مدیر شرکتی که گلدمن ساکس را جذب خود کرد
الهام جوادی
پیتر کلاگ که پدرش موسس شرکت «اسپیر، لیدز و کلاگ» بود، ثروت پدر را به ارث برده و کسب و کار او را گسترش داده است. مجله فوربز
پیتر کلاگ را با ثروت 3 میلیارد دلار در رده سیصد و شانزدهم ثروتمندان جهان قرار داد.

پیتر کلاگ در سال ۱۹۴۳ در نیوجرسی به دنیا آمد. پدر پیتر، جیمز کرین کلاگ کوچک، یک متخصص وال استریت، بود که بنگاه اسپیر، لیدز و کلاگ را تاسیس کرده بود. شرکت گلدمن ساکس بعدها این شرکت را خرید. پیتر کلاگ به مدرسه برکشایر در شفیلد رفت. وی سپس به کالج بابسون رفت ولی تحصیلات خود را ناتمام باقی گذاشت. البته گفته ‌می‌شود پیتر کلاگ بعدا به دانشگاه پرینستون رفته و در سال ۱۹۷۸ از این دانشگاه با مدرک کارشناسی فارغ التحصیل شده و سپس تحصیلات خود را در مدرسه کسب‌وکار وارتون ادامه داده و در سال ۱۹۸۲ از این دانشکده با مدرک MBA فارغ‌التحصیل شده است.
پیتر کلاگ در سال 1967 برای کار به شرکت پدر رفت. شرکت اسپیر، لیدز و کلاگ را هری اسپیر و لاری لیدز در سال 1931 و به عنوان یک کارگزاری تخصصی راه‌اندازی کردند و جی‌می‌کلاگ نیز در سال 1941 به آنها پیوست. این شرکت خدمات کارگزاری سهام را ارائه ‌می‌داد.
ثروت پیتر کلاگ بیشتر ناشی از موفقیت و کفایت او در رهبری شرکت اسپیر، لیدز و کلاگ در دهه ۱۹۸۰ و فروش موفق آن در سال ۲۰۰۰ به شرکت گلدمن ساکس به قیمت ۵/۶ میلیارد دلار ‌می‌شود. در واقع در دهه ۱۹۹۰ شرکت اسپیر، لیدز و کلاگ تبدیل به یک بنگاه متخصص در سرمایه‌گذاری شده بود که بیش از ۱۰ درصد از معاملات بازار سهام نیویورک را در اختیار داشت. درآمد این شرکت در سال ۲۰۰۰ در حدود ۳/۱ میلیارد دلار برآورد شده بود و بیش از ۲۵۰۰ نفر برای این شرکت مشغول به کار بودند.
پیتر کلاگ از سال 2000 تا 2007 به عنوان مدیر ارشد مالی در شرکت بیوژن آیدک کار ‌می‌کرد. او همچنین قبل از پیوستن به این شرکت به مدت 13 سال مدیر اجرایی شرکت پپسی کو در دامنه ای از پست‌های مدیریت مالی و مدیریت کل این شرکت بود. کلاگ مدتی را نیز مشاور ارشد شرکت بوزآلن و همیلتون و شرکت آرتور آندرسن اند کو بود.
پیتر کلاگ از سال ۲۰۰۷ مدیر ارشد مالی و نایب رییس شرکت مرک اند کو شده است. شرکت مرک اند کو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارویی در جهان است که کار تولید دارو و واکسن‌ها را انجام ‌می‌دهد. کلاگ از زمان پیوستن به این شرکت کار حسابداری، برنامه‌ریزی کسب‌وکار، خزانه‌داری، مالیات، ارتباط با سرمایه‌گذاران و گروه‌های توسعه کسب‌وکار را انجام ‌می‌دهد. وی همچنین مسوول هماهنگی ممیزی داخلی سازمان است. پیتر کلاگ همچنین یکی از مدیران شرکت متابولیکس، یک شرکت صنعتی بیوتکنولوژی در کمبریج،‌ ماساچوست،‌ است.
پیتر کلاگ ازدواج کرده و سه فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن شرت هیلز در نیوجرسی در آمریکا است.