پردرآمدترین مدیر وال‌استریت در سال 2004

الهام جوادی

ادوارد لمپرت یک سرمایه‌گذار و مدیر مالی آمریکایی و رییس شرکت سرمایه‌گذاری ESL و مجموعه شرکت‌های سییرز (SHLD) است که با ثروت ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ در رده سیصد و شانزدهم میلیاردرهای دنیا در فهرست مجله فوربز قرار گرفت. ادوارد (ادی) لمپرت در ۱۹ جولای سال ۱۹۶۲ در روزلین در نیویورک به دنیا آمد. پدر او یک وکیل بود. ادوارد از همان نوجوانی به امور مالی علاقه داشت و در دبیرستان گزارش‌های مالی شرکت‌ها را مطالعه می‌کرد. او به دانشگاه ییل رفت و در سال ۱۹۸۴ از این دانشگاه با مدرک کارشناسی اقتصاد فارغ‌التحصیل شد. لمپرت در جولای همان سال برای کارآموزی به گلدمن ساکس رفت و در سال ۱۹۸۵ در دپارتمان آربیتراژ ریسک (یکی از استراتژی‌هایی که توسط صندوق‌های پوشش ریسک مورد استفاده قرار می‌گیرند) گلدمن ساکس استخدام شد. وی تا سال ۱۹۸۸ در این دپارتمان مشغول به کار بود. او در آنجا مستقیما با رابرت روبین، یکی از مدیران سرشناس گلدمن ساکس و فردی مشهور در زمینه مدیریت مالی در جهان، کار می‌کرد. لمپرت پس از آنکه درس‌های بسیاری را با کار در گلدمن ساکس آموخت، تصمیم گرفت مستقل شود. البته روبین زمانی که لمپرت تصمیم گرفت کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند به او هشدار داد که تصمیم او ممکن است یک تصمیم کاری بد باشد. اما ادوارد لمپرت در سال ۱۹۸۸ این بانک را رها کرد تا شرکت سرمایه‌گذاری ESL، در گرینویچ، ایالت کانکتیکات، را تاسیس کند.

ادوارد لمپرت در جزیره نانتاکت با فردی به نام ریچارد رین‌واتر که یک سرمایه‌گذار و مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود، آشنا شد. رین واتر مبلغ ۲۸ میلیون دلار به عنوان سرمایه اولیه به ادوارد لمپرت قرض داد و او را به مشتریان مهمش چون دیوید گفن، میلیاردر مالک شرکت گفن رکوردز، معرفی کرد.

مدل سرمایه‌گذاری لمپرت بسیار متمرکز است. او بیشتر تمرکز سرمایه‌گذاری‌های خود را روی بخش خرده فروشی قرار داده است. او عموما سرمایه‌های خود را برای چندین سال نگهداری می‌کند و همیشه بین سه تا ۱۵ سهام را در پرتفولیوی خود دارد. حتی گاهی مدل سرمایه‌گذاری لمپرت را با وارن بوفت مقایسه می‌کنند. ادوارد لمپرت همچنین به خاطر شکل دهی و ادغام شرکت‌های کی مارت و سییرز و تبدیل آنها به مجموعه شرکت‌های سییرز (در زمینه فروشگاه‌های زنجیره‌ای) شهرت دارد. لمپرت کی مارت را که یک خرده‌فروش ورشکسته بود با خریدن اوراق قرضه آن از آن خود کرد و سپس این شرکت را با فروشگاه‌های زنجیره‌ای سییرز ادغام کرد. در واقع سرمایه‌گذاری در این پروژه بزرگترین سرمایه‌گذاری لمپرت به شمار می‌رود که بازدهی در حدود ۱۶۰ درصد نیز در سال ۲۰۰۹ داشت. لمپرت از سال ۲۰۰۵ رییس این شرکت ادغامی‌جدید با درآمد ۳/۴۳ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۰ است.

درآمد ادوارد لمپرت در سال ۲۰۰۴ به ۰۲/۱ میلیارد دلار رسید که او را تبدیل به اولین مدیر مالی وال استریت که درآمدش در یک سال از یک میلیارد دلار بیشتر شده بود کرد. لمپرت در سال ۲۰۰۶ با ثروت ۸/۳ میلیارد ثروتمندترین فرد در ایالت کانکتیکات بود و درآمد او در این سال در حدود یک تا یک و نیم میلیارد دلار برآورد شده بود.

ادوارد لمپرت از سال ۱۹۹۹ تا اکتبر سال ۲۰۰۶ یکی از مدیران شرکت اتوزون، یک خرده فروش و توزیع‌کننده قطعات و لوازم اتومبیل در ممفیس در ایالت تنسی آمریکا بود. وی همچنین تا سال ۲۰۰۷ مدیر شرکت اتونیشن، بزرگ‌ترین خرده فروش اتومبیل در آمریکا بود. البته لمپرت همچنان سهامدار این شرکت‌ها است.

ادوارد لمپرد ازدواج کرده و سه فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن گرینویچ در کانکتیکات آمریکا است.