین بزنند.»

گرچه ماجرای کفش نیمن از پشم مرینوس شروع شد، اما این تیم پس از مدت کوتاهی تصمیم گرفتند مواد اولیه طبیعی و بازیافت‌‌‌شده را جایگزین کنند که هم کفش، مقرون به صرفه باشد و هم قابل دسترس برای همه. تاران می‌‌‌گوید: «نیمن به عنوان یک برند، زمانی شکل گرفت که من در آمریکا بودم و به مزیت‌‌‌های استفاده از مرینوس در کفش پی برده بودم. پس از کلی تحقیق و بررسی، من و امر (دیگر بنیان‌گذار شرکت) شروع کردیم به جست‌‌‌وجوی مواد مختلف دوستدار طبیعت که می‌توانستند به فرم کفش در بیایند. سرانجام، پس از ماه‌‌‌ها تحقیق و توسعه، شرکتمان را در آوریل ۲۰۱۸ ثبت و اولین محصولمان را نیز در دسامبر همان سال، به بازار معرفی کردیم.» اما چرا تاران تصمیم گرفت به جای افتتاح یک فروشگاه فیزیکی، فعالیتش را به شکل دیجیتال پیش ببرد؟ او در این‌باره توضیح می‌دهد: «از آنجا که این مدل، محدودیت جغرافیایی نداشت، می‌توانستیم به هر کسی از مسیرهای آنلاین دسترسی پیدا کنیم. این نه‌تنها هزینه‌‌‌ها را کاهش می‌دهد بلکه به ما اجازه می‌دهد کنترل بیشتری روی تجربه مشتریانمان داشته باشیم. ما معتقدیم که رسانه‌‌‌های دیجیتال در موفقیتمان نقش مهمی داشته و به ما کمک کرده‌‌‌اند از طریق کمپین‌‌‌های بازاریابی هدفمند، مشتری‌‌‌هایمان را حفظ کنیم و به عنوان یک برند، دائما رشد کنیم تا به مخاطبان بیشتری دست یابیم.» این برند به جز وب‌سایت، در فروشگاه‌‌‌های آنلاین مختلف از جمله آمازون، فلیپکارت و مینترا عرضه می‌شود و از طریق تامین‌‌‌کنندگان شخص ثالث مختلف، امور لجستیک را مدیریت می‌کند. تاران می‌‌‌گوید: «پلت‌فرم‌‌‌هایی مثل گوگل و متا به ما کمک می‌کنند به مشتریان هدف خود دسترسی پیدا کنیم و آنها را از محصولات خود خبردار کنیم. اما دائما در حال تجربه و آزمایش هستیم و با شرکای مختلف کار می‌‌‌کنیم تا مناسب‌‌‌ترین گزینه برای مشتری‌‌‌هایمان را پیدا کنیم.»

اما چطور یک برند مثل نیمن توانسته روی پای خود بایستد در حالی که اغلب برندهای D۲C (فروشنده مستقیم به مشتری) توسط شرکت‌های بزرگ خریداری می‌‌‌شوند؟ علتش را می‌توان در ماموریت این شرکت جست‌‌‌وجو کرد. نیمن یک برند مبتنی بر اصول پایداری، نوآوری و مشتری‌‌‌محوری است. تاران می‌‌‌گوید: «ما مفتخریم که یک برند مستقل و خودپایدار هستیم و متعهدیم بهترین تجربه‌‌‌ها را به مشتریانمان ارائه کنیم.» این برند طی سال‌های اخیر، شاهد رشد قابل‌توجهی بوده. تیم نیمن معتقدند که تمرکزشان بر کیفیت و رضایت مشتری، عامل استقلال و دوام آوردنشان در این بازار رقابتی بوده. این برند همچنین از طریق کانال‌‌‌های مختلف از جمله شبکه‌‌‌های اجتماعی، خبرنامه‌‌‌ها، سلبریتی‌‌‌ها و اینفلوئنسرها با مشتری‌‌‌ها در ارتباط است. تا تابستان پارسال، تمرکز آنها بر گسترش دسترسی به مشتری در داخل هند بوده.

اما آنها می‌‌‌دانند که وجود فروشگاه‌‌‌های حضوری، مکمل فروشگاه‌‌‌های آنلاین است و ترکیب این دو، تجربه کاملی برای مشتری خلق می‌کند. به همین علت، چند فروشگاه در بمبئی، بنگلور و حیدرآباد افتتاح کرده‌‌‌اند. تاران می‌‌‌گوید: «ما پیش از سرمایه‌گذاری در این حوزه، زمان گذاشتیم و درباره الگوهای بازار و تقاضای مشتری‌‌‌ها تحقیق کردیم. ابتدا کفش‌‌‌ها را در فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای که چند برند را عرضه می‌کنند می‌فروختیم اما حالا فروشگاه‌‌‌های خودمان را داریم تا تجربه شخصی‌‌‌سازی‌‌‌‌شده‌‌‌تری را برای مشتری ایجاد کنیم.» کتانی‌‌‌ها و کفی‌‌‌های نیمن از پشم مرینوس و مواد بازیافت‌‌‌شده، دانه روغن کرچک و سایر مواد پایدار ساخته می‌‌‌شوند. یکی از فرآیندهای جالب در کارخانه‌‌‌های نیمن، بازیافت بطری‌‌‌های پلاستیکی نوشیدنی است. آنها صدها‌هزار بطری را دریافت و طی فرآیندی خرد و تبدیل به پولک می‌کنند. سپس این پولک‌‌‌ها را ذوب و تبدیل به الیاف می‌کنند. و بعد این الیاف به کفش کتانی تبدیل می‌‌‌شوند. در تولید هر جفت کتانی، ۸ بطری به کار رفته. به این ترتیب، به جای اینکه بطری‌‌‌ها در زمین و دریا، روی هم تلنبار شوند و زندگی جانداران را به خطر بیندازند، به آنها زندگی دوباره بخشیده می‌شود.

منابع: Entrepreneur, Neeman’s.com