یک ترفند برای تاثیرگذاری بیشتر «نظرات مخاطب» در وب‌سایت‏‏‌ها

یک مطالعه جدید نشان می‌‌‌دهد افرادی که همواره در نقد آنلاین محصولات در وب‌سایت‌‌‌ها از زمان حال استفاده می‌‌‌کنند، نسبت به آنهایی که از زمان گذشته یا آینده استفاده می‌‌‌کنند، تاثیرگذاری بیشتری دارند. در نتیجه نوشتن جمله «این چادر در باران شدید، کاملا ضد آب نیست» نسبت به جمله «این چادر در باران شدید کاملا ضد آب نبود» یا «این چادر در باران شدید کاملا ضد آب نخواهد بود» تاثیرگذاری بیشتری بر خواننده دارد.

محققان می‌‌‌گویند، دلیلش این است که نقدهایی که در زمان حال نوشته می‌‌‌شوند، نسبت به نقدهایی که در زمان‌‌‌های دیگر نوشته می‌‌‌شوند، ملموس‌‌‌تر و قابل درک‌‌‌ترند. آنها برای بررسی دقیق‌‌‌تر این موضوع، بیش از ۸۰۰‌هزار نقد اینترنتی را در مورد آیتم‌‌‌های آرایشی-بهداشتی و مد و لباس که در وب‌سایت آمازون نوشته شده بود، بررسی کردند. نتیجه این بود که نقدهایی که با فعل زمان حال نوشته شده بودند، بیشتر از افعال زمان‌‌‌های دیگر، «لایک» خورده بودند. ‌دیوید فنگ، دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد که یکی از محققان هم بوده، می‌‌‌گوید: «یک نقد ۵۰ کلمه‌‌‌ای که فقط در آن از زمان حال استفاده شده، ۵.۵درصد بیشتر از یک نقد ۵۰ کلمه‌‌‌ای که هیچ فعل زمان حالی در آن استفاده نشده، لایک می‌‌‌خورد.» محققان وقتی ۱.۶ میلیون نقد را برای طیف گسترده‌‌‌تری از محصولات بررسی کردند، به نتایج مشابهی دست یافتند. آنها سپس چند آزمایش انجام دادند تا دلیل این اتفاق را بهتر بفهمند.  در یکی از این آزمایش‌‌‌ها، از شرکت‌کنندگان خواسته شد به مجموعه سوالاتی مثل «آیا می‌توانند محصولی که در قسمت نظر مخاطب توصیف شده را تصور کنند؟»

 یا «آیا نقدی که نوشته شده واضح است یا خیر؟» پاسخ دهند تا مشخص شود آیا زمان فعلی که به کار رفته، می‌تواند نقد مورد نظر را ملموس‌‌‌تر کند یا نه؟ شرکت‌کننده‌‌‌ها نقدهایی را که با فعل زمان حال نوشته شده بودند، نسبت به آنهایی که با فعل زمان گذشته یا آینده نوشته شده بودند، واضح‌‌‌تر و مفهوم‌‌‌تر می‌‌‌دانستند.  فنگ می‌‌‌گوید: «تغییر زمان فعل، کار خیلی ساده‌‌‌ای است؛ اما وقتی با دیگران ارتباط برقرار می‌‌‌کنید، همین کار ساده می‌تواند اثر خیلی بزرگی داشته باشد.» او اضافه می‌‌‌کند که وقتی قرار باشد یک پیام درست و کامل داشته باشید، فکر کردن در مورد زمان فعلی که به کار می‌‌‌برید، مثل «یک تکه مهم از پازل» عمل می‌‌‌کند.

اما در یافته‌‌‌های محققان یک گره هم پیدا شد. نتایج نشان می‌‌‌داد وقتی مخاطب، نقدهای افرادی را می‌‌‌خواند که محل زندگی آنها بسیار دور است، زمان فعلی که به کار رفته دیگر چندان اهمیت ندارد. این را محققان زمانی فهمیدند که از یک گروه شرکت‌کننده در آمریکا خواستند نقدهای افرادی را که در استرالیا زندگی می‌‌‌کردند، بخوانند.  فنگ با تاکید بر اینکه مطالعات نشان می‌‌‌دهند فاصله مکانی می‌تواند از شدت ملموس بودن یک موضوع بکاهد، می‌‌‌گوید: «به خاطر فاصله زیاد بین آمریکا و استرالیا، نقدهایی که استرالیایی‌‌‌ها نوشته بودند، برای شرکت‌کنندگان آمریکایی چندان قابل درک نبود و در نتیجه آن را مفید نمی‌‌‌دانستند.»

منبع: Wall Street Journal