«روبوتیکز کتز»: تشخیص سریع آتش‏‏‌سوزی در کیلومترها دورتر

سال گذشته، دود آتش‌‌‌سوزی جنگل‌‌‌های کانادا به قلب نیویورک رسید تا حدی که میزان مراجعه افراد دچار آسم به مراکز اورژانس به طرز چشمگیری افزایش یافت.

علاوه بر آلودگی هوا، این آتش‌‌‌سوزی‌‌‌ها موجب کاهش کیفیت آب، نابودی زیستگاه حیوانات و افزایش بیشتر دمای کره زمین می‌‌‌شوند. این مشکل برای مدت‌‌‌ها ذهن «آندره چونگ» را درگیر کرده بود. او که اهل هنگ‌کنگ است استارت‌آپی به نام «روبوتیکز کتز» (RoboticsCats) راه‌‌‌اندازی کرده تا خطرات و آسیب‌‌‌های آتش‌‌‌سوزی جنگل‌‌‌ها را از طریق هوش مصنوعی کاهش دهد.

این استارت‌آپ با استفاده از یک سیستم نرم‌‌‌افزاری‌‌‌ به نام «لوک‌‌‌اوت»، رویکرد سنتی تشخیص آتش‌‌‌سوزی را دگرگون کرده. این سیستم هوشمند، وقوع آتش‌‌‌سوزی در مراحل اولیه را به دقت تشخیص می‌دهد و طوری طراحی شده که روی هر پلتفرم، دستگاه سخت‌‌‌افزاری و دوربین‌‌‌های مداربسته استاندارد قابل اجراست. لوک‌‌‌اوت قادر است آتش‌‌‌سوزی‌‌‌های کوچک با فاصله ۱۵ کیلومتر را در عرض ۱۵دقیقه اول اشتعال، شناسایی کند. آندره می‌‌‌گوید: «هدف ما از طراحی این سیستم، رفع چالش‌‌‌های سیستم‌های شناسایی سنتی بود. سیستم ما قابلیت‌‌‌های بیشتری دارد از جمله دقت، نوتیفیکیشن اتوماتیک، سهولت استفاده، راه‌‌‌اندازی سریع، انعطاف‌‌‌پذیری و مقرون به صرفگی. طبق روال سنتی، سال‌ها طول می‌‌‌کشد تا نهادهای دولتی با توسعه‌‌‌دهندگان تکنولوژی مذاکره کنند، بودجه پروژه‌‌‌های آزمایشی را تامین کنند، قیمت پیشنهادی ارائه دهند (تازه اگر خوش‌‌‌شانس باشیم و مدیریت ارگان‌‌‌ها تغییر نکنند)، قیمت‌ها را ارزیابی کنند، سیستم‌ها را اعمال کنند و طریقه استفاده از این سیستم‌ها را به کاربران ارگان‌‌‌ها آموزش دهند.

این روش‌های سنتی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، بیش از حد کند هستند. ما در سال‌های اخیر با فاجعه آتش‌‌‌سوزی در اروپا مواجه بوده‌‌‌ایم. خیلی ناراحت‌‌‌کننده است که هر سال شاهد تکرار این مشکل هستیم. ما نیاز به تغییرات سیستمی داریم.

راه‌حل نرم‌‌‌افزار به عنوان خدمات ما (saas) که مبتنی بر هوش مصنوعی است، امکان پیاده‌سازی سریع و گسترش آسان را برای کاربرها فراهم می‌کند. به این ترتیب، برای طیف وسیعی از سازمان‌ها قابل دسترس است. تنها چیزی که نیاز دارید یک دوربین امنیتی متصل به اینترنت است که همین امروز می‌توانید از آمازون تهیه کنید و آن را فردا تحویل بگیرید.»

این تکنولوژی با تلفیق دوربین‌‌‌های فیلمبرداری و دید ماشینی، تشخیص دقیق آتش و مکان وقوع را حتی در محیط‌‌‌های چالش‌‌‌برانگیز مثل نقاط تاریک، مه‌آلود، بادخیز و نقاط آلوده به نور یا ناهموار تضمین می‌کند. نرم‌افزار همچنین می‌تواند به کاربرها از طریق ایمیل یا اپلیکیشن موبایل، هشدار اتوماتیک بفرستد.

ادغام هوش مصنوعی با دوربین‌‌‌های استاندارد به افراد و کسب‌وکارها در سراسر جهان این امکان را می‌دهد که از طبیعت و جان و مال خود و دیگران در برابر تاثیرات مخرب آتش‌‌‌سوزی‌‌‌ها محفاظت کنند. مشتری‌‌‌ها حالا از لوک‌اوت برای حفاظت از پارک‌‌‌های ملی، مزارع، زیرساخت‌‌‌های انرژی، املاک و خانه‌‌‌ها در آسیا، اروپا، آمریکای لاتین و ایالات متحده استفاده می‌کنند.

سفر آندره به عنوان یک کارآفرین، پنج سال پیش آغاز شد؛ روزی که به واسطه یک سرمایه‌گذار با افرادی دیدار کرد که حالا اعضای تیمش هستند. او می‌‌‌گوید: «آنها یک ایده مهندسی فوق‌‌‌العاده داشتند. استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص وقوع آتش‌‌‌سوزی در جنگل‌‌‌ها. من خیلی دوست داشتم زندگی حرفه‌‌‌ای‌ام را در بخش هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنم و به شکل یک حرفه به آن نگاه کنم. با وجود تغییرات آب و هوایی، قطعا آتش‌‌‌سوزی‌‌‌های بیشتر و بزرگ‌تری در پیش خواهیم داشت. سبک زندگی امروز و نرخ کاهش کربن نمی‌توانند چالش‌‌‌های آب و هوایی و تنوع زیستی جهان را کاهش دهند. اینجاست که تکنولوژی می‌تواند نجات‌دهنده باشد. ما به این نتیجه رسیدیم که استفاده از تکنولوژی برای محافظت از مردم و طبیعت، یک حرکت معنادار است.»

آنها با حمایت سرمایه‌گذارشان توانستند روبوتیکز کتز را راه‌‌‌اندازی و تکنولوژی‌شان برای کاهش آتش‌‌‌سوزی‌‌‌ها را طراحی کنند.

همه کارآفرینان از زمان شکل‌‌‌‌‌‌گیری ایده تا راه‌‌‌اندازی شرکت با چالش‌‌‌های متعددی روبه‌‌‌رو می‌‌‌شوند. آندره و دوستانش نیز با چالشی مواجه بودند که در آن زمان، گریبانگیر بسیاری از مردم جهان شده بود: کووید ۱۹. آنها در گیرودار کرونا مجبور شدند برای سازگاری با شرایط بازار در آن دوران، مسیر خود را تغییر دهند. او در این رابطه می‌‌‌گوید: «چهار ماه از راه‌‌‌اندازی استارت‌آپمان گذشته بود که کرونا اتفاق افتاد. ایده اولیه ما این بود که دوربین سخت‌‌‌افزاری خودمان را بسازیم و هوش مصنوعی تشخیص آتش را در آن بگنجانیم. اما پاندمی همه چیز را بر هم زد. به دلیل اختلالات در زنجیره تامین، نتوانستیم سخت‌‌‌افزار خودمان را بسازیم.  انگار دنیا از حرکت ایستاده بود. ولی نه. دنیا داشت از هم می‌‌‌پاشید و مردم در رنج بودند. باید کاری برای مردم می‌‌‌کردیم. باید تغییر مسیر می‌‌‌دادیم.

در سال ۲۰۲۰ یک ایده دیوانه‌‌‌وار به ذهنمان رسید. ساخت یک سیستم هوش مصنوعی تشخیص آتش‌‌‌سوزی مبتنی بر کلود که بتواند با دوربین‌‌‌های متصل به اینترنت کار کند، صرف نظر از مکان آنها. این یک ایده نوین بود و انجامش دادیم.

به این ترتیب، روبوتیکز کتز را از یک فروشنده سخت‌‌‌افزار‌محور به یک توسعه‌‌‌دهنده خدمات نرم‌‌‌افزاری تبدیل کردیم.» او همچنین با یک سازمان غیرانتفاعی نگهداری از حیوانات همکاری دارد تا از جان سگ‌‌‌ها و گربه‌‌‌ها در برابر آتش‌‌‌سوزی‌‌‌ها محافظت کنند. این مرکز که در یک منطقه مستعد آتش‌‌‌سوزی واقع شده، هر سال با تهدید آتش‌‌‌سوزی مواجه بود و حتی یک‌بار در سال ۲۰۲۰ بر اثر آتش‌‌‌سوزی تا مرحله نابودی پیش رفته بود.

منبع: Spark Mate