نوشتن و چاپ گزارش‌های ویژه

چاپ گزارش‌های ویژه در نشریات بازرگانی، نشریات مخصوص مصرف‌کنندگان یا نشریات تجاری، یکی از قدرتمندترین و موثرترین روش‌های بازاریابی است. برخلاف مقاله خبری که مستقیما به سراغ گزارش وقایع اخیر می‌رود، مقاله ویژه، مقاله طولانی‌تری است که بیشتر در عمق موضوع مورد بحث خود به کندوکاو می‌پردازد. مقالات ویژه اغلب به بررسی دقیق موضوعی، همراه با جزئیات آن، توضیح در مورد فناوری یا راهنمایی در مورد نحوه انجام چیزی، از نحوه نوشتن برنامه کاری گرفته تا انتخاب شغل تلفنی می‌پردازند.

بسیاری از مردم طبیعتا فرض می‌کنند مقالاتی تخصصی را که می‌خوانند، نویسندگان یا خبرنگاران خصوصی نوشته‌اند که به استخدام روزنامه یا مجله درآمده‌اند. اشتباه است! هر روز هزاران مقاله ظاهر می‌شود که به وسیله غیرنویسندگان، متخصصان روابط عمومی، متخصصانی که برای خودشان کار می‌کنند، مدیران عامل و متخصصان فنی، به عنوان وسیله‌ای جهت تبلیغ خود یا محصولات و خدماتشان نوشته شده است.

این کار چگونه انجام می‌شود؟ شرکتی که درصدد انتشار اعلان خود از طریق رسانه‌هاست، مقاله‌ای را ارائه می‌دهد. به این امید که نشریه توجه مخاطبان را به آن شرکت جلب کند، یا فضای خاصی را به آن اختصاص داده و برای شرکت، ایده‌های آن یا محصولات و خدماتش تبلیغ کند. مطلب ویژه «درج شده» یا «چاپ شده»، مقاله‌ای است که سازمان، ‌کارآفرین یا متخصص امور بازرگانی نوشته است یا مستقیما خود شرکت یا به نمایندگی از آن، مشاور یا شرکت روابط عمومی‌ای که برای آن کار می‌کند، به نشریه

ارائه می‌دهد.

در ادامه به کندوکاو در مورد دو رویکرد به انتشار گزارش‌های ویژه در مورد شرکت یا خدمات شما می‌پردازیم که در طول زمان کارآیی‌شان را آزموده‌اند: پیشنهاد و نوشتن مقاله به وسیله خودتان و فرستادن نامه «تبلیغاتی» به سردبیران و تشویق آنها به نوشتن مقالاتی

در مورد شما.

می‌توانید بدون اینکه بابت فضایی که اشغال می‌کنید پولی بپردازید، یک، دو یا تعداد صفحات بیشتری را به محصول یا خدمات خود اختصاص دهید. (هزینه آگهی تبلیغاتی در همان اندازه می‌تواند ۳۰۰۰ تا ۲۰.۰۰۰ دلار یا بیشتر باشد.) انتشار این مقاله منجر به کسب اعتبار و شهرت برای نویسنده و شناخته شدن و تصدیق شرکت می‌شود و کپی‌های آن هم می‌توانند به عنوان مطالبی عالی و با هزینه پایین به کار روند.

تنها یک مقاله در مجله می‌تواند باعث صدها مورد فروش شود و به هزاران دلار فروش برای شرکت بینجامد و با بیش از ۶۰۰۰ مجله و جراید بازرگانی که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید، می‌توانید مطمئن باشید حداقل یکی از آنها به مطلب ارسالی شرکت شما علاقه‌مند باشد.

به چاپ رساندن مقاله در یکی از جراید بازرگانی یا مجلات بازرگانی محلی کار مشکلی نیست- اگر بدانید چگونه این کار را انجام دهید. سردبیران جراید بازرگانی، در رد مطالب سطح پایین یا نوشته‌های «توخالی» سریع هستند، ولی تشنه خبرها و اطلاعات قابل اعتماد برای ارائه به خوانندگان خود هستند و برخلاف خبرنگاران روزنامه‌ها که معمولا سعی در کشف حقایق مهم پنهانی دارند که مورد علاقه عموم است و غالبا در برابر شرکت‌های تجاری به مخالفت و مقابله می‌پردازند، خبرنگاران جراید بازرگانی، مخاطبانی دوستانه‌تر هستند و بیشتر تمایل دارند که برای رساندن اطلاعات به خوانندگان خود با شما همکاری کنند.

از اشتباهات رایج مبتدیان اجتناب کنید

اشتباهات معمولی که مبتدیان هنگام نوشتن و درج مقالات مرتکب می‌شوند، شامل موارد زیر است:

عدم سوال از نشریه، در همان ابتدا، برای فهمیدن اینکه آیا آن نشریه علاقه‌مند به پرداختن به مقاله‌ای با موضوع پیشنهادی شما هست.

ارسال مطالب به «سردبیر گرامی» به جای فهمیدن نام سردبیر و فرستادن مستقیم مطالب خود به او.

پیشنهاد رشوه به سردبیر برای چاپ مقاله («اگر مقاله ما را چاپ کنید، ما آگهی بزرگ از شما می‌خریم.») یا تهدید

(«ما از شما فضای آگهی تبلیغاتی نمی‌خریم، مگر اینکه مقاله ما را چاپ کنید.»)

ارائه مقاله ناتمام نامنظم و گفتن «من نویسنده نیستم، اطلاعات در اینجا ارائه شده است؛ شما آن را از لحاظ دستور زبان تصحیح و تنظیم کنید تا مناسب خواندن شود.» (سردبیر وقت این را ندارد که کار شما را انجام بدهد و انتظار مقالاتی را دارد که خوب نوشته شده و تصحیح و تنظیم شده باشد.)

عدم توانایی در ارائه مقاله به صورت فایل کامپیوتری تحت Word، Word Perfect، متن یا قالب‌های معمول دیگر.

عدم تحویل مقاله در موعد مقرر بعد از گرفتن سفارش نوشتن مقاله جهت ارائه. بدتر از آن اینکه موعد مقرر بگذرد و شما به سردبیر اطلاع ندهید که دست‌نوشته دیرتر آماده خواهد شد.

نخواندن مجله مورد نظر و کاملا ناآشنا بودن با قشر خوانندگان، سبک، محتوا و نیازمندی‌های نوشتاری آن.

منبع: کتاب روابط عمومی انتشارات کاروان