یکی از شرکای میلیاردر شرکت روغن نخل ویلمار

الهام جوادی

مارتوئا سیتوروس موسس شرکت بین‌المللی ویلمار، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های محصولات کشاورزی در آسیا است. سیتوروس در سال ۲۰۱۰ با ثروت ۳ میلیارد دلار در رده سیصد و شانزدهم فهرست میلیاردرهای مجله فوربس قرار گرفت. مارتوئا سیتوروس در سال ۱۹۶۰ در سیانتار، سوماترای شمالی، در اندونزی به دنیا آمد. مارتوئا در دوران نوجوانی به تجارت میگو مشغول بود و بعدا به حوزه روغن نخل وارد شد. او در دانشگاه HKBP نامنسن در مدان در سوماترای شمالی تحصیل کرد و از این دانشگاه در رشته اقتصاد فارغ‌التحصیل شد. مارتوئا سیتوروس در ابتدا کار تجارت روغن نخل در اندازه‌ای کوچک در اندونزی و سنگاپور را انجام می‌داد. وی به تدریج کسب‌و‌کار خود را رشد داد و در سال ۱۹۹۱ اولین مزرعه خود را در یک فضای ۷۱۰۰ هکتاری در سوماترای شمالی خرید.

مارتوئا سیتوروس کمی بعد به همراه کوک خون‌هانگ که در حال حاضر او نیز میلیاردر است، شرکت ویلمار را تاسیس کرد. کوک خون‌هانگ برادرزاده ثروتمندترین فرد در مالزی، رابرت کوک است. در واقع این دو شریک با کمک رابرت کوک شرکت ویلمار را تاسیس کرده و آن را تبدیل به شرکت بین‌المللی ویلمار کردند. نام این شرکت در سال ۲۰۰۶ شرکت بین‌المللی ویلمار شد.

سیتوروس در سال ۱۹۹۶ کسب و کار خود را به مالزی گسترش داد و در آنجا نیز کارخانه فرآوری روغن نخل را تاسیس کرد. کوک خون‌هانگ در سال ۲۰۰۷ شرکت ویلمار را با کسب و کار عمویش ادغام کرد. کوک با این کار گروه ویلمار را تبدیل به یکی از بزرگ‌‌ترین تولیدکنندگان روغن نخل در جهان کرد. کوک خون‌‌هانگ در حال حاضر رییس و مسوول مدیریت کلی شرکت بین‌المللی ویلمار با تمرکز ویژه بر توسعه کسب و کارهای جدید و مارتوئا سیتوروس نیز مدیر اجرایی و مدیر ارشد عملیات این شرکت است. مارتوئا سیتوروس مسوول عملیات مزارع، بخش تولید و تجارت بیودیزل این گروه است.

دفتر مرکزی شرکت ویلمار در سنگاپور است؛ در حالی که عمده فعالیت‌های آن در اندونزی انجام می شود. شرکت ویلمار در این کشور در حدود ۴۸ شرکت عملیاتی دارد. شرکت ویلمار در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت فرآوری و فروش روغن نخل، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشت و زراعت در اندونزی و مالزی، بزرگ‌ترین تولیدکننده بیودیزل نخل در جهان، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید و پالایش روغن‌های خوراکی هند، بزرگ‌ترین پالایشگر روغن‌های خوراکی در اوکراین و بزرگ‌ترین واردکننده روغن‌های خوراکی در شرق آفریقا به شمار می رود.

درآمد شرکت ویلمار در سال ۲۰۱۰ در حدود ۸۹/۲۳ میلیارد دلار بود. همچنین بیش از ۸۰ هزار نفر برای این شرکت مشغول به کار هستند. فعالیت‌های شرکت ویلمار در حال حاضر شامل استخراج روغن نخل، پالایش روغن‌های خوراکی، له کردن دانه‌های روغنی، فرآوری روغن‌های خوراکی و حبوبات و غیره می‌شود. مارتوئا سیتوروس در حال حاضر مالک ۱۰ درصد از سهام شرکت بین‌المللی ویلمار است‌. ارزش این سهام از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ دو برابر شد.

مارتوئا سیتوروس ازدواج کرده است و چهار فرزند دارد. او در حال حاضر ساکن سنگاپور است.